TGOJ Gre, 17/4 1966, bild (Fordon: vagnar)
Det finns ingen anteckning om var bilden är tagen, troligen i Älvsjö?
Kan numret på växelklotet eller är det en spårspärr? härledas?
av Ulfe, Saturday, September 26, 2020, 10:04 (1300 dagar sedan)
Det finns ingen anteckning om var bilden är tagen, troligen i Älvsjö?
Kan numret på växelklotet eller är det en spårspärr? härledas?
av Leif B, Saturday, September 26, 2020, 10:27 (1300 dagar sedan) @ Ulfe
Det finns ingen anteckning om var bilden är tagen, troligen i Älvsjö?
Kan numret på växelklotet eller är det en spårspärr? härledas?
Men vad är det som står till vänster: en utrikisk kylvagn?
av Bertil Bengtsson, Saturday, September 26, 2020, 22:17 (1299 dagar sedan) @ Leif B
Jag är inte hundra - behöver kolla igenom mitt bildarkiv - men jag tror att vagnen till vänster är en tjeckisk maskinkylvagn.
Berra
av Kjell Aghult, Saturday, September 26, 2020, 10:43 (1300 dagar sedan) @ Ulfe
Vagnen tycks vara av SJ standardtyyp.
Ursprungligen skedde traditionell vagnbokföring vid övergångsstationerna SJ/TGOJ. Enligt Svenskt Vagnsamtrafiksavtal, SVS (Sista stället det tillämpades på tycks ha varit mot
NBJ, dess privatbanetid ut).
Vid koordinationsavtalet SJ/TGOJ 1953 slopades detta slags vagnbokföring. TGOJ skulle i stället hålla en viss procent av Sveriges samlade godsvagnspark. Kan denna Gre ha ingått i kvoten? Vagninköpen lär sedan ha ersatts av ett överenskommet belopp till SJ.
Vad säger Christer?
av Ulfe, Saturday, September 26, 2020, 15:43 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
Bilden tagen vid godsbangården mellan Älvsjö och Årsta, det fanns några spår där redan 1966 enligt min bror.
av Oskar F, Saturday, September 26, 2020, 17:47 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
Bilden tagen vid godsbangården mellan Älvsjö och Årsta, det fanns några spår där redan 1966 enligt min bror.
Enligt TGOJ lok och vagnar (Sundström och Fredriksson, 2016) märktes TGOJ vagnar om till UIC-littera först 1969. Vid ommärkningen blev raden med vagnägare "74 TGOJ" och på denna .Gbs står det "74 SJ". Jag misstänker helt enkelt att noteringarna om vad och när har parats ihop med fel bild - har du något alternativ som vi kan få titta på?
av Ulfe, Saturday, September 26, 2020, 18:16 (1299 dagar sedan) @ Oskar F
Bilden tagen vid godsbangården mellan Älvsjö och Årsta, det fanns några spår där redan 1966 enligt min bror.
Enligt TGOJ lok och vagnar (Sundström och Fredriksson, 2016) märktes TGOJ vagnar om till UIC-littera först 1969. Vid ommärkningen blev raden med vagnägare "74 TGOJ" och på denna .Gbs står det "74 SJ". Jag misstänker helt enkelt att noteringarna om vad och när har parats ihop med fel bild - har du något alternativ som vi kan få titta på?
Det är Älvsjö godsbangård som avses.
Just nu hittar jag inte någon bild som kan vara förväxlad.
Så här ser märkningen ut i delförstoring, inte så läsbart.
av ccgan, Saturday, September 26, 2020, 19:18 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
Bilden visar ju SJ Gbs 21 74 3 525-3 och är en SJ-vagn, inte en TGOJ-are!
av ccgan, Sunday, September 27, 2020, 11:54 (1299 dagar sedan) @ ccgan
Bilden visar ju SJ Gbs 21 74 3 525-3 och är en SJ-vagn, inte en TGOJ-are!
Jag var lite för snabb att kolla numret med kontrollsiffran, så 3525-3 är det nog inte.
Men vid en snabb titt så tyckte jag att det var detta nummer.
Vilket nummer det än må vara så är det en f.d. SJ Gre.
av Ulfe, Monday, September 28, 2020, 07:02 (1298 dagar sedan) @ ccgan
Vagnen på bilden är Gbs 1503935-3 enligt min brors loggbok.
Beklagar återigen att det blev fel bild, rätt bild har inte hittats ännu.
av ccgan, Saturday, September 26, 2020, 19:20 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
Just nu hittar jag inte någon bild som kan vara förväxlad.
Så här ser märkningen ut i delförstoring, inte så läsbart.
Går mycket bra att utläsa nummer....
av HJP, Saturday, September 26, 2020, 17:50 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
Bilden tagen vid godsbangården mellan Älvsjö och Årsta, det fanns några spår där redan 1966 enligt min bror.
