Ånglok i långa rader (Fordon: lok)
kunde man se i Hybo när skrotningar pågick där. Här är ett par bilder tagna 18 maj 1972.
N2 1519, S13 1938, G9 1842 m.fl.
J 1402, 1263, 1237, 1394, 1397, 1296, A5 1545 m.fl.
av Stig Lagergren, Monday, August 31, 2020, 16:23 (1305 dagar sedan)
kunde man se i Hybo när skrotningar pågick där. Här är ett par bilder tagna 18 maj 1972.
N2 1519, S13 1938, G9 1842 m.fl.
J 1402, 1263, 1237, 1394, 1397, 1296, A5 1545 m.fl.
av Håkan Zaar, Monday, August 31, 2020, 19:24 (1305 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Fantastiska bilder.
A-tendern som stod där, vad tillhörde den för maskin?
Önskar ibland att man var lite äldre så man hade fått uppleva alla lokuppställningar....
Men man har förvisso hunnit med en del ändå....
Ser fram emot fler ångloksbilder.
av tobbe, Monday, August 31, 2020, 20:05 (1305 dagar sedan) @ Stig Lagergren
N2 1519 hamnade väl som uppställd i Motala? men numer hos jvm?:-| J 1402 hamnade väl hos Jularbo-Månsbo Jvg. framtill banan nedlades?:-|
tobbe
av js, Tuesday, September 01, 2020, 07:35 (1305 dagar sedan) @ tobbe
Det var J 1401 som slopades 1972 på JMJ 1972-1977 var det J 1298 som var sista ångloket på Jularbo-Månsbo järnväg !:-)
av js, Tuesday, September 01, 2020, 07:39 (1305 dagar sedan) @ js
P.s: 1977-30.6 1981 tills banan nedlades så kördes det med en Z 49.
av Anders Sandgren, Tuesday, September 01, 2020, 13:18 (1304 dagar sedan) @ tobbe
N2 1521 bevarades. 1519 skrotades nog inte i Hybo utan i Vislanda 1979. Hade man avvecklat skrotningen i Hybo innan alla loken var nedskurna eller vad var det som gjorde att loket transporterades därifrån?
av Christer Josefsson, Tuesday, September 01, 2020, 17:30 (1304 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Vill minnas att det var problem med att hantera asbest som gjorde att banavdelningen slutade att skrota i Hybo. Några lok flyttades till Vislanda, och skrotades där.
av Herbert Paalberg, Monday, August 31, 2020, 21:51 (1305 dagar sedan) @ Stig Lagergren
kunde man se i Hybo när skrotningar pågick där. Här är ett par bilder tagna 18 maj 1972.
N2 1519, S13 1938, G9 1842 m.fl.
J 1402, 1263, 1237, 1394, 1397, 1296, A5 1545 m.fl.
J 1237 hamnade i N hos nuvarande NJ, eldade den vid NOJ 100-års jubileum N-Oh-N 1974. A5 1545 hamnade väl sedan hos Kalmar Järnvägsförening som KJ 17 och kom sedan även den till NJ som A5 1545 och har kört den några ggr på utflyktsresor och går som en dröm. Palle i Vika.;-)
av Anders Sandgren, Monday, August 31, 2020, 23:14 (1305 dagar sedan) @ Herbert Paalberg
kunde man se i Hybo när skrotningar pågick där. Här är ett par bilder tagna 18 maj 1972.
N2 1519, S13 1938, G9 1842 m.fl.
J 1402, 1263, 1237, 1394, 1397, 1296, A5 1545 m.fl.
J 1237 hamnade i N hos nuvarande NJ, eldade den vid NOJ 100-års jubileum N-Oh-N 1974. A5 1545 hamnade väl sedan hos Kalmar Järnvägsförening som KJ 17 och kom sedan även den till NJ som A5 1545 och har kört den några ggr på utflyktsresor och går som en dröm. Palle i Vika.;-)
J 1237 finns idag i lokhuset i Nynäsgård. Kom från Hybo till N någongång vintern/våren 1974 och upprustades alltså till NOJ-jubileet 8/6 där det drog utställningsvagnarna. E 1042 drog resandetåget i jubileet.
