SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094 (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, September 04, 2020, 12:34 (1324 dagar sedan)

Lördag 26/2 1966 var jag i Alvesta vid pt 1006 (Malmö - Nässjö) ankomst. Tåget bestod av 2 Da + ABo12b 4171 + Bo15 8094 + Bo15 8131 + Fo + 2 Bo (upplåtna för resande). Jag fotograferade de två första vagnarna eftersom jag tyckte de var ovanliga (Bo15 8131 hade jag många bilder av eftersom den vagnen gick i badtågen till Falsterbo t.o.m. 1965). ABo12b är f.d. BJ 56 men fönsterindelningen ser lite underlig ut. Bo15 8094 är f.d. VBHJ Co 48, tidigare OKB motorvagn (som det skrivits om tidigare på detta forum). Kanske gick de tre trävagnarna i transport till Alvesta f.v.b. lokalgodståg till Vislanda och skrotning. Här mina bilder av dessa två vagnar.
[image]
[image]

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av BJ, Friday, September 04, 2020, 13:55 (1323 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

ABo12b är f.d. BJ 56 men fönsterindelningen ser lite underlig ut.
[image]

Trevliga bilder.
Särskilt fd. BJ vagnen då bilder på denna är sällsynt.
Fönsterindelningen är precis som den var redan 1905 och då som plåtklädd.
BJ
[image]
[image]

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Niklas Bygdestam, Friday, September 04, 2020, 16:56 (1323 dagar sedan) @ BJ

ABo12b är f.d. BJ 56 men fönsterindelningen ser lite underlig ut.
[image]


Trevliga bilder.
Särskilt fd. BJ vagnen då bilder på denna är sällsynt.
Fönsterindelningen är precis som den var redan 1905 och då som plåtklädd.
BJ
[image]
[image]

Och ritningen ger bra svar på varför det är så speciell fönsterindelning. Detta är egentligen en inte alls ovanlig lösning för just BJ-vagnar. En liten salong med ett 4 lösa stolar som är placerade runt ett bord. Denna princip fortsatte BJ med även på stålvagnar. Det finns vagnar hos BJs som ser ut så invändigt. A4K har denna lösning, liksom AB10.

När det gäller AB10 så var dessa i trafik en bra bit in på 1980-talet. Jag har själv minnen av att ha åkt AB10 i Uppsalapendeln på den tiden :-)

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Jan-Anders Wihrén, Friday, September 04, 2020, 17:56 (1323 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Fönsterindelningen är precis som den var redan 1905 och då som plåtklädd.
BJ


Och ritningen ger bra svar på varför det är så speciell fönsterindelning. Detta är egentligen en inte alls ovanlig lösning för just BJ-vagnar. En liten salong med ett 4 lösa stolar som är placerade runt ett bord. Denna princip fortsatte BJ med även på stålvagnar. Det finns vagnar hos BJs som ser ut så invändigt. A4K har denna lösning, liksom AB10.

När det gäller AB10 så var dessa i trafik en bra bit in på 1980-talet. Jag har själv minnen av att ha åkt AB10 i Uppsalapendeln på den tiden :-)

Jag misstänkte att det kan ha varit en liten salong i mitten. Ganska liten del 3 klass (senare 2 klass). Det kanske var så att vagnarna inte alls var på väg till Vislanda utan skulle användas i de ångloksdragna tågen på f.d. CWJ och KJ denna svåra vinter, då ånglok sattes in på dessa linjer?

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Thomas Tell, Friday, September 04, 2020, 19:39 (1323 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det kanske var så att vagnarna inte alls var på väg till Vislanda utan skulle användas i de ångloksdragna tågen på f.d. CWJ och KJ denna svåra vinter, då ånglok sattes in på dessa linjer?

Jag har antecknat från ÅW.
Ett par sammansättningar kring Alvesta den 26 februari 1966. Jag har inte skrivit vem som rapporterade.

I Pt 1902 Alvesta- Karlskrona gick
Du 225+Dg 187, Bo15 8131, Bo15 8094, ABo12b 4171, F5 25806, Bo8f 4533 och ABo7b 3994.

Samma dag i Pt 1006 Alvesta-Nässjö gick.
lok, ABo12b 4171, Bo15 8094, Bo15 8131 + övriga tåget.
Det stämmer med vad JAW skrev om 1006.
2 Da + ABo12b 4171 + Bo15 8094 + Bo15 8131 + Fo + 2 Bo

4171 slopades i januari 1967 och skrotades i mars.
8094 slopades i november 1966 men skrotades först 1968.
/tell

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, September 05, 2020, 12:03 (1323 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack! Borde givetvis ha kollat med gamla nummer av ÅW!

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Thomas Tell, Saturday, September 05, 2020, 14:24 (1322 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack! Borde givetvis ha kollat med gamla nummer av ÅW!

Man kan inte tänka på allt. Då kanske någon annan gör det i stället.

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Stig Lagergren, Friday, September 04, 2020, 19:51 (1323 dagar sedan) @ BJ

Betr. ABo12b: Man får en känsla av att vagnen varit en Bo från början då tredjeklasskupéerna är lika stora som andraklasskupéerna.

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Sune Nylén, Saturday, September 05, 2020, 00:02 (1323 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Nja! BJ vagnen hade två tredje klass kupéer, tre andra klass kupéer och en andra klass salong. Därav fönsterindelningen. Den levererades 1905 som BC03 tillsammans med tre syskon. Några byggdes om och fick andra nummer. 1936 hade den nummer 54 1946 56.
En plan över vagnen finns i BJ 22. Likaså ett foto av salongen. Visserligen en BC 04. Men de såg ungefär lika ut.

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Stig Lagergren, Saturday, September 05, 2020, 12:19 (1323 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nja! BJ vagnen hade två tredje klass kupéer, tre andra klass kupéer och en andra klass salong. Därav fönsterindelningen. Den levererades 1905 som BC03 tillsammans med tre syskon. Några byggdes om och fick andra nummer. 1936 hade den nummer 54 1946 56.
En plan över vagnen finns i BJ 22. Likaså ett foto av salongen. Visserligen en BC 04. Men de såg ungefär lika ut.

Tack. Jag är dåligt insatt i f.d. BJ-vagnars tidigare historia. Vid SJ fanns även ABo12a. Den vagnen var lik ABo12b men hade två förstaklass- och tre andraklasskupéer.

SJ ABo12b 4171 och Bo15 8094

av Sune Nylén, Saturday, September 05, 2020, 16:32 (1322 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja, turligt nog hade jag en del gamla tabeller att kika i. Annars är det ju nästan ogörligt.