"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar? (Fordon: vagnar)

av Leif B, Thursday, September 03, 2020, 09:45 (1325 dagar sedan)

Är den här bilden tagen i Stocksundet?

Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?

(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Thomas Tell, Thursday, September 03, 2020, 11:07 (1325 dagar sedan) @ Leif B

Är den här bilden tagen i Stocksundet?

Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?

(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)

1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
/tell

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 03, 2020, 11:53 (1325 dagar sedan) @ Thomas Tell

Är den här bilden tagen i Stocksundet?

Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?

(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)


1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
/tell

Har vagnarna gått på denna pråm ända från Gotland? För en sjöfartsamatör ser det lite vådligt ut...

/TKO

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Christer Fredriksson, Thursday, September 03, 2020, 12:50 (1325 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är ingen liten pråm!

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 03, 2020, 12:53 (1325 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det är ingen liten pråm!

Nej det har du rätt i!

/TKO

Jovisst en pråm, lastad med ....

av Ola Ahlström, Thursday, September 03, 2020, 15:10 (1325 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo i det här fallet är det faktiskt en pråm. Den avbildade pråmen är "TB 220" som tillsammans med pråmen "D & B Göken N:o 1", hemmahörande i Stockholm, användes för flera transporter av vagnar från Gotland. Utskeppning av Folebyggda vagnar skedde vid flera tillfällen 1906 från Visby. I en första transport gick fyra SRJ vagnar Co 42-45 och de två VB Co 306-307. I en andra transport kom BBJ vagnarna Co 201 och 202. Så en tredje transport med SRJ Co 500, 501, 502, BCo 503 och 504, i samma transport ingick även motorvagn nr 11.

Bilden visar troligen den sista transporten där "TB 220" användes liksom vid den första transporten. Pråmen "D & B Göken N:o 1" användes vid den andra transporten.

Om pråmen hade hjälpmotor eller man nyttjade bogserbåt vet jag inte, det sistnämnda är dock mest troligt.

Ovanstående finns att läsa om i bland annat boken "Verkstadsindustrin på Gotland" av Martin Ragnar & Christer Ahlberg. I boken finns flera bilder av transporterna.

Ola Ahlström
Malmö

Jovisst en pråm, lastad med ....

av johanmmolin, Thursday, September 03, 2020, 17:19 (1325 dagar sedan) @ Ola Ahlström

TB 220 byggdes i Gävle 1898 för Stockholms Transport- och Bogserings AB ("Transportbolaget", därav TB). Kom senare att omnumreras till TB 395 med namnet BOX.

Det var mycket riktigt en rejäl pråm, 62,5 m lång och 8,9 m bred, men med det karaktäristiska utseendet som de flesta släppråmar hade i Sverige vid den här tiden.

GÖKEN N:o 1 kan jag inte återfinna.

Jovisst en pråm, lastad med ....

av Thomas Tell, Friday, September 04, 2020, 00:39 (1325 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I en första transport gick fyra SRJ vagnar Co 42-45 och de två VB Co 306-307. I en andra transport kom BBJ vagnarna Co 201 och 202. Så en tredje transport med SRJ Co 500, 501, 502, BCo 503 och 504, i samma transport ingick även motorvagn nr 11.

Bilden visar troligen den sista transporten där "TB 220" användes liksom vid den första transporten. Pråmen "D & B Göken N:o 1" användes vid den andra transporten.

Stämmer det? På bilden syns en av Djursholmsvagnarna 42-45 och BCo 50-51 = 503-504. Det är ingen motorvagn utan en av 42-45 som syns. Plattformstaket bakom BCo-vagnen är väl någon Co.
/tell

Jovisst en pråm, lastad med ....

av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 08:48 (1324 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stämmer det? På bilden syns en av Djursholmsvagnarna 42-45 och BCo 50-51 = 503-504. Det är ingen motorvagn utan en av 42-45 som syns. Plattformstaket bakom BCo-vagnen är väl någon Co.
/tell

Jovisst är det motorvagn nr 11. Det var i den tredje transporten 1906 som tre Co vagnar, två BCo vagnar och så motorvagn nr 11 levererades till SRJ. I den första transporten skeppades med samma pråm de fyra släpen 42-45 och två Co vagnar, de förstnämnda till SRJ och de sistnämnda till VB.

Nu börjar jag dock svaja i mitt påstående. Förstorar man bilden längre ner i tråden (pråmen lastas i Visby) tycker jag mig se större takventiler på den förliga lastade vagnen på barbordsidan liksom motorvagnen (?) som står på kajen. Detta får mig att tveka.

