Några "gammeldanskar" (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Sunday, September 06, 2020, 16:56 (1327 dagar sedan)

Några bilder från Nivå 18 augusti 1974. Kanske något av loken finns i Sverige. Har inte riktigt koll.

[image]My 1150 med lokaltåg


[image]Bortom My 1150 passerar X 346 med Mx 1001 och bl.a. vagnar till Stockholm


[image]My 1122 med lokaltåg

Några "gammeldanskar"

av Alex, Sunday, September 06, 2020, 19:58 (1326 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Nostalgiska bilder! Det var så här min andra Interrail resa började eller slutade 1974. Den första gjorde jag 1972.

Några "gammeldanskar"

av -ch-, Monday, September 07, 2020, 08:35 (1326 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Evighetsmaskiner!
Och SJ valde på känt maner att blanda in tysk teknik när ångan skulle ersättas och vi fick T43 :-)

Några "gammeldanskar". T43?

av Leif B, Monday, September 07, 2020, 09:22 (1326 dagar sedan) @ -ch-

Evighetsmaskiner!
Och SJ valde på känt maner att blanda in tysk teknik när ångan skulle ersättas och vi fick T43 :-)

Vad finns det för tysk teknik i en T43? Amerikansk och svensk känner jag till, men tysk?

Några "gammeldanskar". T43?

av Karlsson, Monday, September 07, 2020, 09:34 (1326 dagar sedan) @ Leif B

Evighetsmaskiner!
Och SJ valde på känt maner att blanda in tysk teknik när ångan skulle ersättas och vi fick T43 :-)


Vad finns det för tysk teknik i en T43? Amerikansk och svensk känner jag till, men tysk?

Kylsystemet, Behr? Fläktar och jalusier styrs annorlunda med hydrostatsystem. Danskloken har elfläktar och elpneumatisk styrning av jalusier.

Några "gammeldanskar". T43?

av Herbert Paalberg, Monday, September 07, 2020, 10:48 (1326 dagar sedan) @ Karlsson

Evighetsmaskiner!
Och SJ valde på känt maner att blanda in tysk teknik när ångan skulle ersättas och vi fick T43 :-)


Vad finns det för tysk teknik i en T43? Amerikansk och svensk känner jag till, men tysk?


Kylsystemet, Behr? Fläktar och jalusier styrs annorlunda med hydrostatsystem. Danskloken har elfläktar och elpneumatisk styrning av jalusier.

Denna gamla tyska kylteknik system Behr återfinns även i Tp/T23/T21 och fungerar oklanderfritt.
Palle i Vika.;-)

Några "gammeldanskar". T43?

av Bertil Bengtsson, Monday, September 07, 2020, 11:20 (1326 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Men Behr-systemet fungerade INTE klanderfritt tillsammans med EMD-motorer. Kylvattentrycket var högre, vilket tillsammans med vibrationer gjorde att kylelementen sprack på löpande band. I Boden var det ett evigt svetsande av spruckna kylelement de första åren med T43. Elementen byttes, tror jag, så småningom ut mot kraftigare.
T43 fick också banmotorer från ASEA. De var licensbyggen av EMD:s motorer - men orsakade likafullt problem.
När SJ anskaffade T44, hade man blivit gruvligt less på blandningen av EMD:s teknik och europeisk teknik. Därför fick T44 alltigenom amerikansk teknik - till och med kompressorn är amerikansk.
Berra