Hur mycket av Nybergska samlingen är skannat? (Fotografier/bildfrågor)

av Olof W, Monday, September 07, 2020, 17:27 (1325 dagar sedan)

Sitter och letar efter foton på Digitalmuseum som enligt Erik Sundströms och Järnvägsmuseums godsvagnsbok skall finnas i den Nybergska samlingen.

Bland annat är det två foton på SJ 21784 och SJ 22738 jag skulle vilja se i större upplösning. Man tycker att om de fanns inskannade så skulle fotona gå att hitta när jag söker på vagnsnumren på Digitalmuseum då fotona inte innehåller så mycket mer än just dessa vagnar och det därför är rimligt att tro att den som skannat dem lagt in numren i den sökbara meta-datan.

Så därav frågan; hur mycket av Stig Nybergs samling är skannad och hur mycket återstår att skanna?

Vänliga hälsnignar
Olof

Hur mycket av Nybergska samlingen är skannat?

av Micael Lindgren, Tuesday, September 08, 2020, 02:06 (1325 dagar sedan) @ Olof W

Det vore intressant att veta, jag skulle gärna scanna åt JVM om det gick.

Jag och Pappa fick tillstånd av Stig Nyberg att använda hans bilder så länge det inte var i kommersiellt syfte, jag minns dock inte vilket år det var.

Jag skickade in ett antal bilder till Sidospår för 15-20 år sedan.

Stig Nyberg har tagit otroligt fina bilder under många år.

Mer Stig Nyberg vill vi se.

Hur mycket av Nybergska samlingen är skannat?

av Peter B, Tuesday, September 08, 2020, 06:09 (1325 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Stig Nyberg har tagit otroligt fina bilder under många år.

Stig Nyberg har väl nästan inte tagit några bilder alls? De bilder han samlade var ju tagna av andra fotografer. Ursprunget till bilder, och fotograferna är ju dessutom generellt dåligt dokumenterade.

Hur mycket av Nybergska samlingen är skannat?

av Krister P, Friday, September 18, 2020, 00:12 (1315 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Ibland sammanblandas Stig Nyberg med Sven Nygren som tog många jvg-bilder. Hans bilder ingår i den Nybergska samlingen.

Hur mycket av Nybergska samlingen är skannat?

av Rolf Sten ⌂, Tuesday, September 08, 2020, 11:00 (1325 dagar sedan) @ Olof W

Om man söker på "stig nyberg" i Digitalt museum får man 11670 träffar. Dessa träffar är från den så kallade "Stig Nybergs samling". Det finns säkert en hel del som fortfarande inte är skannat. Hur mycket kan bara Järnvägsmuseet svara på.

Hur mycket av Nybergska samlingen är skannat?

av Olof W, Tuesday, September 08, 2020, 11:44 (1325 dagar sedan) @ Rolf Sten

Hur mycket kan bara Järnvägsmuseet svara på.

Tack Rolf, då inskanningen i mycket var ett projekt drivet av JvMV så tänkte jag att det kunde finnas någon museivän på detta forum som viste besked.

/Olof