Ett ånglok med udda utseende (Järnväg allmänt)

av Kent Hedqvist @, lördag, september 12, 2020, 11:37 (11 dagar sedan)

[image]
Det här loket fotade jag i drift på Stazione di Termini i Rom i maj 1967. Som synes har det ingen vanlig skorsten. Det ser ut som att avloppsångan går genom de två stora cylindrarna på sidorna och sedan ut genom de två snedställda avloppsrören framför hytten (man ser bara det ena). Min gissning är att det är någon form av värmeväxlare. Någon som vet?
Kent

Ett ånglok med udda utseende

av Robban @, lördag, september 12, 2020, 11:51 (11 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Franco-Crosti panna

Länk på Engelska https://en.wikipedia.org/wiki/Franco-Crosti_boiler

Robban

Ett ånglok med udda utseende

av BJ, lördag, september 12, 2020, 11:51 (11 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Tack för en riktigt udda bild.

The Franco-Crosti Boiler System troligen.
Hittade länken nedan och innehållet är mycket intressant.
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/francocrosti/francocrosti.htm
BJ

Ett ånglok med udda utseende

av Richard Loe @, söndag, september 13, 2020, 17:29 (9 dagar sedan) @ BJ

Tack för en riktigt udda bild.

The Franco-Crosti Boiler System troligen.
Hittade länken nedan och innehållet är mycket intressant.
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/francocrosti/francocrosti.htm
BJ

Som man ser från länken så fanns tio 9F lok med Franco Crosti pannor i Storbritannien. Alla var från början allokerade till lokstallen i Wellingborough eller Kettering.

[image]

Tanken med dessa lok var att försöka förbättra loken, framför allt avseende kolförbrukning. Försöket föll inte väl ut, dels därför att den befintliga 9F pannan (samma Bulleid panna som fanns på MN, BB och Britannia loken) redan var så effektiv att storskalig förvärmning av matarvattnet till pannan inte gav någon egentlig förbättring i vare sig kolförbrukning eller ångproduktion.

Det andra problemet som dök upp var precis som Micke Carlsson skriver, rost och korrosion i förvärmaren. I de brittiska loken så förvärrades detta av vattnet, då det visade sig att hårt vatten gav avlagringar i förvärmaren som förvärrade korrosionen och minskade värmeeffekten. Loken krävde mycket mer underhåll som en följd, och kostnaderna för detta vida översteg de besparingar man fick från den lilla minskningen i kolförbrukning. Resultatet var att de tio loken byggdes om till vanliga lok efter mindre än 6 år.

Slutligen så visade det sig att det saknades drag i den skorstenen som användes när förvärmaren nyttjades, vilket gjorde att röken ofta hängde kvar kring loket. Detta var inte populärt med lokpersonalen.

Ett ånglok med udda utseende Syrafasta ståltuber

av BD @, lördag, september 12, 2020, 13:14 (10 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Såg från förbifarande tåg några tyska motsvarande lok 1963. Antagligen typ 50. Har läst att alla eller några tyska lok av typen fick tuber av syrafast stål i rökgasförvärmarna.

Ett ånglok med udda utseende Syrafasta ståltuber

av Micke Carlsson @, lördag, september 12, 2020, 21:39 (10 dagar sedan) @ BD

Rökgaserna kommer ner under daggpunkten för svavelsyra i förvärmaren så det rostar något hemskt. Annars ligger tempen i ett vanligt sotskåp precis strax över 185*C. Har läst att många Franco-Crostiförvärmare bara höll i tio år. Annars är väl idén bra.

Ett ånglok med udda utseende Syrafasta ståltuber

av Bertil Bengtsson @, lördag, september 12, 2020, 22:00 (10 dagar sedan) @ BD

Jodå, det var DB:s typ 50.40, ca trettio (har inte exakt antal framför mig just nu) från ca 1954 ombyggda lok "BR" 50. De föregicks av två krigslok 52 från Henschel, byggda ca 1952, som fick Franco-Crosti-pannor redan vid leverans och därför "littererades" om till 42.90.
Berra

RSS-feed av trådar
powered by my little forum