Museala ångtåg i Åbonejden (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Monday, September 21, 2020, 13:00 (1305 dagar sedan)

Under det gångna veckoslutet körde företaget Höyryveturimatkat 1009 Oy (fritt översatt Ångloksresor 1009 Ab) ett antal museala snälltågsliknande ångtåg till destinationer i Åboregionen (Nystad, Kuppis, Pikis och Nådendal) med loket Hr 1009 (Lokomo 158/1948). I samand med detta kördes ett direkttåg på sträckan Nådendal-Kouvola, vilket är synnerligen sällsynt.

Här ser vi tåg MUS 1948 på ingång till Åbo Centralstation. Tåget var tämligen långt: 44 axlar och 274 m.

[img]images/uploaded/202009211045045f688430acab3.jpg[/img]

Och samma tåg inför avgång. Evenemanget hade lockat mycket folk. Tåget avgick i tid men blev under färden grundligt försenat bl.a. pga. banarbeten på kustbanan. Ångtåg på kustbanan är nuförtiden synnerligen sällsynta.

[img]images/uploaded/202009211046045f68846c636bc.jpg[/img]

Sist i tåget gick en bränslevagn Litt. Kas.

[img]images/uploaded/202009211052335f6885f1b3684.jpg[/img]

Som ni ser saknar tåget slutsignaler helt i enlighet med dagens finska trafikföreskrifter.

Museala ångtåg i Åbonejden

av Christer Brimalm, Monday, September 21, 2020, 17:42 (1305 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Hr1 "Ukko-Pekka" är ett härligt snälltågslok. Verkligen kul att läsa om dessa insatser med rejäla tåg.

Hur fort får man köra med dessa lok i Finland idag? Är det tillåtet att utnyttja lokets sth på 110 km/ ifall banan tillåter detta? Eller är det som i Sverige begränsning pga avsaknad av ATC?

[img]images/uploaded/202009211534205f68c7fc1b276.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009211534565f68c8208c85f.jpg[/img]

Jag blev så inspirerad att jag inte kunde motstå frestelsen att lägga upp ett par egna gamla bilder från 1989 då jag åkte efter ett av dessa lok med utfärdståg.
Jag såg på Wikipedia att det är ett antal exemplar som har bevarats. Hur många av dem är körbara?

Museala ångtåg i Åbonejden

av Anders Järvenpää, Monday, September 21, 2020, 20:39 (1305 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det är sth 80 som gäller utan ATC på den finska statsbanan men utan den märkliga distansbegränsningen som uppenbarligen finns i Sverige.

Förutom 1009 torde 1021 i princip vara körbart men dagens VR förefaller vara grundligt ointresserat av att hålla sina ånglok i gång. Loket står lyckligtvis inomhus. Vi får se vad framtiden för med sig men å andra sidan finns det ju några föreningar som har körbara bredspåriga ånglok.

Här ser vi Hv1 Nr 555 "prinsessan" vid järnvägsmuseet i Hyvinge i samband med 150-årsjubileet sommaren 2012. Även denna är en VR-maskin och torde i dag vara i princip körbar men avställd pga. intressebrist.

[img]images/uploaded/202009211823305f68efa288873.jpg[/img]

Samma lok i Ekenäs under festligheterna.

[img]images/uploaded/202009211825405f68f024900df.jpg[/img]

Som "motvikt" har vi loket ÄSR 1 (H.K. Porter Company, Pittsburgh, U.S.A, 2313/1901) med blott 13,7 ton tjänstevikt. Det går 11 sådana på en Hr1! Loket är körbart på Jockisbanan och har nyligen fått nya injektorer.

[img]images/uploaded/202009211831595f68f19f84594.jpg[/img]

Det är mycket "Vilda Västern" över denna roliga amerikanska maskin!

"Vilda Västern" lok i Norden

av Granis, Monday, September 21, 2020, 23:38 (1305 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det är mycket "Vilda Västern" över denna roliga amerikanska maskin!

Ja. Och om man undantar frånsaknaden av löpaxel under hytten påminner ju detta lok föga förvånande om tillika USA-tillverkade DONJ 6 LINGHED, framförallt i dess [link=https://digitaltmuseum.se/021018048046/donj-lok-6-linghed-stationen-i-norrsundet]ursprungliga utförande[/link]. Alltså innan loket byggdes om och "försvenskades".


/ L G

Museala ångtåg i Åbonejden

av JYT, Monday, September 21, 2020, 22:55 (1305 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Vad är det för hävstång på "bränslevagnens axel" tv i bild?
Autolast-justering av bromskraft?

Museala ångtåg i Åbonejden

av Christer Fredriksson, Monday, September 21, 2020, 23:18 (1305 dagar sedan) @ JYT

Lastväxeln!