****
Det är väl Älvsjö godsbangård (Äsg), du avser.
av Alex, Saturday, September 26, 2020, 19:38 (1299 dagar sedan) @ HJP
Men fanns Älvsjö godsbangård i Årsta 1966?
av HJP, Saturday, September 26, 2020, 21:26 (1299 dagar sedan) @ Alex
Men fanns Älvsjö godsbangård i Årsta 1966?
****
Vet inte, men "mellan Älvsjö och Årsta", bör det vara den platsen. Var skulle det annars vara?
Någon som har ett bättre förslag?
av Ulfe, Monday, September 28, 2020, 07:11 (1298 dagar sedan) @ Alex
Men fanns Älvsjö godsbangård i Årsta 1966?
Vet inte, men så här såg det ut vid Årsta partihallar 1966 och vid Älvsjö godsbangård 1967.
Spåret som viker av till höger och in i en bergskärning går till Årsta partihallar.
av HJP, Monday, September 28, 2020, 14:19 (1297 dagar sedan) @ Ulfe
Men fanns Älvsjö godsbangård i Årsta 1966?
Vet inte, men så här såg det ut vid Årsta partihallar 1966 och vid Älvsjö godsbangård 1967.
Spåret som viker av till höger och in i en bergskärning går till Årsta partihallar.
****
Mycket bra. Tack.
Detta stärker uppfattningen att Gbs-vagnen är fotograferad vid Älvsjö godsbangård.
av ccgan, Saturday, September 26, 2020, 17:24 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
TGOJ hade 200 st vagnar littera Gre 11000 - 11199, byggda ASJF och vid UIC-reformen, blev de SJ Gbs 151 8000 - 8199. Jag tror inte de var märkta TGOG litt Gbs men eftersom jag inte var med på den tiden så kan jag inte bekräfta detta. Kjell borde veta det bättre.
Dessa vagnar började alltså redan 1966 märkas om då det tydligt syns att vagnen är SJ-märkt men vilket nummer? Borde då ha varit i serien 151 8000 - 8199.
av Christer Fredriksson, Saturday, September 26, 2020, 18:58 (1299 dagar sedan) @ ccgan
De var märkta TGOJ!
av ccgan, Saturday, September 26, 2020, 19:18 (1299 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
De var märkta TGOJ!
Inte den på bilden!
av Christer Fredriksson, Saturday, September 26, 2020, 20:41 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
UIC-numreringen av TGOJ allmänna vagnar urfördes under åren 1966 - 1970 innan allt var klart. Det var många hinder/problem på vägen hur det skulle ske.
Skulle man märka vagnarna 74 SJ, eller eget Förvaltningsnr TGOJ, eller 74 TGOJ, dessutom om TGOJ vagnar skulle ha separata nummerserier, eller ingå i SJ nummerserier.
Enligt dåvarande Verkstadschef Miö Gunde Lanzing så var det segdragna förhandlingar med SJ och UIC samt övriga förvaltningar i Europa om lösningen på problemet.
Gunde hade 5 st förslag som var nära att bli gällande tills någon förvaltning protesterade.
Vissa vagnar hann man omnumrera men fick göras om då den slutliga omnumreringen spikades. Gunde och jag talade ofta om dessa problem då jag besökte verkstaden i Et nästan varje vecka från början av 1960-talet till 1992, med några undantag. De vagnar som tidigt hade märkts 74 SJ hade i samband med denna märkning även skylten ÄGES AV TGOJ. All omnumrering av TGOJ vagnar utfördes i Eskilstuna.
Vagngemenskapen med SJ om antal vagnar per typ/litt ersattes någon gång under 1960-talet av ett fast belopp o pengar på initiativ från TGOJ som då hade ett mycket stort antal litt Gs/Gsh stående utan transportuppgifter men nästan nyreviderade i bl.a. Hållsta grusgrop, Valskog, mfl stationer.
TGOJ blev även ägare till ett antal Lkp-vagnar genom att SJ byggde om ett antal av sina egna mindre litt Gs/Gsh till Lkp-vagnar och då råkade man även ta några TGOJ-vagnar av dessa typer.
Detta skämtade Gunde ofta med vid sina kontakter med SJ. Ordning och reda på prylarna!?!
av ccgan, Saturday, September 26, 2020, 21:46 (1299 dagar sedan) @ Ulfe
Hur som helst, denna vagn är inte en f.d. TGOJ-vagn, så foto och text måste ha förväxlats. Någon annan förklaring finns inte.
av Ulfe, Sunday, September 27, 2020, 09:27 (1299 dagar sedan) @ ccgan
Hur som helst, denna vagn är inte en f.d. TGOJ-vagn, så foto och text måste ha förväxlats. Någon annan förklaring finns inte.
Ja något är fel, återkommer om min bror lyckas lösa det.
Tack för alla kommentarer!