N 1132 - var? (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Almquist, Friday, September 18, 2020, 21:28 (1315 dagar sedan)

Det skulle vara roligt att få veta var denna bild är tagen. Det verkar vara ett industrispår och det rör sig om fabiksbyggnader i tegel, möjligen gult. Jag har sett att loket tillhörde 27 ms på 1950-talet, men hur var det på 1940-talet? Någon som känner igen platsen?

/Ola

N 1132 - var?

av Harald, Saturday, September 19, 2020, 15:21 (1314 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och var är 27 ms? Kan ju vara bra att veta om man vill fundera på platser.

N 1132 - var?

av Ola Almquist, Saturday, September 19, 2020, 15:49 (1314 dagar sedan) @ Harald

Och var är 27 ms? Kan ju vara bra att veta om man vill fundera på platser.

Huvudort Växjö, men stora lokstationer som Kalmar och Karlskrona tillhörde 27 ms. Nu ser jag att något är fel i Stig Lundins listor. 1132 står som E/E2. Då är frågan om det är numret eller litteran som är fel. Hur som helst är det inte säkert att uppgifterna är av så stort värde då bilden uppenbarligen är tagen på 1940-talet med tanke på skorstenen.

/Ola

N 1132 - var?

av Hans B Keller, Saturday, September 19, 2020, 21:11 (1314 dagar sedan) @ Ola Almquist

N 1132 kan möjligen ha används i Halmstad på 1950-talet. Stod på 1960-talet som beredskapslok i Landeryd, innan det gick till skrot vid KVAB 1973. Fotot ger associationer till Göteborg eller kanske Uddevalla?/HBK

N 1132 - var?

av Ola Almquist, Saturday, September 19, 2020, 22:04 (1314 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och var är 27 ms? Kan ju vara bra att veta om man vill fundera på platser.


Huvudort Växjö, men stora lokstationer som Kalmar och Karlskrona tillhörde 27 ms. Nu ser jag att något är fel i Stig Lundins listor. 1132 står som E/E2. Då är frågan om det är numret eller litteran som är fel. Hur som helst är det inte säkert att uppgifterna är av så stort värde då bilden uppenbarligen är tagen på 1940-talet med tanke på skorstenen.

Listan från 1957 finns även i Järnvägsminnen 7. Det ska vara 1152.
1132 fanns alltså inte med bland driftångloken 1954 och vi kan glömma 27 ms.

EDIT: Kollade särtryck 77.
Na/N 1132 tillhörde 1940 V distriktet, 1943 IV distriktet och 1945 VI distriktet (kvar 1947). Då fick vi in Norrland också...

/Ola

N 1132 - var? - löst!

av Ola Almquist, Sunday, September 20, 2020, 12:37 (1313 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det skulle vara roligt att få veta var denna bild är tagen. Det verkar vara ett industrispår och det rör sig om fabiksbyggnader i tegel, möjligen gult.

Jag hittade denna bild som ska vara tagen i Borås. Chansade och kollade på ekeving.se om der fanns något reportage från Borås i Signalen. Många av Lundquists bilder har varit publicerade där. Och titta...

[image]

Bildtexten lyder "Säkerhetstjänst i Borås."

Min känsla av att det inte rörde sig om någon stor hamnstad stämde. Hans Kellers tankar om inte alltför långt från Göteborg också. Nu återstår att hitta platsen där Centralföreningen låg.

/Ola

N 1132 - var? - löst!

av Harald, Sunday, September 20, 2020, 14:47 (1313 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag hade också hittat den bilden och letade efter platser i Borås på kartbild.com, men hittade inte något som jag tyckte stämde. Nu får vi väl leta vidare. Centralföreningen heter numera Granngården och flyttade in i nya lokaler i början av året. Dessförinnan verkar den ha legat på Rosendalsgatan och där har det nog aldrig funnits några spår.

N 1132 - var? - löst!

av Anders Svensson, Sunday, September 20, 2020, 22:29 (1313 dagar sedan) @ Harald

Funderar på om det skulle kunna vara ungefär här längs ett stickspår som går ut från linjen mot Alvesta någon km från Borås C. //Anders

N 1132 - var? - löst!

av Harald, Sunday, September 20, 2020, 22:58 (1313 dagar sedan) @ Anders Svensson

Varken husen eller omgivningen stämmer, men det är omkring 20 år mellan fotot och flygbilden, så mycket kan ha ändrats.

