T44 i Skåne på SJ tiden? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Wednesday, September 23, 2020, 20:22 (1282 dagar sedan)

Innan SJ delades upp vill jag minnas att när man var i Malmö så stog där T44:or på lokuppställningen. Var användes dessa på den tiden, var det enbart växling runt Malmö, trafik på Ystadbanan och tåg till BKB? Hur betjänades Örtofta på den tiden, T44 från Malmö precis som nu för tiden?

T44 i Skåne på SJ tiden?

av Olof W, Wednesday, September 23, 2020, 21:16 (1282 dagar sedan) @ K Lemming

Innan SJ delades upp vill jag minnas att när man var i Malmö så stog där T44:or på lokuppställningen. Var användes dessa på den tiden, var det enbart växling runt Malmö, trafik på Ystadbanan och tåg till BKB? Hur betjänades Örtofta på den tiden, T44 från Malmö precis som nu för tiden?

Det är svårt att veta vilken tid du avser men under en tid användes väll T44 i växlingen till färjorna mellan Hälsingborg och Köpenhavn.

/Olof

T44 i Skåne på SJ tiden?

av K Lemming, Wednesday, September 23, 2020, 22:05 (1282 dagar sedan) @ Olof W

Innan SJ delades upp vill jag minnas att när man var i Malmö så stog där T44:or på lokuppställningen. Var användes dessa på den tiden, var det enbart växling runt Malmö, trafik på Ystadbanan och tåg till BKB? Hur betjänades Örtofta på den tiden, T44 från Malmö precis som nu för tiden?


Det är svårt att veta vilken tid du avser.......
/Olof

Avser från T44 kom till Malmö fram till uppdelning av SJ.

T44 i Skåne på SJ tiden?

av Lennart Carlsson, Thursday, September 24, 2020, 20:15 (1281 dagar sedan) @ K Lemming

Avser från T44 kom till Malmö fram till uppdelning av SJ.

Om vi talar mitten av 1980-talet, så gick M-F tre svängar med godståg till Ystad, T44. Eftermiddagsturen fortsatte som ensamt lok till Köpingebro, för att hämta vagnar (vagnar till Köpingebro kördes ut med lokomotor från Ystad).

En T44 växlade vid Nordö-färjan, dvs ungefär vid forna Malmö F. Denna T44 betjänade även hamnspåren norrut (där än idag T44 växlar). Nordöloket gick även över till Malmö Västra, bytte vagnar med MLJ, och växlade på industrierna intill.

Det var nog allt. I Arlöv och Fosieby gick V4 (ett lok vardera). Arlövsloket körde vid behov till Lomma, och ut på hamnspåret. Fosieby V4 körde vid behov till Svedala. I Trelleborg fanns T21 (och två Ub/Ud). Till Staffanstorp (och ibland vidare till Önneslöv) gick T21.

T44 i Skåne på SJ tiden?

av K Lemming, Friday, September 25, 2020, 14:50 (1280 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Avser från T44 kom till Malmö fram till uppdelning av SJ.


Om vi talar mitten av 1980-talet, så gick M-F tre svängar med godståg till Ystad, T44. Eftermiddagsturen fortsatte som ensamt lok till Köpingebro, för att hämta vagnar (vagnar till Köpingebro kördes ut med lokomotor från Ystad).

En T44 växlade vid Nordö-färjan, dvs ungefär vid forna Malmö F. Denna T44 betjänade även hamnspåren norrut (där än idag T44 växlar). Nordöloket gick även över till Malmö Västra, bytte vagnar med MLJ, och växlade på industrierna intill.

Det var nog allt. I Arlöv och Fosieby gick V4 (ett lok vardera). Arlövsloket körde vid behov till Lomma, och ut på hamnspåret. Fosieby V4 körde vid behov till Svedala. I Trelleborg fanns T21 (och två Ub/Ud). Till Staffanstorp (och ibland vidare till Önneslöv) gick T21.

Tack för infon Lennart

T44 i Skåne på SJ tiden?

av Jim Hansson, Wednesday, September 23, 2020, 23:20 (1282 dagar sedan) @ K Lemming

Innan SJ delades upp vill jag minnas att när man var i Malmö så stog där T44:or på lokuppställningen. Var användes dessa på den tiden, var det enbart växling runt Malmö, trafik på Ystadbanan och tåg till BKB? Hur betjänades Örtofta på den tiden, T44 från Malmö precis som nu för tiden?

De senare åren innan Öresundsförbindelsen öppnade har jag för mig att godstågen på BKB gick till/från Helsingborg Gbg, inte Malmö.
Jim

T44 i Skåne på SJ tiden?

av Anders.k., Thursday, September 24, 2020, 10:13 (1281 dagar sedan) @ K Lemming

Innan SJ delades upp vill jag minnas att när man var i Malmö så stog där T44:or på lokuppställningen. Var användes dessa på den tiden, var det enbart växling runt Malmö, trafik på Ystadbanan och tåg till BKB? Hur betjänades Örtofta på den tiden, T44 från Malmö precis som nu för tiden?

