Järnvägsmuseet vid Äsperöd station (Historiskt material)

av Rolf Nordin, Sunday, September 13, 2020, 14:52 (1314 dagar sedan)

Var kan man hitta information det privata järnvägsmuseet vid Äsperöds station (Ystad-Eslövs Järnväg)? Är Museet fortfarande aktivt?

Järnvägsmuseet vid Äsperöd station

av Anders Svensson, Sunday, September 13, 2020, 15:29 (1314 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det var Vincent Kärager som drev museet och det är sedan länge nedlagt. Lite sökning på nätet har givit att han flyttade (åter) till Danmark 1991 och dog 1996, så sedan dess är det definitivt avvecklat. //Anders, JInF

Järnvägsmuseet vid Äsperöd station

av Rolf Nordin, Monday, September 14, 2020, 17:20 (1313 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tack för svaret. Jag har inte hittat något speciellt om "Äsperödmuseet" än det som tidigare har omnämnts i detta forum. Det var om det s k Sjötoftaloket jag var intresserad av men dess historia har ganska klart för mig redan.

Järnvägsmuseet vid Äsperöd station

av Lennart Petersen, Monday, September 14, 2020, 18:56 (1313 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Tack för svaret. Jag har inte hittat något speciellt om "Äsperödmuseet" än det som tidigare har omnämnts i detta forum. Det var om det s k Sjötoftaloket jag var intresserad av men dess historia har ganska klart för mig redan.

En gammal tråd i forumet:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=47899