Sjötofta Tråddrageri (Historiskt material)

av Rolf Nordin, Monday, August 31, 2020, 13:50 (1306 dagar sedan)

Vilka övriga lok tjänstgjorde som dragare vid fabriken förutom det mytomspunna träloket (även kallat dasset :-) )? Har det varit ånglok, kanske O&K-lok. Det gick en ca km-lång Decauvillebana mellan fabriken och stationen. Har dessvärre inte tillgång till boken "Industrilok i Västergötland". Annars hade jag kanske funnit svaret där.

Sjötofta Tråddrageri

av S-O Strand, Monday, August 31, 2020, 14:59 (1306 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Vilka övriga lok tjänstgjorde som dragare vid fabriken förutom det mytomspunna träloket (även kallat dasset :-) )? Har det varit ånglok, kanske O&K-lok. Det gick en ca km-lång Decauvillebana mellan fabriken och stationen. Har dessvärre inte tillgång till boken "Industrilok i Västergötland". Annars hade jag kanske funnit svaret där.

Industrilok i Västergötland anger endast "träloket". Fram till 1925 bedrevs trafiken med häst. Loket inköptes detta år och var då fotogendrivet. Vid elektrifieringen år 1933 byggdes loket om för eldrift.

Sjötofta Tråddrageri

av Rolf Nordin, Monday, August 31, 2020, 16:46 (1306 dagar sedan) @ S-O Strand

Vilka övriga lok tjänstgjorde som dragare vid fabriken förutom det mytomspunna träloket (även kallat dasset :-) )? Har det varit ånglok, kanske O&K-lok. Det gick en ca km-lång Decauvillebana mellan fabriken och stationen. Har dessvärre inte tillgång till boken "Industrilok i Västergötland". Annars hade jag kanske funnit svaret där.


Industrilok i Västergötland anger endast "träloket". Fram till 1925 bedrevs trafiken med häst. Loket inköptes detta år och var då fotogendrivet. Vid elektrifieringen år 1933 byggdes loket om för eldrift.

Tack för ditt svar. Intressanta uppgifter.
Har läst någonstans att ska ha funnits ett O&K-lok (ånglok??) där också. Kan någon bekräfta eller dementera detta?