Nils Ericson (mB) (Järnvägspersonal)

av NOR, Tuesday, September 08, 2020, 20:30 (1325 dagar sedan)

Nils Ericson uppmärksammades och hedrades idag med en stilla cermoni på Norra Begravningsplatsen i Solna.

[image]

Nils Ericson (mB)

av Göran Kannerby, Tuesday, September 08, 2020, 21:29 (1325 dagar sedan) @ NOR

Blev tvungen att kolla i Wikipedia för att dra slutsatsen att orsaken till hedrandet var att det idag är 150 år sedan han avled.

Nils Ericson (mB)

av ak44, Wednesday, September 09, 2020, 07:01 (1325 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag kan infoga ett litet citat som handlar om ett av Nils Ericsons verk. Det tangerar lite järnväg vid sidan om också.

I boken Sällsamheter i Bohuslän och Dalsland, skriver Edward Matz om akvedukten i Håverud: "Det byggs ständigt nya märkvärdiga, högre och större byggnader som "kör över" alla tidigare byggnadsverk. Men det finns två byggnadsverk som står sig genom tiderna. Det ena är Eifeltornet i Paris och det andra är Akvedukten i Håverud!"

Akvedukten i Håverud är alltså en skapelse av Nils Ericson.

Nils Ericson (mB)

av Lennart Petersen, Wednesday, September 09, 2020, 17:26 (1324 dagar sedan) @ ak44

Jag kan infoga ett litet citat som handlar om ett av Nils Ericsons verk. Det tangerar lite järnväg vid sidan om också.

I boken Sällsamheter i Bohuslän och Dalsland, skriver Edward Matz om akvedukten i Håverud: "Det byggs ständigt nya märkvärdiga, högre och större byggnader som "kör över" alla tidigare byggnadsverk. Men det finns två byggnadsverk som står sig genom tiderna. Det ena är Eifeltornet i Paris och det andra är Akvedukten i Håverud!"

Akvedukten i Håverud är alltså en skapelse av Nils Ericson.

Den är dock inte unik , i Tv-serien kanalesor har vi sett en del märkligheter, bl.a en akvedukt i England som är svängbar för att släppa fram trafik på den undre vattenfarleden. Och Eifeltornet finns som kopia i Tokyo men något högre.

Nils Ericson (mB)

av johanmmolin, Wednesday, September 09, 2020, 20:22 (1324 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Den är inte ens unik i Sverige längre. Göta Kanal vid Ljungsbro t ex har funnits väl i snart 50 år nu.

Nils Ericson (mB)

av Göran Kannerby, Wednesday, September 09, 2020, 21:32 (1324 dagar sedan) @ johanmmolin

Den är inte ens unik i Sverige längre. Göta Kanal vid Ljungsbro t ex har funnits väl i snart 50 år nu.

Fast Ljungsbro-akvedukten är väl en betongkonstruktion?

Så i egenskap av stål-akvedukt får nog Håverud anses vara unik i Sverige.

Nils Ericson (mB)

av ak44, Wednesday, September 09, 2020, 21:37 (1324 dagar sedan) @ johanmmolin

Det märkliga med Håverud är att alla originalnitar sitter kvar i plåtarna, ingen har bytts ut vad jag förstår och att akvedukten läcker inget alls. Det byggdes, eller möjligen byggdes om någon modern akvedukt i Göta Kanal i Östergötland på 60-talet. Den var inte tät när man släppte på vattnet. Detta minns jag från skriverier i kvällstidningarna. Men jag minns inte vad platsen heter.

Jag har inte boken, Sällsamheter i Bohuslän och Dalsland, här inom räckhåll men den är läsvärd om man känner lite för norra Västsverige. Och jag vet att Edward Matz skrev ett antal böcker för olika landskap, så många lokalpatrioter kan nog finna sina smultronställen. Någon gång åker man ju inte tåg utan vill stanna upp och slappna av lite. Råkar det då finnas en intressant och bra bok om den aktuella platsen så är ju det bara en fördel.

Nils Ericson (mB)

av Kjell Friberg, Thursday, September 10, 2020, 07:55 (1324 dagar sedan) @ ak44

I Östergötland finns för närvaraande två akvedukter för Göta Kanal: Borensberg och Ljungsbro. En tredje akvadukt som skall föra Göta Kanal över E22 planeras vid Söderköping.

Nils Ericson (mB)

av Ola Almquist, Thursday, September 10, 2020, 12:22 (1323 dagar sedan) @ Kjell Friberg

I Östergötland finns för närvaraande två akvedukter för Göta Kanal: Borensberg och Ljungsbro. En tredje akvadukt som skall föra Göta Kanal över E22 planeras vid Söderköping.

Just det. Det var akvedukten vid Ljungsbro som öppnades i maj 1971 och konstaterades läcka redan två månader senare. Akvedukten
vid Kungs Norrby/Borensberg öppnades 1993.

/Ola

Nils Ericson (mB)

av Stig Lagergren, Wednesday, September 09, 2020, 07:35 (1325 dagar sedan) @ NOR

Förlåt en obildad men vad betyder (mB)