Gavelstolpar å NBJ treaxliga vagnar litt Oa[u] (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Tuesday, September 15, 2020, 15:20 (1317 dagar sedan)

NBJ köpte omkring 1950 en serie vagnar litt M från V&M i Falun.

Vissa av dess blev på sjuttiotalet ombyggda till litt Oa.

(En speciell detalj hos dessa vagnar är att de har 11 stolpar till skillnad från alla andra svenska vagnar av O-litt med 11 meter löbb. Jag förmodar att de två extrastolparna sattes upp där stöd emanerande från tidigare luckor fanns tillgängliga.)

För kanske tio år sedan mätte jag upp en av dessa ombyggda vagnar men glömde då att kolla antalet gavelstolpar. Då jag nu tänkte bygga en eller ett par i model skulle jag vara mycket tacksam för upplysning om vagnarna försågs med två eller fyra stolpar per gavel.

Stort tack på förhand!

Olle S

Gavelstolpar å NBJ treaxliga vagnar litt Oa[u]

av Olle Sundstrom, Tuesday, September 15, 2020, 15:22 (1317 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Tyvärr försågs nästan hela mitt inlägg med understrykning vilket inte alls var meningen. Jag kan bara beklaga!

Olle S

Gavelstolpar å NBJ treaxliga vagnar litt Oa[u]

av Anders C, Tuesday, September 15, 2020, 19:25 (1317 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Om det är vagnarna på denna länk så ser det ju ut som om de har två.

Gavelstolpar å NBJ treaxliga vagnar litt Oa[u]

av Thomas Tell, Wednesday, September 16, 2020, 00:29 (1317 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Vid SJK 25-årsresa 5 maj 1978 fotograferade jag dessa två Oa i Hultsfred.

[image]
NBJ Oa 977 har två stolpar på denna gavel.

[image]
Oa 1014 har fyra stolpar på denna gavel.

Är detta två olika varianter och endast 977 ombyggd från Iss/E?
/tell

Gavelstolpar å NBJ treaxliga vagnar litt Oa[u]

av Kjell Friberg, Wednesday, September 16, 2020, 06:59 (1316 dagar sedan) @ Thomas Tell

Oa 1014 är nylevererad från Christian Olsson 1960.

Gavelstolpar å NBJ treaxliga vagnar litt Oa[u]

av Svante Andersson, Wednesday, September 16, 2020, 11:00 (1316 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Oa 1014 är nylevererad från Christian Olsson 1960.

Och bara 9 sidostolpar.

SA

Gavelstolpar å NBJ treaxliga vagnar litt Oa[u]

av Olle Sundstrom, Wednesday, September 16, 2020, 11:12 (1316 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stort tack för Ert stöd - särskilt som bilderna rättfärdigar uppsättandet av endast två stolpar vilket passar mig perfekt!

Olle S