Med hjälp av grafer , omloppsplaner och omplaceringslistor i gammla nummer av "TÅG" går det ju att reda ut något sådär, rättning motages tacksamt .

Från början måste man börja för att få ett sammanhang.
T 73 (T=Tidtabellsperiod som börjar sommaren 1973) nedlägges den genomgående godstrafiken Eslöv- Ystad och all godstrafik till den delen av landet koncentreras till ett godståg som utgår från Malmö.
Draget av ett T21 lok utgår tåget alltså från Malmö godsbangård på morgonen och har avkoppling av vagnar i Ystad och Köpingero innan det når Tomelilla , där går loket i ett godståg till Sjöbo fram och tillbaka plus vagnutagning till Vollsjö vid behov , innan tåget jobbar sig tillbaka till Malmö igen , Ystad har en Z66 för växlingen och har även som uppgift att skjuta på godståget mot Malmö en bit vid start.
Situationen är antagligen ganska ohållbar , tågfärjan till Polen har redan börjat gå.

T43 från Halmstad gör ganska snart entre antingen T74 eller T75, dom byts till Malmö via ett Lördagsgodståg från/till Kristianstad.
Det sätts nu upp två plus ett godståg vid behov mellan Malmö- Ystad.
Ystad får en V4 för godståget till Tomelilla.

Detta rullar nog på fram till att dom första T44 dyker upp i Malmö.
346 och 361 omplaceras från Hagalund 1980-02
362 och 368 gör sällskap 1980-06
Då är det slut med T43 körningen till Ystad .
Man har i många år 4 lok för två planerade turer , Malmö- Ystad- Köpingero.
Till Staffanstorp körs det nu T21 (fram till dom försvinner) och V4 främst, men T44 dyker nog upp där också titt som tätt.

T92 får Malmö två T44 maskiner till , och får släppa sina fyra V4 lok till Nässjö.
T93 kommer tre maskiner till.
T95 kommer tre maskiner till
T96 blir det ju eldrift till Ystad .

Malmö hade ju en ganska stor flotta av Z64 , är väldigt osäker när dom fasas ut.


Eslöv är det som sköter vagnutagningar till Örtofta med sina lok Z64 och Z66 fram till att mattan rycks undan under godstrafiken i lågkonjukturen i början av 90-talet och stora röran bryter ut.
Eslöv är innan en ganska stor station med mycket lokal trafik, och man växlar även samman och klargör direkt godståg som via Trelleborg tar sig till Kontinental-Europa.
Mycket godståg som ankommer och avgår.

Är lite osäker när Eslöv och Lund förlorar sina växellok.

En snabb genomgång hur trafiken sköttes sedan.
T92 utgår växlingen till Örtofta och Lund från Eslöv , det körs fortfarande godståg från/till Malmö både till Lund och Eslöv dvs när växelloket från Eslöv kommit till Lund kommer ett godståg upp från Malmö, godståget återvänder till Malmö och växlingen jobbar sig upp mot Eslöv igen , sedan kommer ytterligare ett godståg upp från Malmö nu till Eslöv och återvänder till Malmö igen, växlingen gör nu en ny vända till Örtofta och Lund.
T93 kommer ett godståg tidigt till Eslöv från Helsingborg , har avkoppling i Eslöv innan det fortsätter till Malmö igen , växlingarna körs någorlunda samma under dagen och på eftermiddagen kommer ett godståg från Malmö och påkopplar vagnar i Eslöv innan det fortsätter mot Helsingborg .
T95 fortsätter inte godståget till/från Malmö utan stannar under dagen i Eslöv .
T97 koncentreras trafiken i Eslöv till Malmö igen, kommer upp ett godståg på morgonen, återvänder som ensamt lok till Malmö, kommer tillbaks som ensamt lok från Malmö på eftermiddagen igen och återvänder med godståg till Malmö.
T98 Växlingen av Lund sköts nu att ett godståg från Malmö, nu dyker nog T44 upp för första gången.
Eslöv och Örtofta sköts som tidigare, med skillnaden att det körs bara ett tåg ToR Malmö -Eslöv.
T00 nu körs det ett godståg från Malmö med två T44 maskiner till Eslöv, där sköter en maskin trafiken till Lund och den andra till Örtofta , innan dom återförenas på eftermidagen och beger sig till Malmö igen.
Nu finns det inget växellok i Eslöv längre, frågan är om det varit en Z66 eller om T44 ersatt tidigare ?
0? delas det ju upp så lund och Eslöv-Örtofta sköts av varsina T44 maksiner från Malmö.

Trelleborg är ytterligare en osäkerhetsfaktor för mig , när ersätts U-loken med T44 för växling av färjorna , det är ju Malmöbaserade maskiner som tar över där också.

Blekingen kustbanan och Helsingborg är ju speratat händelser fram till 2000-talet.
Trafiken på BKB sköts ju av Halmstadbaserade T43 , senare Helsningborgs baserade T43 och senare T44.
Helsingborg får ju sina första T44 1986 för växlingen av Danlink färjorna, senare blir det ju V5 som sköter det.

