Aluminium i personvagnar. (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Friday, August 28, 2020, 14:08 (1334 dagar sedan)

Har kommit till användning i USA redan år 1929. Men har det använts i Sverige.

Aluminium i personvagnar.

av mormorsgruvan, Friday, August 28, 2020, 14:25 (1334 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vid UP fanns ett trevagnståg (tillverkat av Pullman) med en vikt av endast 80 ton och en maxhastighet av 177 km/h. Hur många passagerare tog detta tåg ? Hur krocksäkert var detta tåg ?

Aluminium i personvagnar. - T-banan

av Christer Göransson, Friday, August 28, 2020, 17:56 (1334 dagar sedan) @ HJP

Har kommit till användning i USA redan år 1929. Men har det använts i Sverige.


Svenska aluminiumvagnar levererade 1988-95.

Två exempel till:
https://www.jarnvag.net/vagnguide/er1
https://www.jarnvag.net/vagnguide/x74

****
Stockholms tunnelbana hade åtta vagnar med aluminiumkorg. Dessa hade littera C5.
Här C5 2906, i Nybodahallen, 9 september 1971.

[image]

C5 var inte byggda i aluminium, det var omålat rostfritt stål.

/Christer

Aluminium i personvagnar. - A26

av Anders Sandgren, Friday, August 28, 2020, 18:15 (1334 dagar sedan) @ Christer Göransson

Däremot var väl A26-mustangerna i lättmetall vilket gjorde dem några ton lättare är A25/A27. De drog ju inte heller släp, men när de levererades gjorde ju inte A25 det heller, släpen kom senare.

Aluminium i personvagnar. - T-banan C5

av Leif B, Friday, August 28, 2020, 18:20 (1334 dagar sedan) @ Christer Göransson

Har kommit till användning i USA redan år 1929. Men har det använts i Sverige.


Svenska aluminiumvagnar levererade 1988-95.

Två exempel till:
https://www.jarnvag.net/vagnguide/er1
https://www.jarnvag.net/vagnguide/x74

****
Stockholms tunnelbana hade åtta vagnar med aluminiumkorg. Dessa hade littera C5.
Här C5 2906, i Nybodahallen, 9 september 1971.

[image]


C5 var inte byggda i aluminium, det var omålat rostfritt stål.

/Christer

Visst var C5 byggda - eller åtminstone klädda - i Aluminium! (Själva stommen var stål.)

Aluminium i personvagnar. - T-banan C5

av Överkörmästaren, Friday, August 28, 2020, 19:32 (1334 dagar sedan) @ Leif B

Klädda är rätt uttryck. Plåtarna innanför är i corten-stål. (Kallas väl ”rosttrögt” snarare än rostfritt.)

Aluminium i personvagnar. - T-banan C5

av HJP, Friday, August 28, 2020, 23:05 (1333 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Klädda är rätt uttryck. Plåtarna innanför är i corten-stål. (Kallas väl ”rosttrögt” snarare än rostfritt.)

****
Alltid lär man sig något nytt. Detta hade jag ingen aning om :-)

Aluminium i personvagnar. - T-banan C5. Plåt eller spant?

av Leif B, Saturday, August 29, 2020, 11:32 (1333 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Klädda är rätt uttryck. Plåtarna innanför är i corten-stål. (Kallas väl ”rosttrögt” snarare än rostfritt.)

Plåtar? Jag trodde korgen var ett spantbygge i stål klätt med aluplåtar. Huru härmed? Finns det någon bild med stommen under byggnad - eller skrotning?

Vare sig det var plåtar eller spant så borde konstruktionen inte fungera: de olika temperaturutvidgningskoefficienterna för stål resp aluminium borde gjort att nitarna som höll ihop stålstommen och aluplåtarna sågades av. Märkligt nog fungerade det utan problem!

Aluminium i personvagnar. - T-banan C5

av Kari Korkala, Friday, August 28, 2020, 23:44 (1333 dagar sedan) @ Leif B

Ja det var dom och dom lättaste vagnar då. Ca 20 ton mot ca 25 ton för C1-3, C4 ca 24 ton per vagn.
C5 var kul och köra, annorlunda, snabba.

Aluminium i personvagnar. - T-banan C5. Vagnvikter m m

av Leif B, Saturday, August 29, 2020, 11:42 (1333 dagar sedan) @ Kari Korkala

Ja det var dom och dom lättaste vagnar då. Ca 20 ton mot ca 25 ton för C1-3, C4 ca 24 ton per vagn.
C5 var kul och köra, annorlunda, snabba.

Värre än så: C1-C3 vägde runt 30 ton.

C5 var kul vagnar även ur teknisk synvinkel med många finesser: bl a kunde ventilationen styras av hur många resenärer som fanns i vagnen för att spara värme vintertid. De hade också mycket mjukare gångegenskaper tack vare luftfjädringen. C1-C3 hade spiralfjädrar, C4 gummi och C6-C14 luftgummifjädrar: ingen av dessa typer gav så mjuk och skön fjädring som C5.

C4 var rena motsatsen: oerhört enkla, robusta vagnar med ett absolut minimum av prylar. Dessutom en korg som höll emot rosten väldigt bra (till skillnad från C1-C3).

Aluminium i personvagnar.

av Richard Loe, Friday, August 28, 2020, 18:51 (1334 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Har kommit till användning i USA redan år 1929. Men har det använts i Sverige.

Kan inte svara på frågan avseende Sverige, men i Storbritannien så var de första personvagnarna i aluminium de R-vagnarna som byggdes för Londons tunnelbana år 1952.

De första tågen i aluminium för BR kom så sent som 1989, då i form av motorvagnstågen Class 158.

Däremot så prövade man en passagerarvagn i glassfiber, som togs i trafik 1962. Den var relativt lyckad men dyr att bygga, så den förblev det enda exemplet. Vagnen i fråga finns nu bevarad på East Somerset Railway

Aluminium i personvagnar.

av Erik W. Johansson, Saturday, August 29, 2020, 01:23 (1333 dagar sedan) @ Richard Loe

De første aluminiumsvognene på svenske spor kan ha vært NSBs motorvognsett av type 66 (tidligere 106) som ble kjørt til Göteborg i 1946? På 30-tallet kan det også ha vært kjørt bensin- eller dieselmotorvogner av aluminium til Charlottenberg eller Storlien.

De første norske aluminiumsvognene var fire boggimotorvogner til Stavanger-Flekkefjord (1067 mm) i 1932.

Aluminium i personvagnar.

av Sven Malmberg, Tuesday, September 01, 2020, 20:24 (1330 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Det är visserligen nytt och ännu så länge inte historia, men det kan noteras att ER1 vagnkorgar är helt byggda i aluminium.