JGJ 9 innan det kom till ÖSlJ (Historiskt material)

av Stig Lagergren, Friday, September 04, 2020, 18:49 (1322 dagar sedan)

[image]

JGJ 9 i Skärstads hembygdsmuséum 1967. Foto Börje Lagergren

JGJ 9 innan det kom till ÖSlJ

av Lennart Petersen, Friday, September 04, 2020, 19:08 (1322 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Snyggt och fint uppställt och man kan förstå att det var (och är) en klenod för hembygdsföreningen.
Vad har man där nu ? Det borde ju ha blivit ett stort hål i utställningen.
Det kan ju tilläggas att loket är bara utlånat till ÖSLJ , visserligen på långtidsavtal men i sinom tid kanske det kommer tillbaka.
Tycker det var en stor uppoffring av hembygdsföreningen att låna ut sitt lok men man tuckte det kunde vara värdefullt att få se det användas i trafik på en bana.
ÖSLJ var från början ute efter både JGJ9 och KM Nelsson men bägge gick föreningen förbi. Med lite bytesaffärer fick man ändå KM Nelsson men 9:an stannade i Småland.

JGJ 9 innan det kom till ÖSlJ

av Ola D, Saturday, September 05, 2020, 13:02 (1321 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hembygdsföreningen är mycket glada över att vi vårdar och kör JGJ 9. I vintras gjorde vi mycket omfattande jobb med vattentankarna och pannarmaturerna. Vi har även passat på att återställa Nians utseende till ett som bättre representerar lokets tidiga år vid JGJ.

https://museijarnvagenimariefred.se/jgj-9-nian-provkord/

https://museijarnvagenimariefred.se/jgj-9-nian-v44-49/

JGJ 9 innan det kom till ÖSlJ

av Rolf Johansson, Friday, September 04, 2020, 21:39 (1322 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jo dit åkte man på moped hemifrån och tittade på samlingarna.

När jag flyttade till Huskvarna 1963 började jag ganska omgående intressera mig för järnvägsarkeologin och givetvis var JGJ ett huvudobjekt. Mindre än 30 år efter nedläggningen borde det ju gå att hitta några lämningar...

Här syns museet som ligger i Kaxholmen till vänster och banvallen gick ungefär där asfaltvägen är. Eget foto i riktning mot Vistakulle juli 1970.
[image]

JGJ 9 innan det kom till ÖSlJ

av skogstoken, Friday, September 04, 2020, 21:55 (1322 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Inget större fel med att visa upp loket på det viset, det är mycket bättre än skroten, men nog gör sig loket bättre nu när det får dra tåg igen