Banvaktsstuga Skackelbacken Grängesberg (Byggnad)

av Christer Fredriksson, Friday, August 28, 2020, 09:49 (1308 dagar sedan)

[image]

Du2 366 passerar med godståg fd BJ banvaktsstuga Skackelbacken vid Kyrkogården norr om Grängesberg på väg upp mot Grängesberg C i god fart.
Fotografen var Alf Jansson som förevigade denna "svårflörtade" banvaktsstuga 1977 05 14 strax före rivningen.

Banvaktsstuga Skackelbacken Grängesberg

av Calle Wickberg, Friday, August 28, 2020, 14:22 (1308 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]

Du2 366 passerar med godståg fd BJ banvaktsstuga Skackelbacken vid Kyrkogården norr om Grängesberg på väg upp mot Grängesberg C i god fart.
Fotografen var Alf Jansson som förevigade denna "svårflörtade" banvaktsstuga 1977 05 14 strax före rivningen.

Trevlig bild!

Alf sitter på en riktig bildskatt. Då jag sommarjobbade på GBBJ som ungdom tog han med ett album om dagen som jag kunde titta i, det var väldigt trevliga bilder.

Banvaktsstuga Skackelbacken Grängesberg

av Warberg, Friday, August 28, 2020, 19:35 (1308 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad döljer sig under presseningarna på första vagnen tro?
En underbar bild förresten.
Fönstren är igenspikade på huset.Här vill ingen bo längre.

Banvaktsstuga Skackelbacken Grängesberg

av Christer Fredriksson, Friday, August 28, 2020, 21:03 (1308 dagar sedan) @ Warberg

Förmodligen virke från någon av sågverken vid Siljan för export via Göteborg.
Det var mycket vanligt förr, ofta nästan fulla tåg.

Banvaktsstuga Skackelbacken Grängesberg

av 1067, Saturday, October 03, 2020, 21:03 (1272 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Varmt tack för den. Detta rätar ut ett frågetecken rörande en väl tilltagen jordkällare mitt emot kyrkogården.