Dock framgår det i boken "Verkstadsindustrin på Gotland" följande;

Leverans 1906-06-22, SRJ 32-45
Leverans 1906-06, VB 306-307
Leverans höst 1906, BBJ 201-202
Leverans 1907-04 SRJ 500-504 och Mv 11

Detta skulle styrka påståendet att det är bilder från tredje personvagnstransporten (som jag tidigare felaktigt angivit som till hösten 1906 (bildetexten i boken anger dessvärre detta medan tillverkningslistorna säger året efter).


Ola Ahlström
Malmö

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ante Svensson II, Thursday, September 03, 2020, 13:47 (1325 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Är den här bilden tagen i Stocksundet?

Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?

(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)


1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
/tell


Har vagnarna gått på denna pråm ända från Gotland? För en sjöfartsamatör ser det lite vådligt ut...

/TKO

Det var såhär fordonstransporter till och från Gotland såg ut, ända till slutet: Ett antal vagnar, lok eller rälsbussar, stående på däck på ett mindre lastfartyg eller pråm.

Ante

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Stefan Olsson, Thursday, September 03, 2020, 14:10 (1325 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Här ett exempel på dylika transporter:

[image]

Ser nästan ut som det skulle sticka ut över relingen...

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Stefan Olsson, Thursday, September 03, 2020, 14:19 (1325 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Här en ännu bättre bild som visar att båten tycks byggd precis för ett "Np"-lok:

[image]

Här en annan transport för ÖJ:

[image]

Det fartyget tycks också specialskräddat.

Stor bild på Stegeborg

av BD, Thursday, September 03, 2020, 14:37 (1325 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Här en annan transport för ÖJ:

[image]

Det fartyget tycks också specialskräddat.

[image]

Båten myycket äldre än rälsbussarna.

Om forumprogrammet förminskar bilden högerryck "visa bild" och + .

Notera att båten har radiopejl, ett numera bortglömt navigeringshjälpmedel.

Stor bild på Stegeborg

av Sune Nylén, Thursday, September 03, 2020, 17:05 (1325 dagar sedan) @ BD

Stegeborg gick mellan norrlandshamnar och Lübeck. Troligen lastades rälsbussarna på i Umeå.

Stor bild på Stegeborg

av BD, Thursday, September 03, 2020, 18:01 (1325 dagar sedan) @ Sune Nylén

Stegeborg gick mellan norrlandshamnar och Lübeck. Troligen lastades rälsbussarna på i Umeå.

Snarare då i Holmsund.
På resan till Kalmar hade Stegeborg även annan last vilket lastmärket avslöjar. Kanske pappersmassa lastad i Holmsund till Lübeck. Efter lossningen av rälsbussarna skulle Stegeborg korsa Sveabolagets Biscaya (Hanöbukten)på sin väg söderut.

Stor bild på Stegeborg

av Anders Jansson, Thursday, September 03, 2020, 18:23 (1325 dagar sedan) @ BD

Stegeborg gick mellan norrlandshamnar och Lübeck. Troligen lastades rälsbussarna på i Umeå.


Snarare då i Holmsund.
På resan till Kalmar hade Stegeborg även annan last vilket lastmärket avslöjar. Kanske pappersmassa lastad i Holmsund till Lübeck. Efter lossningen av rälsbussarna skulle Stegeborg korsa Sveabolagets Biscaya (Hanöbukten)på sin väg söderut.

Bilden bör visa överskeppning av ÖJ M 20, M 21 och CF 36. Denna utgick från Kalmar. Sannolikt under november månad 1941. Källa: ÖJ styrelseprotokoll.

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Poddy, Thursday, September 03, 2020, 20:00 (1325 dagar sedan) @ Stefan Olsson

En lite skärrad undran.Gick alltid dessa pråmtransporter bra.Inget fordon som hamnade i sjön? /Poddy

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Olof W, Thursday, September 03, 2020, 20:48 (1325 dagar sedan) @ Poddy

En lite skärrad undran.Gick alltid dessa pråmtransporter bra.Inget fordon som hamnade i sjön? /Poddy

Vi kan väll anta att man anpassade sig till vädret och att man i huvudsak genomförde dessa transporter på sommaren så som det ser ut att vara på bilden av Stegeborg.

(Fast Anders J skriver att transporten skedde i november.)

/Olof

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Vinberg, Friday, September 04, 2020, 20:07 (1324 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Gubbarna på den öppna plattformen på vagnen närmast fotografen.....hade de klivit på i Visby??

/ Olle

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Jöran Johansson, Friday, September 04, 2020, 07:00 (1324 dagar sedan) @ Thomas Tell

1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.

Kanske samma leverans? Bilden kommer troligen från Gotlands Museum.

[image]

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 08:52 (1324 dagar sedan) @ Jöran Johansson

1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.


Kanske samma leverans? Bilden kommer troligen från Gotlands Museum.

[image]

Stämmer, det är den tredje transport 1906 med SRJ Co 500, 501, 502, BCo 503, 504 samt motorvagn nr 11. Pråmen är "TB 220" och bilden visar lastning i Visby.

