Styrventiler och förarventiler (Fordon: lok)

av Anders_W, Saturday, August 29, 2020, 13:21 (1335 dagar sedan)

Jag försöker sammanställa vilka typer av styrventiler resp. förarventiler som förekommit i trafiken på statens spår (både inhemska och återkommande gästande fordon). En titt i några gamla föreskrifter har givit följande:

Styrventiler
Bozik, Breda, Charmilles, Dako, HiK, KEG, KKG, Knorr, Knorr EG (= KE för godståg), New York, Oerlikon och Westinghouse.

Förarventiler
K16, K8, 16, D2, D3, HEL, HSM, G, Oerlikon, St 60 och St 130.

Har jag missat några? Eller finns det dubletter/synonymer bland dem?

Styrventiler och förarventiler

av M.Svenson, Saturday, August 29, 2020, 15:54 (1335 dagar sedan) @ Anders_W

1944 var också Drolshammer och Hardy omnämt i "Anvisningar och exempel angående Bromskraft i tåg".

Hardy, Westinghouse-Lu och Bozic (som det står i ovan nämnda skrift) böra i Sverige användas endast såsom ledningsvagnar. Alltså utan inkopplad styrventil, om de då faller under ditt kriterie > styrventiler som förekommit i trafiken på statens spår < det får du avgöra själv!

Mvh Martin ☺

Styrventiler och förarventiler

av Christer Göransson, Saturday, August 29, 2020, 17:00 (1335 dagar sedan) @ Anders_W

St125 är en förarventil du missade.

/Christer

Styrventiler och förarventiler

av Bertil Bengtsson, Saturday, August 29, 2020, 23:22 (1334 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!
Ta bort "G" på KEG och KKG. KE-bromsen fanns/finns som KEG, KEP och KES. Detsamma gäller för KK: KKG, KKP och KKS.
Sen finns det K-EG på malmvagnarna. Det är en enkel styrventil, i funktionen lika de gamla enkelverkande Knorr, New York och Westinghouse-bromsarna - men till utseendet rätt lik våra nutida KE-ventiler. Det finns alltså "Knorr Einheitsbremse" (KEG, KEP, KES) och "Knorr Einfachbremse" (K-EG).
Ja -och lok T42 har förarventil Westinghouse LH-6-A och styrventil Westinghouse 6-KR. 6-KR finns även på GE-loket (44-tonnaren) från Domnarvet i Falun.
Berra