Mest extrema spåranläggningen? (Bana)

av Anders_W, Monday, September 14, 2020, 09:25 (1292 dagar sedan)

CRNJs Bronx Terminal

Om jag sett den på en modelljärnväg hade jag tänkt "alltför orealistiskt".

Mest extrema spåranläggningen?

av Svante Andersson, Monday, September 14, 2020, 09:56 (1292 dagar sedan) @ Anders_W

Länken för mig inte vidare... men den finns i modell. Tim Warris på handlaidtrack.com har gjort den i H0-skala.

Bronx Terminal

SA

Mest extrema spåranläggningen?

av johanmmolin, Monday, September 14, 2020, 11:09 (1292 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag vet inte om just hans anläggning diskuterats där, men originalet har presenterats i Model Railroader för ett antal ( = ?) år sedan, med spårplan och allt.

En märklig anläggning, ett "järnvägsisolat" där all trafik in och ut fick ske med bogserbåtar och pråmar.

Mest extrema spåranläggningen?

av Bertil Bengtsson, Monday, September 14, 2020, 16:20 (1292 dagar sedan) @ johanmmolin

Som modell är den perfekt. Hela förebilden ryms i H0 inom ungefär en kvadratmeter! Mycket växling men absolut inga långa tåg!
Det mest fantastiska är spåret till lokstallet. Det korta spåret gick rakt över/genom en växel, så en bit av lokstallsspåret fick helt enkelt lyftas på plats varje gång loket skulle in eller ut från stallet.
Berra

Mest extrema spåranläggningen?

av Anders.k., Monday, September 14, 2020, 17:01 (1292 dagar sedan) @ Anders_W

Mest udda är väl att det låg fyra nästan identiska bredvid varandra, ja den ena har ju ingen rundel.
Det gemensamma är ju att det är rätt begränsat med spår, perfekt som modelljärnväg och har pråmar som enda kontakt med övriga järnvägsvärlden.

Bronx Terminal CNJ, som redan diskuterats i tråden.

Harlem Transfer D.L & W

Bronx Terminal L.V

Harlem station Erie.

Längst ner på sidan finns länkar till alla, och en hel del andra liknande terminaler till.

Trainweb.com

M.V.H Anders.k.

Mest extrema spåranläggningen?

av Pelle i Västerås, Monday, September 14, 2020, 20:12 (1292 dagar sedan) @ Anders.k.

Modelljärnväg vet jag inte om det hör hemma här....
Jag kör skala 1:1 och det finns märkliga spårbyggen "på riktigt".
Men även jag har en Märklinbana, dock i kartonger...
//Pelle

Mest extrema spåranläggningen?

av Svante Andersson, Tuesday, September 15, 2020, 10:35 (1291 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Eftersom trådstartaren specifikt frågade om modelljärnväg hör det definitivt hit. Dessutom innehåller det Tim Warris skrivit om denna terminal massor av prototypinformation. Men du kanske är en sån där kunskapsfientlig typ?

SA

Mest extrema spåranläggningen?

av johanmmolin, Tuesday, September 15, 2020, 21:06 (1291 dagar sedan) @ Svante Andersson

OT, men dock tillhörande den plötsliga sidodiskussionen: En person som Jack Burgess, som byggt Yosemite Valley Railway i modell in i minsta detalj, helt från scratch när det gäller det allra mesta, från ånglok till minsta skräphög utanför lokstallet i Merced, har nog bidragit till mer kunskap om förebildens järnväg i skala 1:1 än någon annan.

Eller som en annan gigant inom järnvägsforskning och modelljärnvägsbyggande, Tony Koester, uttryckt sig: "Model railroading can be an intensely intellectual pursuit".

Det vore nog synd om järnvägshistoriskt forum om det skulle finnas en sorts snobbism som säger att somliga är "finare" i sin jakt på historiska fakta, till följd av HUR man bedriver sin järnvägshobby. End of OT.

Mest extrema spåranläggningen? - svensk variant

av Anders Svensson, Monday, September 14, 2020, 22:29 (1292 dagar sedan) @ Anders_W

Det finns en svensk spåranläggning som väl kvalificerar in i kategorin extrem spåranläggning och det är spåranslutningen till Olidans kraftstation i Trollhättan. Grunden är en avgrening från stickspåret från Trollhättans station till NOHAB, strax före verkstäderna. Denna går ner för en rätt så brant backe med mäktiga stenmurar upp mot verkstadsområdet för att svänga så den kommer in vinkelrätt mot Trollhätte kanal. Där finns en svängbro som är infästad i sidan av kanalen mot verkstadsområdet och sedan kan svänga ut över hela kanalen till motsatta stranden. Där går spåret efter bara något tiotal meter ut på en vändskiva där man vänder vagnen i 90 grader för att sedan komma ut på det fortsatta stickspåret som i en ny 90-graderssväng kommer fram till den verkligt häftiga anläggningen - något som ser ut som en bro som slutar en bit ut över vattnet! Men det är ingen bro, det är en hiss som för vagnen ca 20 m rakt ner till ett nytt kort spår som leder ut på ytterligare en vändskiva! Från den vändskivan utgår ett nytt spår fram till kortändan av kraftstationsbyggnaden där en ny vändskiva vidtar så att spåret sedan kan fortsätta in i kortändan av kraftstationen! Det är en anläggning av den typen som skulle mötas av ett rått skratt av den som inte sett den och får se en modell där modellbyggaren påstår att den har verklig förebild...

Jag vet inte hur mycket av detta som finns kvar - när jag var där och tittade för ett 20-tal år sedan fanns i stort sett allt kvar, utom möjligen anslutningen från Trollhättans station till NOHAB-området - den försvann i en bangårdsombyggnad. När jag tittar på Eniros flygbilder verkar avgreningsspåret från NOHAB-spåret vara bortbyggt, men det ser ut som den första vändskivan på andra sidan kanalen, det svängda spåret fram mot bron som inte är någon bro samt denna häftiga "hissbro" verkar vara kvar. Hur det nu ser ut närmare kraftstationen kan man inte se... //Anders

Mest extrema spåranläggningen? - svensk variant m vändskiva

av Anders Svensson, Monday, September 14, 2020, 23:15 (1292 dagar sedan) @ Anders Svensson

Här ser vi en av vändskivorna nere på kraftstationsnivån i ett gammalt inlägg på Järnvägshistoriskt forum: Vändskiva vid Olidan. Och jag får rätta mig själv med att påpeka att "hissbron" egentligen är en bockkran - se bl a denna bild: Olidans bockkran. //Anders