"Folevagnar på pråm" - vilka vagnar? (Fordon: vagnar)
Är den här bilden tagen i Stocksundet?
Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?
(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)
av Leif B, Thursday, September 03, 2020, 09:45 (1325 dagar sedan)
Är den här bilden tagen i Stocksundet?
Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?
(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)
av Thomas Tell, Thursday, September 03, 2020, 11:07 (1325 dagar sedan) @ Leif B
Är den här bilden tagen i Stocksundet?
Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?
(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)
1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
/tell
av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 03, 2020, 11:53 (1325 dagar sedan) @ Thomas Tell
Är den här bilden tagen i Stocksundet?
Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?
(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)
1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
/tell
Har vagnarna gått på denna pråm ända från Gotland? För en sjöfartsamatör ser det lite vådligt ut...
/TKO
av Christer Fredriksson, Thursday, September 03, 2020, 12:50 (1325 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Det är ingen liten pråm!
av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 03, 2020, 12:53 (1325 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Det är ingen liten pråm!
Nej det har du rätt i!
/TKO
av Ola Ahlström, Thursday, September 03, 2020, 15:10 (1325 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Jo i det här fallet är det faktiskt en pråm. Den avbildade pråmen är "TB 220" som tillsammans med pråmen "D & B Göken N:o 1", hemmahörande i Stockholm, användes för flera transporter av vagnar från Gotland. Utskeppning av Folebyggda vagnar skedde vid flera tillfällen 1906 från Visby. I en första transport gick fyra SRJ vagnar Co 42-45 och de två VB Co 306-307. I en andra transport kom BBJ vagnarna Co 201 och 202. Så en tredje transport med SRJ Co 500, 501, 502, BCo 503 och 504, i samma transport ingick även motorvagn nr 11.
Bilden visar troligen den sista transporten där "TB 220" användes liksom vid den första transporten. Pråmen "D & B Göken N:o 1" användes vid den andra transporten.
Om pråmen hade hjälpmotor eller man nyttjade bogserbåt vet jag inte, det sistnämnda är dock mest troligt.
Ovanstående finns att läsa om i bland annat boken "Verkstadsindustrin på Gotland" av Martin Ragnar & Christer Ahlberg. I boken finns flera bilder av transporterna.
Ola Ahlström
Malmö
av johanmmolin, Thursday, September 03, 2020, 17:19 (1325 dagar sedan) @ Ola Ahlström
TB 220 byggdes i Gävle 1898 för Stockholms Transport- och Bogserings AB ("Transportbolaget", därav TB). Kom senare att omnumreras till TB 395 med namnet BOX.
Det var mycket riktigt en rejäl pråm, 62,5 m lång och 8,9 m bred, men med det karaktäristiska utseendet som de flesta släppråmar hade i Sverige vid den här tiden.
GÖKEN N:o 1 kan jag inte återfinna.
av Thomas Tell, Friday, September 04, 2020, 00:39 (1325 dagar sedan) @ Ola Ahlström
I en första transport gick fyra SRJ vagnar Co 42-45 och de två VB Co 306-307. I en andra transport kom BBJ vagnarna Co 201 och 202. Så en tredje transport med SRJ Co 500, 501, 502, BCo 503 och 504, i samma transport ingick även motorvagn nr 11.
Bilden visar troligen den sista transporten där "TB 220" användes liksom vid den första transporten. Pråmen "D & B Göken N:o 1" användes vid den andra transporten.
Stämmer det? På bilden syns en av Djursholmsvagnarna 42-45 och BCo 50-51 = 503-504. Det är ingen motorvagn utan en av 42-45 som syns. Plattformstaket bakom BCo-vagnen är väl någon Co.
/tell
av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 08:48 (1324 dagar sedan) @ Thomas Tell
Stämmer det? På bilden syns en av Djursholmsvagnarna 42-45 och BCo 50-51 = 503-504. Det är ingen motorvagn utan en av 42-45 som syns. Plattformstaket bakom BCo-vagnen är väl någon Co.
/tell
Jovisst är det motorvagn nr 11. Det var i den tredje transporten 1906 som tre Co vagnar, två BCo vagnar och så motorvagn nr 11 levererades till SRJ. I den första transporten skeppades med samma pråm de fyra släpen 42-45 och två Co vagnar, de förstnämnda till SRJ och de sistnämnda till VB.
Nu börjar jag dock svaja i mitt påstående. Förstorar man bilden längre ner i tråden (pråmen lastas i Visby) tycker jag mig se större takventiler på den förliga lastade vagnen på barbordsidan liksom motorvagnen (?) som står på kajen. Detta får mig att tveka.
Dock framgår det i boken "Verkstadsindustrin på Gotland" följande;
Leverans 1906-06-22, SRJ 32-45
Leverans 1906-06, VB 306-307
Leverans höst 1906, BBJ 201-202
Leverans 1907-04 SRJ 500-504 och Mv 11
Detta skulle styrka påståendet att det är bilder från tredje personvagnstransporten (som jag tidigare felaktigt angivit som till hösten 1906 (bildetexten i boken anger dessvärre detta medan tillverkningslistorna säger året efter).
