Bilder på X5 221 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Tuesday, August 25, 2020, 10:56 (1334 dagar sedan)

Hej, här kommer lite aktuella bilder på X5 221 efter att tåget har städats och skivor lagts in på golven för att förhindra genomtramp. Vi har tillfälligt hyrt ett spår inne på gamla AGEVE för tåget så det kan torka upp. Imorgon har vi ett fordonsmöte där vi ska diskutera tågets framtid. Ett häftigt tåg och komplett tåg är det, men förfallet har i vissa fall gått långt. Inget är omöjligt, och allt går, men ska tåget rustas upp körbart på sikt krävs det MYCKET pengar. Så, sitter du på en förmögenhet som du vill göra något roligt för...hör av dig...;-)

[image]
X5A-vagnen närmst bild. Bilden är tagen i torsdags när vi växlade över den till AGEVE. Bromsarna fungerade fint.

[image]
1-klassinredningen i X5A 221, A2-fåtöljer i hyfsat skick. Vagnen har just byggstädats.

Har fler bilder med de är stående, och när jag lägger in dem så lägger de sig ned. Tips på hur man gör?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Bilder på X5 221

av Anders Östlund, Tuesday, August 25, 2020, 13:10 (1334 dagar sedan) @ HP

Starta någon sorts "Crowd-funding"?

Entusiaster som kan skicka in en slant på Swish eller annat om de får en hundring över. Möjlighet att bli "månadsgivare"?

Jag donerar en del pengar till olika organisationer och föreningar som jag stöttar, Rädda Barnen, Hjärt-lungfonden osv. Om ni sätter upp ett konto och fixar ett "Autogiro" kan jag mycket väl tänka mig att gå med och sätta av 50-150:-/månad till detta ädla syfte.

Jag tror viljan att bidra rent ekonomiskt finns hos många, men det måste vara enkelt att göra det. En av grundstenarna när det gäller "webshoppar" är att det ALLTID måste vara enkelt att betala, minsta lilla "jox" så tappar man en del även om de vill.

Så skissa på något sådant så kanske pengarna strömmar in utan behov av äskanden... ;)

Har donerat till MÅJ10 och köpt slipers på Gotland, mest för att det var enkelt och pengarna gick till något specifikt, det gillar jag...

Hälsar,
Anders Ö - som gärna skulle se en X5 i trafik, tom åka med kanske... ;)

Bilder på X5 221

av Stefan Olsson, Tuesday, August 25, 2020, 17:44 (1334 dagar sedan) @ HP

155 biljetter à 10000 kr blir i alla fall 1,5 Msek. Returen 1,5 till. Kanske kan vara en grundplåt till nödvändig skönhetsupprustning i alla fall.

Sen borde det väl finnas en del fonder som kan ge bidrag till det elektriska...

Detta tåg är något unikt! Kul att ni tagit hand om tåget.

Bilder på X5 221

av Micael Lindgren, Tuesday, August 25, 2020, 18:40 (1334 dagar sedan) @ HP

Wallenberg Stiftelsen var beredd att sponsra 216 så ni kanske ska prova att söka pengar till renoveringen av dom?

[image]
X5 216 i Örnsköldsvik 2006-05-27.

Bilder på X5 221

av Stefan Olsson, Wednesday, August 26, 2020, 22:04 (1332 dagar sedan) @ HP

Vi fortsätter med en av Torbjörn Jansson bilder. Den visar Xoa5 221 på Stockholm C år 1960.
[image]

Torbjörn tror inte att bilden har blivit visad förut och alldeles oavsett så har den ju fått en helt ny aktualitet nu.

Bilder på X5 221

av Torbjörn Jansson, Wednesday, August 26, 2020, 22:11 (1332 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Bilden tagen med min allra första "lådkamera" en AGFA Click med negativformat 6 x 6. Det blev hyfsade bilder om vädret var tjänligt :-D !