För den händige som vill röra ihop (Fordon: vagnar)

av Sune Nylén, Wednesday, September 09, 2020, 08:40 (1297 dagar sedan)

egen godsvagnsfärg följer här tvenne recept. Jag hämtade det nog från Förenade färg för en 30 år sedan.
[img]images/uploaded/202009090637325f58782c8965a.jpg[/img]

Inte så lätt att röra ihop

av mormorsgruvan, Wednesday, September 09, 2020, 11:40 (1296 dagar sedan) @ Sune Nylén

Body 619 är antagligen en alkydharts. Just denna finns väl knappast att få tag på idag.

Lättare att röra till det

av Sune Nylén, Wednesday, September 09, 2020, 12:07 (1296 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Var det oljefärg rev man nog ut det med kokt linolja. Lack med linoljefernissa.+ div. tillsatser beroende på användning. Jag lade för något eller några år sedan ut ett recept på färg till BJ godsvagnar. fö. har
jag konsulterat Recepthandboken 2527 kemiska recept av Pierre S Gauguin. Lacker finns ett fyrtiotal olika recept på. Så jag kan väl tillägga att det är lätt att röra till det för sig:-D

Lättare att röra till det

av mormorsgruvan, Wednesday, September 09, 2020, 13:56 (1296 dagar sedan) @ Sune Nylén

Receptet är daterat 1946.

Vid den tidpunkten var alkydfärgen vanlig i Sverige.

Lite om alkyd vs. linolja

av Sune Nylén, Thursday, September 10, 2020, 10:42 (1296 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Under kriget var det beslag på linolja. Dvs fick endast köpas på särskilt "recept" Det höll i sig till långt efter kriget. 49 - 50 ungefär. Hade man båt kunde man i nåder få inköp beviljat, beroende på båtens längd. Minns när jag 48 var springpojk i en kemikalieaffär på Hisingen efter skolan hur gubbar tjatade om att få köpa linolja och annat. och blev utslängda av Pelle Elofsson som ägde butiken. Alkyd kunde tillverkas inom landet genom att processa glycerin -glycerol - med ftalsyra eller dylikt. Därför var det så vanligt under krigsåren. SJ och liknande hade nog andra möjligheter att få linolja utanordnad för sina specialbeställningar.