Valet av just 1237 torde berott på att loket hade en modern 40-talspanna och hade bra pannstatus. Däremot var det tämligen mässingsplundrat inkl vevstakslagren när det kom till N. Skyltar från loket lär finnas i Gävle.
A5 1545 räddades av KJmf och passerade Nässjö 2/6-74 enligt anteckningar på en bild jag har (men inte tagit själv då jag troligen var i familjens sommarstuga då). Loket fanns med vid KJ-jubileet 11/8-74 men var inte körbart då. E 1042 var troligen dragare även där, jag har bilder från när det lämnar Nässjö för resan. Vad månne även J 1237 med utställningsvagnarna med där?
Är ramlagerproblemen på A5 1545 åtgärdade? Det är ett ståtligt lok.
av Sune Nylén, Monday, August 31, 2020, 23:30 (1305 dagar sedan) @ Anders Sandgren
över vad som sig tilldragit. I 2/79 såg det ut så här. Visar sid 1 av 2.
av Ola Almquist, Tuesday, September 01, 2020, 00:12 (1305 dagar sedan) @ Anders Sandgren
A5 1545 räddades av KJmf och passerade Nässjö 2/6-74 enligt anteckningar på en bild jag har (men inte tagit själv då jag troligen var i familjens sommarstuga då). Loket fanns med vid KJ-jubileet 11/8-74 men var inte körbart då. E 1042 var troligen dragare även där, jag har bilder från när det lämnar Nässjö för resan.
Jodå. Bild finns här. Här finns en bild på A5 1545 tillsammans med Ro2b/R6 2981.
Hur är det, har inte A5 1545 tender 1546? Gjordes bytet i samband med att det blev museilok?
/Ola
av Anders Sandgren, Tuesday, September 01, 2020, 12:12 (1304 dagar sedan) @ Ola Almquist
Efter att studerat anteckningarna så ser jag att E 1042 drog utställningsvagnarna från SSBms till Kalmar via uppställningar i Emmaboda (9/8), Nybro (10/8) samt till Kalmar 11/8 där vagnarna uppställdes och E 1042 istället drog jubileumståget. J 1237 fick nog vila då. Var det möjligen så att man ställde upp det uppmålade A5 1545/KJ 17 framför museivagnarna när de stod uppställda i Kalmar?
Jag har ingen notering om när tåget lämnade Nässjö men det kan ju varit 8/8 om de skulle stå uppställda i Emmaboda dagen efter. E 1042 hade stått i Nässjö lokstall sedan NOJ-jubileet. En gissning är att tåget gick via Nybro till Emmaboda.
Om E 1042 återkom Nässjö eller gick direkt till uppställning i Älmhult efteråt vet jag däremot inte, men troligast är nog att det drog hem vagnarna till Nässjö och där kopplades ner och transporterades till uppställning. 1042 stod aldrig i lokhus i Nässjö-trakten utan stod uppställt och konserverat i Älmhults lokstall, vad jag minns.
av MaL, Wednesday, September 02, 2020, 20:08 (1303 dagar sedan) @ Anders Sandgren
av Anders Sandgren, Wednesday, September 02, 2020, 21:00 (1303 dagar sedan) @ MaL
Loket skrotades av järnvägsmuseet ca 1993 efter att den moderna pannan urtagits för att användas vid en framtida renovering av E 900. Jag hoppas att allt användbart som museet hade nytta av togs tillvara. Pannan är väl en av de som finns på O-vagnar på Nynäs. Då planerna för 900 verkar ändrats så kan den ju användas till annat E/E2/S2 om så behövs.
av MaL, Wednesday, September 02, 2020, 21:30 (1303 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Loket skrotades av järnvägsmuseet ca 1993 efter att den moderna pannan urtagits för att användas vid en framtida renovering av E 900. Jag hoppas att allt användbart som museet hade nytta av togs tillvara. Pannan är väl en av de som finns på O-vagnar på Nynäs. Då planerna för 900 verkar ändrats så kan den ju användas till annat E/E2/S2 om så behövs.