Långt och lite frågande svarsinlägg .

M.V.H Anders.k.

T44 i Skåne på SJ tiden?/Tågplaner etc

av Kjell Aghult, Thursday, September 24, 2020, 11:51 (1281 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack för en uttömmande redovisning! Några byråkratiska funderingar:
Skrivsättet "T81" etc infördes från just T81. Kanske efter mönster från DSB, som inlett raden med K74 (K=Köreplan). Veterligen DSB första systematiska sådan numrering.

SJ skrev tidigare t ex "tdt 180". Där "tdt" stod för "tidtabell". Sedan 1922-10-01 "rimmade" årtalets och tdtnumrets båda slutsiffror: Tidigare hade de haft var sin talföljd, vilket också märks i tidtabellerna för enskilda järnvägar: Nr 1 var den från invigningen osv. Vilken som betraktades som SJ nr 1 är okänt: Nätet hängde ju än inte samman.

"Ettan" skulle betyda första tdt för t ex år 1980. Någon "tvåa" i sammanhanget är dock okänd.
Idén kom dock tillbaka med t ex T00.1 och T00.2 (Helt separata). Även sådana totala omarbetningar hade tidigare lösts med ändringstryck: Försättsbladet lämnades kvar från grundutgåvan!

På senare år sökte man mer och mer lansera termen "tågplan" för tågkollektivet totalt (Dagens dataprogram heter ju också Train Plan). "Tidtabell" ansåg man mer sammanhänga med färdplanen för det enskilda tåget (Gammal Säo-term: Tjänstetidtabell). Den som idag kallas Körplan, med gamla Veckoordern inbakad.

T44 i Skåne på SJ tiden?

av K Lemming, Thursday, September 24, 2020, 14:32 (1281 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack Anders, intressant läsning.

T44 i Skåne på SJ tiden?

av Anders.k., Thursday, September 24, 2020, 15:06 (1281 dagar sedan) @ K Lemming

Vassego .

Kan ju bidra med lite mera fakta genom en genomlysning av landets växlingsmaskiner som gjordes 1981-82.

Siffrorna efter loken är växlingstimmar per vecka räknat på 225 trafikdagar som genomsnitt.
Malmö:
Tre Ub i personvagnsväxlingen
Lok 1 123,5
Lok 2 85,5
Lok 3 32,5

Godstrafiken.
Ub 32,5
Ud+Ud 94

Åtta Z64 i växlingstjänst:
Lok 1 77,5
Lok 2 87,5
Lok 3 47,5
Lok 4 74
Lok 5 32,5
Lok 6 85,5
Lok 7 85
Lok 8 32,5 plus växlingstjänst till Fosieby 5 dagar i veckan

Tre V4
Lok 1 godståg till Svedala 5 dagar i veckan
Lok 2 8,5 plus godståg till Fosieby 5 dagar i veckan
Lok 3 godståg till Arlöv- Lomma 5 dagar i veckan

T21 godståg till Staffanstorp- Önneslöv 5 dagar i veckan, har växling i Lundavägen också så stentrafiken verkar pågå fortfarande ?

T44 godståg till Ystad- Köpingero, två kopplade lok 7 dagar i veckan, dock bara 5 vidare till Köpingero, 1692 km i veckan för varav ett av loken i tågtjänst.


Ystad:
Z64 40
V4 66,5
Z66 godståg till Tomelilla 5 dagar i veckan.

Trelleborg:
två Ub
Lok 1 161 (alltså bara obemannat 7 timmar i veckan)
Lok 2 142

T21 89,5

Lund:
Z64 38,5 plus godståg till Kävlinge 5 dagar i veckan.

Eslöv:
Två Z66
Lok 1 70
Lok 2 17,5

Z64 25 plus godståg till Örtofta 5 dagar i veckan

Z43 i reserv

M.V.H Anders.k.

T44 i Skåne på SJ tiden?

av johanmmolin, Thursday, September 24, 2020, 19:57 (1281 dagar sedan) @ Anders.k.

Var hittar du all denna intressanta information? Jag blir ju intresserad av andra delar av landet också!

T44 i Skåne på SJ tiden?

av Anders.k., Thursday, September 24, 2020, 22:14 (1281 dagar sedan) @ johanmmolin

Landsarkivet , har ju tur att bo i samma stad som det finns och dessutom upptäckte det innan det blev allmänt känt så man kunde forska lite friare och effektivare.

Har ju skrivit i en av dina trådar om Östergötlands slättlandskap mot Vättern , men är det något annat så skriv gärna

Mvh Anders k

T44 i Skåne på SJ tiden?

av johanmmolin, Friday, September 25, 2020, 14:49 (1280 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack Anders, det kan komma lägligt till pass framöver. Tyvärr är jag ju östgöte i förskingringen, så vägen till Landsarkivet i Vadstena är tyvärr lite lång ...