D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild (Fordon: lok)

av Ulfe, Wednesday, September 23, 2020, 09:52 (1309 dagar sedan)

[image]

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Alex, Wednesday, September 23, 2020, 13:04 (1308 dagar sedan) @ Ulfe

Fridfull bild! Det var en annan tid.

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av js, Wednesday, September 23, 2020, 18:19 (1308 dagar sedan) @ Alex

Krylbo är nog en av de järnvägsknutar som har decimerats oerhört från den tiden. Lokstationen är borta likaså banavd.(trafikverket).I dessa lokaler finns idag en museum förening. Järnvägsresturangen är riven. Hälften av perongerna är rivna. Spår 1 likaså. Nattågen borta. Posten är borta. I stationhuset finns nästan ingenting som har med järnvägsanknytning att göra. Från SJ dyker gång på gång förslag att stanna vid Avesta centrum (Avesta) istället för Krylbo. TIB föreslår att om ett par år köra bara ett tåg par mellan Gävle-Örebro över Krylbo. intressant!!?:-(

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Billy, Wednesday, September 23, 2020, 18:46 (1308 dagar sedan) @ js

Krylbo är nog en av de järnvägsknutar som har decimerats oerhört från den tiden. Lokstationen är borta likaså banavd.(trafikverket).I dessa lokaler finns idag en museum förening. Järnvägsresturangen är riven. Hälften av perongerna är rivna. Spår 1 likaså. Nattågen borta. Posten är borta. I stationhuset finns nästan ingenting som har med järnvägsanknytning att göra. Från SJ dyker gång på gång förslag att stanna vid Avesta centrum (Avesta) istället för Krylbo. TIB föreslår att om ett par år köra bara ett tåg par mellan Gävle-Örebro över Krylbo. intressant!!?:-(

Tragiskt! När slutade norrlandstågen (typ Lapplandspilen) att gå över Krylbo?

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Anders Wejryd, Wednesday, September 23, 2020, 22:06 (1308 dagar sedan) @ Billy

Maj 1968

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Billy, Wednesday, September 23, 2020, 22:09 (1308 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Maj 1968

Knappast

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Alex, Wednesday, September 23, 2020, 22:21 (1308 dagar sedan) @ Billy

Jag tror att Anders syftar på när nattågen från Stockholm slutande gå via Krylbo. Själv är jag så gammal så jag åkt den vägen många gånger både med natt- och dagtåg.

Nattågen till Malmö och Göteborg fortsatt dock förstås att gå via Krylbo även om 751/752 Lapplandspilen tåg svängen via Sala-Västerås-Eskilstuna.

Hösten 1981 bodde jag ett kort tag i Krylbo. Jag fick en tjänsteresa till Umeå och bokade förstås S752 Lapplandspilen med direkt sovvagn Krylbo-Umeå.

Tåget avgick efter midnatt från Krylbo och när jag steg på min fina WL1 visade mig den omtänksamme tågmästaren till en egen kupé på hörnet så jag inte skulle väcka andra resenärer.

Inte helt fel att vagga fram i Norrlandsnatten i en egen WL1 kupé.

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Billy, Wednesday, September 23, 2020, 23:24 (1308 dagar sedan) @ Alex

Jag tror att Anders syftar på när nattågen från Stockholm slutande gå via Krylbo. Själv är jag så gammal så jag åkt den vägen många gånger både med natt- och dagtåg.

Nattågen till Malmö och Göteborg fortsatt dock förstås att gå via Krylbo även om 751/752 Lapplandspilen tåg svängen via Sala-Västerås-Eskilstuna.

Hösten 1981 bodde jag ett kort tag i Krylbo. Jag fick en tjänsteresa till Umeå och bokade förstås S752 Lapplandspilen med direkt sovvagn Krylbo-Umeå.

Tåget avgick efter midnatt från Krylbo och när jag steg på min fina WL1 visade mig den omtänksamme tågmästaren till en egen kupé på hörnet så jag inte skulle väcka andra resenärer.

Inte helt fel att vagga fram i Norrlandsnatten i en egen WL1 kupé.

Aha tack för svar. Då är jag med, Trodde att det var nåt skämtaktigt svar eftersom jag gav Lapplandspilen som referens . Tänkte inte på Sthlmstågen .Visste att 751/752 och 755/756 gick på -70 och kanske 80-talet men inte mer än så. Beklagar mitt korta och till synes arroganta svar, Anders ;)

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Anders Wejryd, Thursday, September 24, 2020, 11:46 (1307 dagar sedan) @ Billy

Mera ursäkter! Jag läste slarvigt och missade Lapplandspilen. Tänkte på det sista norrlandsnattåget från Stockholm. Alla är vi överens!