Ola Ahlström
Malmö

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Stefan Olsson, Friday, September 04, 2020, 10:08 (1324 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vagnen vid kranen är väl ett Djursholmssläp och inte en motorvagn. De övriga är väl också bara personvagnar?

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 10:42 (1324 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Vagnen vid kranen är väl ett Djursholmssläp och inte en motorvagn. De övriga är väl också bara personvagnar?

Kan förstå att motorvagnen kan uppfattas som ett släp men Fole svarade bara för motorvagnskorgen, övrig utrustning kom från andra leverantörer. Om denna utrustning är monterad vid fototillfället är oklart (inga strömavtagare kan dock noteras) eller om montering skedde först då motorvagnen kommit till fastlandet.

Boken "Verkstadindustrin på Gotland" är illustrerad med fyra bilder av personvagnstransporter varav två (en av dessa bilder finns i tråden) visar just aktuell transport. Vidare finns i boken en Fole ritning av motorvan 11 (nu Riksarkivets samling).

Ola Ahlström
Malmö

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Thomas Tell, Friday, September 04, 2020, 12:45 (1324 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Motorvagn 11 hade inte den typ av uppgångar som vagnarna på bilden här.

Motorvagn 11 har vält vid Mörby 1907. Jvm,KDAF01500
[image]

Se att takhöjden ökar vid dörrarna som på bilderna med pråmarna. Eget foto av 43 vid vagnhallen Djursholms Ösby 1971.
[image]

Båda bilden i tråden visar samma leverans. På den senare bilden syns tydligt att det är en BCo, en Co och två av släpen 42-45 plus ett par vagnar till i denna transport. Inte som pappren säger.

[image]

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 13:08 (1324 dagar sedan) @ Thomas Tell

Båda bilden i tråden visar samma leverans. På den senare bilden syns tydligt att det är en BCo, en Co och två av släpen 42-45 plus ett par vagnar till i denna transport. Inte som pappren säger.

Och det finns två bilder till från samma transport. Det betyder att i denna avbildade transport skeppdes två av vagnarna 42-45, två av vagnarna 500-502, en av vagnarna 503-504 och så en oidentifierad vagn (av en av bilderna i boken tycker jag mig urskilja en öppen plattform), alltså inte mv 11.

Bilderna visar välvda "kåpor" i vagnsändarna på samtliga vagnar, är detta någon form av skyddskåpa för transporten?

Minnet är kort. Frågan om dessa ventiler liksom transporten har varit uppe flera gånger i forumet;
År 2009 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=43966
År 2019 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=220781


Ola Ahlström
Malmö

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Göran Enqvist, Tuesday, January 05, 2021, 10:53 (1201 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ur Drifttjänstbyråns diarium.
[image]

/Göran

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ola Almquist, Tuesday, January 05, 2021, 16:07 (1201 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Ur Drifttjänstbyråns diarium.
[image]

/Göran

En bild på denna transport finns på sidan 64 i boken Statens Järnvägar på Gotland.

/Ola

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ante Svensson II, Tuesday, January 05, 2021, 16:26 (1201 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ur Drifttjänstbyråns diarium.
[image]

/Göran


En bild på denna transport finns på sidan 64 i boken Statens Järnvägar på Gotland.

/Ola

Den transporten handlade om f d GJ 3 Gotland som skulle till Nohab i Trollhättan för ombyggnad till ett yttre 1878-årsskick samt personvagnarna f d GJ Co 1 och Co 10 som var på väg till Västergötland och trafik på f d VGJ.

Ante

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ola Almquist, Thursday, January 07, 2021, 23:15 (1199 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Den transporten handlade om f d GJ 3 Gotland som skulle till Nohab i Trollhättan för ombyggnad till ett yttre 1878-årsskick samt personvagnarna f d GJ Co 1 och Co 10 som var på väg till Västergötland och trafik på f d VGJ.

Ante

Personvagnarna hamnade inte i Västergötland till en början. De användes en tid på 38 ts i Östergötland och flyttades till Västergötland (8 ts) i juli 1955. Uppgifterna kommer från Anders Jansson.

/Ola

"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar?

av Ante Svensson II, Saturday, January 09, 2021, 23:59 (1197 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den transporten handlade om f d GJ 3 Gotland som skulle till Nohab i Trollhättan för ombyggnad till ett yttre 1878-årsskick samt personvagnarna f d GJ Co 1 och Co 10 som var på väg till Västergötland och trafik på f d VGJ.

Ante


Personvagnarna hamnade inte i Västergötland till en början. De användes en tid på 38 ts i Östergötland och flyttades till Västergötland (8 ts) i juli 1955. Uppgifterna kommer från Anders Jansson.

/Ola

Tack! Har hans uppgifter lite långt ifrån mig och skrev ur minnet.

Ante