Ola Ahlström
Malmö
av Ante Svensson II, Thursday, September 03, 2020, 13:47 (1325 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Är den här bilden tagen i Stocksundet?
Vilka är vagnarna? Finns någon av dem kvar än idag?
(Den bortre vagnen ser ut att vara av annan typ med slutna plattformar: en djursholmsvagn?)
1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
/tell
Har vagnarna gått på denna pråm ända från Gotland? För en sjöfartsamatör ser det lite vådligt ut.../TKO
Det var såhär fordonstransporter till och från Gotland såg ut, ända till slutet: Ett antal vagnar, lok eller rälsbussar, stående på däck på ett mindre lastfartyg eller pråm.
Ante
av Stefan Olsson, Thursday, September 03, 2020, 14:10 (1325 dagar sedan) @ Ante Svensson II
Här ett exempel på dylika transporter:
Ser nästan ut som det skulle sticka ut över relingen...
av Stefan Olsson, Thursday, September 03, 2020, 14:19 (1325 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Här en ännu bättre bild som visar att båten tycks byggd precis för ett "Np"-lok:
Här en annan transport för ÖJ:
Det fartyget tycks också specialskräddat.
av BD, Thursday, September 03, 2020, 14:37 (1325 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Här en annan transport för ÖJ:
Det fartyget tycks också specialskräddat.
Båten myycket äldre än rälsbussarna.
Om forumprogrammet förminskar bilden högerryck "visa bild" och + .
Notera att båten har radiopejl, ett numera bortglömt navigeringshjälpmedel.
av Sune Nylén, Thursday, September 03, 2020, 17:05 (1325 dagar sedan) @ BD
Stegeborg gick mellan norrlandshamnar och Lübeck. Troligen lastades rälsbussarna på i Umeå.
av BD, Thursday, September 03, 2020, 18:01 (1325 dagar sedan) @ Sune Nylén
Stegeborg gick mellan norrlandshamnar och Lübeck. Troligen lastades rälsbussarna på i Umeå.
Snarare då i Holmsund.
På resan till Kalmar hade Stegeborg även annan last vilket lastmärket avslöjar. Kanske pappersmassa lastad i Holmsund till Lübeck. Efter lossningen av rälsbussarna skulle Stegeborg korsa Sveabolagets Biscaya (Hanöbukten)på sin väg söderut.
av Anders Jansson, Thursday, September 03, 2020, 18:23 (1325 dagar sedan) @ BD
Stegeborg gick mellan norrlandshamnar och Lübeck. Troligen lastades rälsbussarna på i Umeå.
Snarare då i Holmsund.
På resan till Kalmar hade Stegeborg även annan last vilket lastmärket avslöjar. Kanske pappersmassa lastad i Holmsund till Lübeck. Efter lossningen av rälsbussarna skulle Stegeborg korsa Sveabolagets Biscaya (Hanöbukten)på sin väg söderut.
Bilden bör visa överskeppning av ÖJ M 20, M 21 och CF 36. Denna utgick från Kalmar. Sannolikt under november månad 1941. Källa: ÖJ styrelseprotokoll.
av Poddy, Thursday, September 03, 2020, 20:00 (1325 dagar sedan) @ Stefan Olsson
En lite skärrad undran.Gick alltid dessa pråmtransporter bra.Inget fordon som hamnade i sjön? /Poddy
av Olof W, Thursday, September 03, 2020, 20:48 (1325 dagar sedan) @ Poddy
En lite skärrad undran.Gick alltid dessa pråmtransporter bra.Inget fordon som hamnade i sjön? /Poddy
Vi kan väll anta att man anpassade sig till vädret och att man i huvudsak genomförde dessa transporter på sommaren så som det ser ut att vara på bilden av Stegeborg.
(Fast Anders J skriver att transporten skedde i november.)
/Olof
av Vinberg, Friday, September 04, 2020, 20:07 (1324 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Gubbarna på den öppna plattformen på vagnen närmast fotografen.....hade de klivit på i Visby??
/ Olle
av Jöran Johansson, Friday, September 04, 2020, 07:00 (1324 dagar sedan) @ Thomas Tell
1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
Kanske samma leverans? Bilden kommer troligen från Gotlands Museum.
av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 08:52 (1324 dagar sedan) @ Jöran Johansson
1906 levererades 9 vagnar från Fole till SRJ. De fyra Djursholmsvagnarna 42-45 (43 finns i Faringe), BCo 50-51 (50/868 finns i Faringe) samt Co 60-61. På denna prom syns BCo-vagnarna och en Djursholmsvagn.
Kanske samma leverans? Bilden kommer troligen från Gotlands Museum.
Stämmer, det är den tredje transport 1906 med SRJ Co 500, 501, 502, BCo 503, 504 samt motorvagn nr 11. Pråmen är "TB 220" och bilden visar lastning i Visby.