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av js, Thursday, September 24, 2020, 13:54 (1307 dagar sedan) @ Anders Wejryd

sista/senaste ? nattåget stannade 2005 då connex körde göteborgsdelen över Eskilstuna istället för Krylbo till övre Norrland. Ungefär samtidigt började Sj köra göteborgsdelen till Jämtland över Stockholm .:-(

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av S-O Johansson, Thursday, September 24, 2020, 14:19 (1307 dagar sedan) @ js

Jag har för mig att vintersporttågen från Malmö till Jämtland gick via Västerås/Sala alternativt Ängelsberg/Snyten senare. Då med förarbyte i Avestakrylbo.

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild. Et eller Avky?

av Leif B, Saturday, September 26, 2020, 10:34 (1306 dagar sedan) @ js

sista/senaste ? nattåget stannade 2005 då connex körde göteborgsdelen över Eskilstuna istället för Krylbo till övre Norrland. Ungefär samtidigt började Sj köra göteborgsdelen till Jämtland över Stockholm .:-(

Hur menar du "Eskilstuna istället för Krylbo"? Om man väl har passerat Eskilstuna känns det naturligt att även passera Krylbo (vare sig man kör över Sala eller Snyten).

/funderar
Leif

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild. Et eller Avky?

av js, Saturday, September 26, 2020, 12:26 (1305 dagar sedan) @ Leif B

Man körde Göteborg- Örebro -Eskilstuna-Stockholm ock sedan norr över.:-|

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild. Et eller Avky?

av js, Saturday, September 26, 2020, 12:50 (1305 dagar sedan) @ js

p.s. Connex gjorde två tåg till ett .Göteborg-Luleå via Stockholm blev ett tåg som inte behövdes växlas under hela resan.

Lilla lokstallet i Krylbo?

av K Lemming, Wednesday, September 23, 2020, 20:49 (1308 dagar sedan) @ js

Tittade på Krylbo på Eniro och på deras historiska flygbilder. Såg att det funnits ett mindre rundstall utöver det stora rundstallet som finns kvar idag. Placerat lite sydost om kvarvarande stall och anslutet via ett spår som passerar bredvid vändskivan till kvarvarande stall. Vad var detta för ett lokstall, vilken bana uppförde det?

Lilla lokstallet i Krylbo?

av Anders Svensson, Wednesday, September 23, 2020, 22:43 (1308 dagar sedan) @ K Lemming

Tittade på Krylbo på Eniro och på deras historiska flygbilder. Såg att det funnits ett mindre rundstall utöver det stora rundstallet som finns kvar idag. Placerat lite sydost om kvarvarande stall och anslutet via ett spår som passerar bredvid vändskivan till kvarvarande stall. Vad var detta för ett lokstall, vilken bana uppförde det?

Det är det ursprungliga SJ-lokstallet när man byggde nytt i Krylbo 1910, som sedan kompletterades med det nu kvarvarande lokstallet 1912 (även om tre stallportar i detta lokstall revs för många år sedan). De båda lokstallen förbands med en snickarverkstadshall med ett spår - denna finns kvar, men det äldsta lokstallet är sedan länge rivet - det går att se lite rester av dess vändskivekrans på ett ställe. Källa: ... vissa större statsbanestationer, 1938, och egna hågkomster. //Anders, SKÅJ, som nu äger det kvarvarande lokstallet.

Fler frågor om Krylbo förr!

av K Lemming, Wednesday, September 23, 2020, 23:24 (1308 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tittade på Krylbo på Eniro och på deras historiska flygbilder. Såg att det funnits ett mindre rundstall utöver det stora rundstallet som finns kvar idag. Placerat lite sydost om kvarvarande stall och anslutet via ett spår som passerar bredvid vändskivan till kvarvarande stall. Vad var detta för ett lokstall, vilken bana uppförde det?


Det är det ursprungliga SJ-lokstallet när man byggde nytt i Krylbo 1910, som sedan kompletterades med det nu kvarvarande lokstallet 1912 (även om tre stallportar i detta lokstall revs för många år sedan). De båda lokstallen förbands med en snickarverkstadshall med ett spår - denna finns kvar, men det äldsta lokstallet är sedan länge rivet - det går att se lite rester av dess vändskivekrans på ett ställe. Källa: ... vissa större statsbanestationer, 1938, och egna hågkomster. //Anders, SKÅJ, som nu äger det kvarvarande lokstallet.

