GRÄNGESBERGS MALMBANGÅRD i text och bild I (7 bilder) (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Sunday, September 13, 2020, 21:37 (1320 dagar sedan)

Jag vill härmed på mångas önskan sedan Fotoboken började ta betalt och spärrade upplagda foton åter visa de foton som jag hade lagt upp samt några nya foton.

Det är en bra och kortfattad dokumentation över Malmbangårdens 60 åriga verksamhet från provisorisk trafik 1931, full malmtrafik 1937 och nedläggning 1990 samt dess föregångare och vad som återstod från dessa.

Vy från Müllers lave mot söder med BJ o FLJ bangårdar ca 1915:

[image]

21.01.1931 Vy från nedre gamla järnvägsbron, senare nedre viadukten över Bergsmansvägen, mot norr:

[image]

Del av vy från flygplan med Centralschaktets laves anläggande med syltafickan för Carl Johans schakt och med Lönnfallslaven för dagbrytningen i Lönnfallet ca 1935:

[image]

Vy från Bergslagsbron över BJ bangård söderut med FLJ stationshus och Södra Verkets sligupplag i bakgrunden ca 1939:

[image]

Vy från belysningsmast 4 mot nordost över det som återstår av FLJ och BJ spår och bangårdar 1945:

[image]

Vy från belysningsmast 4 mot norr med Lokstallet Ställverket Södra Verket och Centralschaktets lave 1945:

[image]

Vy från belysningsmast 4 mot Södra Verket och Mekaniska Verkstaden med Lokstallet och Ställverket ca 1946:

[image]

FORTSÄTTNING FÖLJER!

GRÄNGESBERGS MALMBANGÅRD i text och bild II (7 bilder)

av Christer Fredriksson, Sunday, September 13, 2020, 22:05 (1320 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Fortsättning från ovan!

Vy från Centralschaktets lave mot norr ca 1947 med ett Gråbergssätt med U-lok och Zeppelinare, sidtippande gråbergsvagnar, som skall tippas i Skärningen. Från Signalens arkiv:

[image]

Vy från belysningsmast 1 ca 1950 över Bergsmansplan med Riksväg 50 och mot Grängesbergs centrum:

[image]

Vy från Södra Verket mot FLJ och BJ gamla bangårdar med Müllers-området samt gamla Centrum ca 1951:

[image]

Vy från belysningsmast 1 med Västra och Östra Grusgroparna och Malmbangården samt Gruvan 1952:

[image]

Samma som ovan men längre mot öster med järnvägsbanken och FLJ och BJ/SJ huvudspår 1952:

[image]

Vy från Södra Verket över Kärn mot Dynamitfabriken 1958 med FLJ Tjänstemannabostad, Stinsbostaden, och Stationskarlsbostad, Gråsuggan:

[image]

Vy från Södra Verket mot söder över Sligupplaget Malmbangården Banmästarexpeditionen Ställverket och Lokstallet 1968 11 15:

[image]

Jag hoppas att även den lilla texten kan läsas, om inte så förstora bilden eller så försök med förstoringsglas.
Jag ber om ursäkt för den lilla texten på vissa bilder!

Detta var ett exempel på vad gruvdrift kan medföra i form av förflyttningar!
Slut för denna gång!

GRÄNGESBERGS MALMBANGÅRD i text och bild II (7 bilder)

av Överkörmästaren, Friday, September 18, 2020, 20:55 (1315 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag hoppas att även den lilla texten kan läsas, om inte så förstora bilden eller så försök med förstoringsglas.
Jag ber om ursäkt för den lilla texten på vissa bilder!

Detta var ett exempel på vad gruvdrift kan medföra i form av förflyttningar!
Slut för denna gång!

Jodå det går att läsa, i alla fall för oss ungdomar. Varje bild förtjänar att betraktas i minst en kvart, det är otroligt informationsintensivt och läsvärt!