Ola Ahlström
Malmö
av Stefan Olsson, Friday, September 04, 2020, 10:08 (1324 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Vagnen vid kranen är väl ett Djursholmssläp och inte en motorvagn. De övriga är väl också bara personvagnar?
av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 10:42 (1324 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Vagnen vid kranen är väl ett Djursholmssläp och inte en motorvagn. De övriga är väl också bara personvagnar?
Kan förstå att motorvagnen kan uppfattas som ett släp men Fole svarade bara för motorvagnskorgen, övrig utrustning kom från andra leverantörer. Om denna utrustning är monterad vid fototillfället är oklart (inga strömavtagare kan dock noteras) eller om montering skedde först då motorvagnen kommit till fastlandet.
Boken "Verkstadindustrin på Gotland" är illustrerad med fyra bilder av personvagnstransporter varav två (en av dessa bilder finns i tråden) visar just aktuell transport. Vidare finns i boken en Fole ritning av motorvan 11 (nu Riksarkivets samling).
Ola Ahlström
Malmö
av Thomas Tell, Friday, September 04, 2020, 12:45 (1324 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Motorvagn 11 hade inte den typ av uppgångar som vagnarna på bilden här.
Motorvagn 11 har vält vid Mörby 1907. Jvm,KDAF01500
Se att takhöjden ökar vid dörrarna som på bilderna med pråmarna. Eget foto av 43 vid vagnhallen Djursholms Ösby 1971.
Båda bilden i tråden visar samma leverans. På den senare bilden syns tydligt att det är en BCo, en Co och två av släpen 42-45 plus ett par vagnar till i denna transport. Inte som pappren säger.
av Ola Ahlström, Friday, September 04, 2020, 13:08 (1324 dagar sedan) @ Thomas Tell
Båda bilden i tråden visar samma leverans. På den senare bilden syns tydligt att det är en BCo, en Co och två av släpen 42-45 plus ett par vagnar till i denna transport. Inte som pappren säger.
Och det finns två bilder till från samma transport. Det betyder att i denna avbildade transport skeppdes två av vagnarna 42-45, två av vagnarna 500-502, en av vagnarna 503-504 och så en oidentifierad vagn (av en av bilderna i boken tycker jag mig urskilja en öppen plattform), alltså inte mv 11.
Bilderna visar välvda "kåpor" i vagnsändarna på samtliga vagnar, är detta någon form av skyddskåpa för transporten?
Minnet är kort. Frågan om dessa ventiler liksom transporten har varit uppe flera gånger i forumet;
År 2009 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=43966
År 2019 https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=220781
Ola Ahlström
Malmö
av Göran Enqvist, Tuesday, January 05, 2021, 10:53 (1201 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Ur Drifttjänstbyråns diarium.
/Göran
av Ola Almquist, Tuesday, January 05, 2021, 16:07 (1201 dagar sedan) @ Göran Enqvist
Ur Drifttjänstbyråns diarium.
/Göran
En bild på denna transport finns på sidan 64 i boken Statens Järnvägar på Gotland.
/Ola
av Ante Svensson II, Tuesday, January 05, 2021, 16:26 (1201 dagar sedan) @ Ola Almquist
Ur Drifttjänstbyråns diarium.
/Göran
En bild på denna transport finns på sidan 64 i boken Statens Järnvägar på Gotland./Ola
Den transporten handlade om f d GJ 3 Gotland som skulle till Nohab i Trollhättan för ombyggnad till ett yttre 1878-årsskick samt personvagnarna f d GJ Co 1 och Co 10 som var på väg till Västergötland och trafik på f d VGJ.
Ante
av Ola Almquist, Thursday, January 07, 2021, 23:15 (1199 dagar sedan) @ Ante Svensson II
Den transporten handlade om f d GJ 3 Gotland som skulle till Nohab i Trollhättan för ombyggnad till ett yttre 1878-årsskick samt personvagnarna f d GJ Co 1 och Co 10 som var på väg till Västergötland och trafik på f d VGJ.
Ante
Personvagnarna hamnade inte i Västergötland till en början. De användes en tid på 38 ts i Östergötland och flyttades till Västergötland (8 ts) i juli 1955. Uppgifterna kommer från Anders Jansson.
/Ola
av Ante Svensson II, Saturday, January 09, 2021, 23:59 (1197 dagar sedan) @ Ola Almquist
Den transporten handlade om f d GJ 3 Gotland som skulle till Nohab i Trollhättan för ombyggnad till ett yttre 1878-årsskick samt personvagnarna f d GJ Co 1 och Co 10 som var på väg till Västergötland och trafik på f d VGJ.
Ante
Personvagnarna hamnade inte i Västergötland till en början. De användes en tid på 38 ts i Östergötland och flyttades till Västergötland (8 ts) i juli 1955. Uppgifterna kommer från Anders Jansson./Ola
Tack! Har hans uppgifter lite långt ifrån mig och skrev ur minnet.
Ante