Tack för infon Anders.

Passar på med några frågor till om Krylbo som uppstog när jag tittade på Eniro. På dom historiska flygbilderna finns det en bangård en liten bit öster/sydost om stallen intill Sala linjen, spåren ser ut att leda in på ett upplag av något slag, är det impregneringsplatsen?

Precis öster om det kvarvarande stallet ligger där en byggnad som numera är borta, det ser även ut att vika av ett spår in mot denna byggnad, uppställningsspår? Vad var det för byggnad, överliggning?

Det ser även ut att gå spår vidare sydost från det ursprungliga SJ-stallet, på nutida satellitbilden ser spåren ut att ligga kvar, är det en omformarstation som detta spår ledde till?

Fler frågor om Krylbo förr!

av Ola Almquist, Thursday, September 24, 2020, 00:23 (1308 dagar sedan) @ K Lemming

Passar på med några frågor till om Krylbo som uppstog när jag tittade på Eniro. På dom historiska flygbilderna finns det en bangård en liten bit öster/sydost om stallen intill Sala linjen, spåren ser ut att leda in på ett upplag av något slag, är det impregneringsplatsen?

Precis öster om det kvarvarande stallet ligger där en byggnad som numera är borta, det ser även ut att vika av ett spår in mot denna byggnad, uppställningsspår? Vad var det för byggnad, överliggning?

Det ser även ut att gå spår vidare sydost från det ursprungliga SJ-stallet, på nutida satellitbilden ser spåren ut att ligga kvar, är det en omformarstation som detta spår ledde till?

Några svar kan du få av en bangårdsritning. Ja, hus 8 är överliggningshus.

/Ola

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Calle Wickberg, Friday, September 25, 2020, 15:33 (1306 dagar sedan) @ js

Krylbo är nog en av de järnvägsknutar som har decimerats oerhört från den tiden. Lokstationen är borta likaså banavd.(trafikverket).I dessa lokaler finns idag en museum förening. Järnvägsresturangen är riven. Hälften av perongerna är rivna. Spår 1 likaså. Nattågen borta. Posten är borta. I stationhuset finns nästan ingenting som har med järnvägsanknytning att göra. Från SJ dyker gång på gång förslag att stanna vid Avesta centrum (Avesta) istället för Krylbo. TIB föreslår att om ett par år köra bara ett tåg par mellan Gävle-Örebro över Krylbo. intressant!!?:-(

När lades Krylbo ned som åkstation?

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av js, Friday, September 25, 2020, 16:31 (1306 dagar sedan) @ Calle Wickberg

jag kan minnas fel men jag tror det var i mitten av 90-talet

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av S-O Johansson, Friday, September 25, 2020, 20:07 (1306 dagar sedan) @ js

90-talet stämmer och jag skulle vilja ha det 1992. Om jag inte tar fel på år så blev det ett turbulent år för förarna inom SJ eftersom en hel del åkstationer drabbades av om inte nedläggning så i alla fall av uppsägningar. Förutom Avestakrylbo försvann även Bollnäs helt om jag inte kommer ihåg fel. Även någon mer kan ha försvunnit helt.

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Stefan J, Friday, September 25, 2020, 21:27 (1306 dagar sedan) @ S-O Johansson

Helt rätt, inför T92 fanns inte längre några förarturer i Bollnäs och Avesta Krylbo. Detta medförde att ett större antal lokförare blev uppsagda.

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av Calle Wickberg, Saturday, September 26, 2020, 02:16 (1306 dagar sedan) @ Stefan J

Helt rätt, inför T92 fanns inte längre några förarturer i Bollnäs och Avesta Krylbo. Detta medförde att ett större antal lokförare blev uppsagda.

Tack för klargörande svar. Var det fler åkstationer som drabbades av samma öde vid denna tid?

D 117 i Krylbo den 28/4 1968, bild

av S-O Johansson, Saturday, September 26, 2020, 19:13 (1305 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Kristianstad försvann vid samma tid men det hade mer att göra med att Kustpilen introducerades och knepig personalpolitik i Malmö. Någon mer kan ha försvunnit men de flesta åkstationerna blev drabbade. Norrland har jag för mig blev extra utsatta eftersom de enligt SJ hade en hög reserv i förhållande till antal turer även om man räknade med extratåg.