N 1132 - var? - löst!

av Ola Almquist, Sunday, September 20, 2020, 23:31 (1313 dagar sedan) @ Harald

Jag hade också hittat den bilden och letade efter platser i Borås på kartbild.com, men hittade inte något som jag tyckte stämde. Nu får vi väl leta vidare. Centralföreningen heter numera Granngården och flyttade in i nya lokaler i början av året. Dessförinnan verkar den ha legat på Rosendalsgatan och där har det nog aldrig funnits några spår.

Nu har jag hittat platsen. På bangårdsritningen finns ett spår till ett tullhus bakom det gigantiska godsmagasinet. Jag hittade ett flygfoto och ett par bilder på godsmagasinet, bl.a. denna och denna

Slutsats: Centralföreningen höll till i det gamla tullhuset (?) och industrin i bakgrunden är Dalhems väveri.

Ja, just det. Centralbron. Den var uppenbarligen klar 1953 och det ser på bilden på denna sida ut som att godsmagasinet fanns kvar då.

/Ola

N 1132 - var? - löst!

av Harald, Monday, September 21, 2020, 11:50 (1312 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja se där, ja. Då var det som man kunde misstänka att huset var rivet när flygfotokarteringen gjordes 1964. På flygbilden du länkade till ser man dessutom att det inte var en väg men ett korsande spår som mannen med flaggan bevakade. Att det var en "stins", d.v.s. tkl som var där kan nog uteslutas. Det var väl en växlingsledare.

N 1132 - var? - löst! – säkerhetstjänstskärm?

av Arne, Sunday, September 20, 2020, 22:15 (1313 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det skulle vara roligt att få veta var denna bild är tagen. Det verkar vara ett industrispår och det rör sig om fabiksbyggnader i tegel, möjligen gult.

Jag hittade denna bild som ska vara tagen i Borås. Chansade och kollade på ekeving.se om der fanns något reportage från Borås i Signalen. Många av Lundquists bilder har varit publicerade där. Och titta...

[image]

Bildtexten lyder "Säkerhetstjänst i Borås."

Min känsla av att det inte rörde sig om någon stor hamnstad stämde. Hans Kellers tankar om inte alltför långt från Göteborg också. Nu återstår att hitta platsen där Centralföreningen låg.

/Ola

Vad är det för slags 'skärm' som stinsen har på sin högra sida av kroppen? Signalerar han något speciellt med den här skärmen till ångtåget? Och hur är skärmen fastsatt egentligen? Man kan ju inte bakifrån se hur han manövrerar den med sin högra hand. Och vad är det för speciell säkerhetstjänst som omtalas i bildtexten?

undrar nyfikne Arne :-)

N 1132 - var? - löst! – säkerhetstjänstskärm?

av David Sohlberg, Sunday, September 20, 2020, 22:35 (1313 dagar sedan) @ Arne


[image]

Bildtexten lyder "Säkerhetstjänst i Borås."

Min känsla av att det inte rörde sig om någon stor hamnstad stämde. Hans Kellers tankar om inte alltför långt från Göteborg också. Nu återstår att hitta platsen där Centralföreningen låg.

/Ola


Vad är det för slags 'skärm' som stinsen har på sin högra sida av kroppen?

Det är väl flaggdelen till signalspaden som han håller upp mot vägtrafikanterna.

Signalerar han något speciellt med den här skärmen till ångtåget?

Se föregående svar.

Och hur är skärmen fastsatt egentligen? Man kan ju inte bakifrån se hur han manövrerar den med sin högra hand. Och vad är det för speciell säkerhetstjänst som omtalas i bildtexten?

undrar nyfikne Arne :-)

N 1132 - var? - löst! – signalflagga

av Harald, Sunday, September 20, 2020, 22:53 (1313 dagar sedan) @ David Sohlberg

Tveksamt om det är en stins. Mannen bevakar en korsande väg och håller upp en röd flagga för stoppa vägtrafiken samt visar "klart" till lokföraren genom att sträcka ut den andra armen.