GRÄNGESBERGS MALMBANGÅRD anläggning (6 bilder) (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 20:53 (1284 dagar sedan)

För att kunna anlägga Malmbangården så måste marken röjas från befintliga anläggningar, bl.a. måste de tidigare nämnda FLJ bostadshusen flyttas till annan plats, nämligen Sotbo. Dessutom måste FLJ huvudlinje flyttas närmare BJ huvudlinje för att ej trafiken skulle påverkas i större omfattning. Denna omläggning godkändes av VoV 1929 07 22.

Plan och Profil Godkänt förslag över den provisoriska omläggningen av FLJ linje 1929:

[img]images/uploaded/202009221848335f6a4701724e1.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009221849145f6a472a15e85.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221850035f6a475b9d2c4.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221850525f6a478c75110.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221851315f6a47b334311.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221852165f6a47e0ae1b8.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg Arbetsspår Arbetsritning (3 bilder)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 20:57 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Malmbangården började anläggas från norr mot söder samt från väster mot öster, vilket var naturligt med tanke på de styrande anläggningarna samt varifrån allt utfyllnadsmaterial, berg och grus hämtades, dvs gråbergsfickorna vid Dillners, Södra verket, samt gamla gråbergsvarphögar inom liggväggens gruvområde. Från väster mot öster beroende på att det var mindre högt för utfyllnad från fast mark till bangårdens planerade nivå.

För orientering, så fastigheten Viktorstorp är en fastighet som ofta kommer att ses på ritningar framöver.

Samtidigt som arbetsspåret började anläggas så togs Bs nyanlagda spår bort och den trafiken återfördes till det gamla spårsystemet.

Arbetsspår Arbetsritning 1930 04 09:

[img]images/uploaded/202009221855265f6a489e52bb4.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009221855555f6a48bb60d0f.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221856345f6a48e23db67.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg Bangårdsplaner Norra delen (10 bilder)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 21:08 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Här följer 3 st arbetsritningar för den norra delen av Malmbangården och där även de 2 st bostadshusen finnes med som flyttades till Sotbo.

Bangårdsplan Norra delen Arbetsritning I 1930 09:

[img]images/uploaded/202009221900445f6a49dc611c9.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009221901195f6a49ff89c50.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221901495f6a4a1d4169c.jpg[/img]


Bangårdsplan Norra delen Arbetsritning II 1930 09:

[img]images/uploaded/202009221902485f6a4a58edfa5.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009221903185f6a4a765ec1b.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221903485f6a4a9499156.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221904185f6a4ab20ef75.jpg[/img]


Bangårdsplan Norra delen Arbetsritning III 1930 09:

[img]images/uploaded/202009221905335f6a4afd7ba3a.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009221906035f6a4b1ba7799.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221906335f6a4b394d5a8.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg Bangårdsplan Södra delen (3 bilder)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 21:13 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Arbetsplan för den Södra delen av Malmbangården 1931 12:

[img]images/uploaded/202009221910485f6a4c389d560.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009221912015f6a4c8178a12.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221912305f6a4c9e05539.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg Arbetsspår Korsning med BJ linje (3 bilder)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 21:18 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

För att kunna anlägga den nya sträckningen för FLJ och BJ huvudlinjer så måste stora mängder sten och grus utfraktas och då måste arbetstågen korsa BJ huvudlinje för att genom ett nytt långt arbetsspår utmed BJ tippa berg- och grusmassorna på de önskade platserna. Även Dynamitfabrikens omlastningsspår till fd Rallbanan måste flyttas för att medge anslutning till BJ huvudlinje av det planerade långa arbetsspåret ända upp till Lomberget.

Det första området som utfylldes var uppe vid Lombergsdammen där de båda linjernas nya sträckning skulle gå genom den västra delen av dammen samt Malmbangårdens anslutning till FLJ huvudlinje samt bangårdens utdragsspår skulle ligga i samma område.

Särskilda säkerhetsföreskrifter utfärdades för både BJ och FLJ för dessa arbetståg.

Godkänt förslag för arbetsspår med korsning av BJ linje 1931 01 19:

[img]images/uploaded/202009221915325f6a4d546eeb1.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009221916055f6a4d75817db.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009221917005f6a4dacc7b3e.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg Bangårdsplan o Växelförteckning (9 bilder)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 22:19 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Grängesbergs Mbg del av Bangårdsplan med Växelförteckning.

Grängesbergs Mbg del av Bangårdsplan med Växelförteckning och det gamla Förbindelsespåret mellan Malmbangården och FLJ station samt även TGO spår 1931 12 07 — 1942 04 08.

Detta förbindelsespår användes även som FLJ huvudlinje under den tid då FLJ nya linjesträckning var under anläggning 1938 - 1940 :

[img]images/uploaded/202009222013295f6a5ae9152d0.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009222014025f6a5b0ac7389.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222014305f6a5b261bc5a.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222014565f6a5b40c51e6.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222015405f6a5b6c8bea8.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222016175f6a5b91b8443.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222017015f6a5bbdaee2a.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222017425f6a5be6c3ee0.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222018285f6a5c1423425.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg Pluto kaj och gråbergsspåret (3 bilder)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 22:24 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Grängesbergs Mbg området runt Pluto kaj med spåret för utkörning av gråberg.

Pluto kaj är omlastningsplatsen från normalspåret till Rallbanan för Dynamitfabriken.

Grängesberg Pluto kaj och Dynamitfabriken med spåret för utkörning av gråberg från gråbergsfickorna samt anslutningsspåret med FLJ station ca 1934:

[img]images/uploaded/202009222023165f6a5d34cc0d2.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009222023465f6a5d522d962.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222024195f6a5d73ca879.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg Malmfältskarta med alla spår (6 bilder)

av Christer Fredriksson, Tuesday, September 22, 2020, 22:34 (1284 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Grängesbergs Mbg Grängesbergs Malmfält läget med alla spår.

Grängesbergs Malmfält 1932 – 1937 med alla spår, läget ca 1935:

[img]images/uploaded/202009222027575f6a5e4de48aa.jpg[/img]

Förstoringar:

[img]images/uploaded/202009222028345f6a5e72f2e6d.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222029065f6a5e927f81a.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222029395f6a5eb31d77c.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222030115f6a5ed3440b1.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202009222030505f6a5efa8deff.jpg[/img]

Grängesbergs Mbg och linjeomläggningen (2 bilder)

av Christer Fredriksson, Thursday, September 24, 2020, 17:48 (1282 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Exproprierad mark för BJ och FLJ linjeomläggning i anslutning till Malmbangården.

Markplintar 1936:

[img]images/uploaded/202009241546525f6cbf6c77a20.jpg[/img]

Exproprierad mark 1937:

[img]images/uploaded/202009241547425f6cbf9ea9539.jpg[/img]