Halvautomatiskt linjeblock Bollnäs - Vallsta (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Friday, September 11, 2020, 13:21 (1295 dagar sedan)

Hej!

Utifrån beskrivningen på Gunnar Ekevings hemsida har jag försökt återskapa kretsarna för det halvautomatiska linjeblock som SJ provade på sträckan Bollnäs - Vallsta åren 1958 - 70 (då sträckan istället fick fjb).

Mitt förslag till kretsar för en stationsände finns här. Om någon är intresserad tar jag gärna emot synpunkter.
OBS att då jag inte vet vilka modeller av JRK-reläer som användes, är kontaktnumreringen osäker.

Halvautomatiskt linjeblock Bollnäs - Vallsta

av Per Ljungberg, Friday, September 11, 2020, 19:36 (1295 dagar sedan) @ Anders_W

Vad menas med halvautomatiskt linjeblock? Hur ett manuellt linjeblock liksom ett automatiskt linjeblock fungerar vet jag nog.

Halvautomatiskt linjeblock Bollnäs - Vallsta

av Anders_W, Friday, September 11, 2020, 19:54 (1295 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ett halvautomatiskt linjeblock gör vissa moment automatiskt (i detta fall: passagekontroll ut & in) medan andra moment fortfarande måste göras manuellt (i detta fall: sista vagnen-kontrollen).

Rev 1

av Anders_W, Saturday, September 12, 2020, 16:37 (1294 dagar sedan) @ Anders_W

Hittade några fel:

  • Utfartssignalens namn rättat
  • Kretsen för dragning av relä P är inte tydligt beskriven i texten och saknades helt på min första version av ritningen. Har nu ritat en kvalificerad gissning.
  • Kretsarna för manuell nollställning av reläerna var inte beskriven alls i texten. Enklast möjliga kretsar nu inritade. Egentligen borda dessa kretsar ha innehållit dels en tidsströmställare och dels en tryckknapp för var och ett av reläerna B, F och P, men något sådant nämns inte i beskrivningen av apparaturen, och har därför utelämnats.

Manuell nollställning halvautomatiskt linjeblock

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 19, 2021, 10:26 (1045 dagar sedan) @ Anders_W

Med hjälp av uppgifter som Jonny Hallgren hittat i Riksarkivet har jag nu kompletterat sidan om linjeblockeringen Bollnäs - Vallsta . Återkoppla gärna om jag feltolkat något när det gäller nödfallsutlösning mm!

Manuell nollställning halvautomatiskt linjeblock

av Anders_W, Thursday, May 20, 2021, 08:14 (1044 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Stort tack! Det klargjorde mycket.

Manuell nollställning halvautomatiskt linjeblock

av Per Wirback, Thursday, May 20, 2021, 16:34 (1044 dagar sedan) @ Anders_W

Stort tack! Det klargjorde mycket.

Mycket intressant!

Man kan se att grundtekniken bygger på konternuerlig polvändning av linjeparet, en gång vid utfart, och så vänder mottagningen igen vid ankomst, och linjen räknas därefter som fri.
Denna typ av lösning förekommer vid stavapparater, Ball-tokens och liknande, så sannolikt har man hämtat inspiration därifrån och byggt en relävariant av systemet.

/Per

Manuell nollställning halvautomatiskt linjeblock

av Anders_W, Thursday, May 20, 2021, 23:14 (1044 dagar sedan) @ Per Wirback

Jag är litet förvånad över att man gjorde omläggningen av P-reläerna så komplicerad med B- och F-relä. Man kan tycka att det skulle gå att använda ETT hjälprelä, kanske i kombination med en kondensatorenhet, för att ge P-relät en "puff".