Bycf Q5 1030 (Fordon: vagnar)

av Kjell Friberg, Wednesday, September 23, 2020, 11:39 (1309 dagar sedan)

En "skum" vagn hos Bycf är Q5 1030 sin tillhör det äldsta mobila impregneringsverket. 1928 byggs Bycf C 1169 (fd SJ C6 875 fd SHJ C 2) om till Q5 1030. Enda spår denna lämnar efter sig i Str 77 är i utgåvan som gäller från 1 januari 1929. I nästa utgåva står att Bycf Q5 1030 tidigare varit SJ DC1a 865 vilken sedan finns med under detta impregneringsverks återstående tid för att då bli 3 Bs tjv 526 år 1958, senare 618322 för att skrotas i Vislanda 1966. Det finns en uppgift på annat håll som säger att den första Q5 1030 skrotats 1928 eller 1929.

Bycf Q5 1030

av LOK, Wednesday, September 23, 2020, 14:05 (1309 dagar sedan) @ Kjell Friberg

På tal om något helt annat, men ändå.

Vet någon när BYCF som organisation upphörde? Efterföljdes den av något inom Banavdelningen, MFD kanske?

LOK

Bycf Q5 1030

av Kjell Aghult, Wednesday, September 23, 2020, 15:00 (1309 dagar sedan) @ LOK

Vet någon när BYCF som organisation upphörde? Efterföljdes den av något inom Banavdelningen, MFD kanske?

På SJ centralarkiv fick jag en gång en lista över de s k arkivbildarna. Den tycks skriven någon gång under "Tomtebodatiden", d v s senast på 1980-talet.

I detta sammanhang var arkivbildarna följande:
a) Byggnadscentralförrådet (Bycf, så skrivet) sorterade under dåvarande Förrådsbyrån, Fbr (SJ inköpsorganisation). Arkivbildare 1938-1960.
b) Maskinförrådet (Mfd, också så skrivet). Sorterade under Drifttjänstbyrån, Dbr: En mångsidig enhet, 1932 skapad som SJ rationaliseringsavdelning: Rationalisering börjat komma i ropet i industrin. Senare "påhängd" även med annat, t ex huvudansvaret för trafiksäkerhetstjänst och utbildning. Arkivbildare 1961-1962: Alltså KAN det ha funnits en koppling från Bycf nyåret 1961.

SJ centralförvaltning omorganiserades 1962. Vad som så följde var sannolikt "nuläge" då listan skrevs. Och arkiven kanske kvar ute på avdelningarna.

Bycf Q5 1030

av Stig Lagergren, Wednesday, September 23, 2020, 18:17 (1309 dagar sedan) @ Kjell Friberg

När det nu talas om impregneringsverk så undrar jag om det går att få hjälp med identifiering av en f.d. personvagn som ingick i ett sådant. Verket var under transport till Vislanda och fotograferades i Fågelsta 24 eller 25 mars 1966. Tog ett par bilder som tyvärr är kraftigt underexponerade men med Photoshops hjälp kan man kanske se vad det föreställer.

[image][image][image]

Med Q5 1053 o 1064

av Thomas Tell, Wednesday, September 23, 2020, 21:42 (1309 dagar sedan) @ Stig Lagergren

När det nu talas om impregneringsverk så undrar jag om det går att få hjälp med identifiering av en f.d. personvagn som ingick i ett sådant. Verket var under transport till Vislanda och fotograferades i Fågelsta 24 eller 25 mars 1966. Tog ett par bilder som tyvärr är kraftigt underexponerade men med Photoshops hjälp kan man kanske se vad det föreställer.

[img]images/uploaded/202009231615085f6b748c025e1.jpg[/img][img]images/uploaded/202009231615225f6b749add9c2.jpg[/img][img]images/uploaded/202009231615475f6b74b3a915a.jpg[/img]

På sidan 215 i Tjänstevagnsboken finns en bild på Q5 1053 (Qae-bh 985 3008) fd Co2 1116 fd VKB. Skrotad 1974.
Den vänstra vagnen visas på sidan 22 och är Q5 1064 (Qae-bk 945 3018) fd BF4 3278 fd ÖCJ.
/tell

Med Q5 1053 o 1064

av Stig Lagergren, Wednesday, September 23, 2020, 21:58 (1309 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för utförligt svar. Jag har inte tjänstevagnsboken men det kanske man borde ha. Eftersom 1053 skrotades 1974 så kanske inte Vislanda var destinationen 1966.

Med Q5 1053 o 1064

av Anders Svensson, Wednesday, September 23, 2020, 22:27 (1309 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det kanske helt enkelt var transport mellan två olika impregneringsplatser, t ex från Krylbo till Nässjö? //Anders