Bara för att förtydliga så ska skorstenen från 1042 ersätta den spruckna dito på E2 1182 som numera tillhör oss (NBVJ).
av Anders Sandgren, Thursday, September 03, 2020, 08:02 (1303 dagar sedan) @ MaL
Bra att den kommer till användning. E 1042 var sista driftsånglok i Nässjö 1972 och användes därefter för ett antal evenemang under 70-talet.
av Anders Sandgren, Tuesday, September 01, 2020, 13:22 (1304 dagar sedan) @ Ola Almquist
A5 1545 räddades av KJmf och passerade Nässjö 2/6-74 enligt anteckningar på en bild jag har (men inte tagit själv då jag troligen var i familjens sommarstuga då). Loket fanns med vid KJ-jubileet 11/8-74 men var inte körbart då. E 1042 var troligen dragare även där, jag har bilder från när det lämnar Nässjö för resan.
Jodå. Bild finns här. Här finns en bild på A5 1545 tillsammans med Ro2b/R6 2981.Hur är det, har inte A5 1545 tender 1546? Gjordes bytet i samband med att det blev museilok?
/Ola
När 1546 finns kvar som driftslok 1963 har det alltjämt tender C3 1546 så bytet gjordes nog senare. Skrotades 1546 i Hybo? I så fall kan man ju tagit den bästa C3-tendern till loket. Valet av 1545 berodde nog på att det var KJmf som räddade det och då ville de väl ha KJ 17 och inte SäNJ-loket.
av Herbert Paalberg, Tuesday, September 01, 2020, 13:46 (1304 dagar sedan) @ Anders Sandgren
A5 1545 räddades av KJmf och passerade Nässjö 2/6-74 enligt anteckningar på en bild jag har (men inte tagit själv då jag troligen var i familjens sommarstuga då). Loket fanns med vid KJ-jubileet 11/8-74 men var inte körbart då. E 1042 var troligen dragare även där, jag har bilder från när det lämnar Nässjö för resan. Vad månne även J 1237 med utställningsvagnarna med där?
Är ramlagerproblemen på A5 1545 åtgärdade? Det är ett ståtligt lok.
Kollade igenom en gammal annotationsbok jag har och noterade att jag körde A5 1545 för NJ i en resa Nässjö-Frinnaryd-Nässjö i tåg 20152/20153 lördagen den 2/9 2000 14 axlar 255 tågvikt 176 i bromsvikt 69 i bromstal. Orsaken var ett besök på Stjärneborgs slott för resenärerna. Det förekom flera resor med samma maskin vid andra tillfällen, får ögna igenom mina gamla anteckningar. Palle i Vika.
av Ante Svensson II, Tuesday, September 01, 2020, 13:03 (1304 dagar sedan) @ Herbert Paalberg
kunde man se i Hybo när skrotningar pågick där. Här är ett par bilder tagna 18 maj 1972.
N2 1519, S13 1938, G9 1842 m.fl.
J 1402, 1263, 1237, 1394, 1397, 1296, A5 1545 m.fl.
J 1237 hamnade i N hos nuvarande NJ, eldade den vid NOJ 100-års jubileum N-Oh-N 1974. A5 1545 hamnade väl sedan hos Kalmar Järnvägsförening som KJ 17 och kom sedan även den till NJ som A5 1545 och har kört den några ggr på utflyktsresor och går som en dröm. Palle i Vika.;-)
Jag var i Hybo ett par gånger 1974-75. Minns N2-loket och en massa J-tankar som stod där då. Jag minns att åtminstone ett lok hade ”Skall sparas” skrivet med krita på sidotanken. Kan då kanske varit J 1237? För en nioårig tågfantast var denna skrift en liten tröst i all bedrövelse inför det oundvikliga slutet. Men många av loken, däribland N2:an fanns kvar sensommaren 1975.
Ante