Grängesberg orsaken till flytten av järnvägarna (4 bilder) (Järnväg allmänt)
En av huvudorsakerna till flytten av järnvägarna i Grängesberg samt anläggning av Malmbangården för avsändning av den brutna järnmalmen samt bortfrakt av det erhållna gråberget var rasproblemet från Skärningen som åt sig allt mer mot öster.
Därför tvingades man flytta de gamla gruvanläggningarna från hängväggen till liggväggen. Detta kunde dock första göras sedan Lönnfallets område förvärvats av TGO från Bergslaget genom byte av utmål, dvs mark och brytningsområden. Ormbergsfältens gruvor med mark var TGO redan tidigare majoritetsägare i.
Genom dessa nya anläggningar centraliserades all TGO malmhantering i Grängesberg till en plats, Dillners eller Södra verket med Centralschaktet, Cs, för malmhaltigt berg, materiel och personal samt Jacobinaschaktet, Js, för gråberg, materiel och personal.
Bergslaget inköpte Risbergsfältets gruvor och uppförde nya anläggningar ovan jord, Bergslagsschaktet, Bs.
Tvärprofil visande brytningsmetodiken och rasproblematiken:
Tvärprofil vid Centralschaktet, Cs, och samhället:
Tvärprofil vid Jacobinaschaktet, Js, och samhället:
Tvärprofil utvisande förkastningssprickan som var en av anledningarna till att gruvan nedlades och kan bli den som gör att ingen mera gruvdrift kommer att ske. Fortsatt gruvdrift kommer med all sannolikhet att medföra sättningar och skador på samhället med Spendrups samt på vägar och järnvägar: