Pilsnertåget - en skröna? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, September 26, 2020, 12:49 (1302 dagar sedan)

Pripps/Carlsberg koncentrerade själva bryggandet till Falkenberg (F d Falkens anläggning).
Det tidigare Stockholmsbryggeriet (Ulvsunda) ändrades till depå: Det låg ju i största avsättningsområdet.

Det påståtts att Stockholmsleveranserna inledningsvis gick med tåg, som egen vagnsgrupp: Och något tåg i kedjan fick namn enligt ovan.

Gruppen fick givetvis kopplas om i Sävenäs och Tomteboda. Om industrispår fanns i båda ändar är okänt. Likaså hur brådskande frakterna var. De lär ha gått över till bil efter bara EN avtalsperiod.

Sant eller ej?

Pilsnertåget - en skröna?

av Christian, Saturday, September 26, 2020, 17:41 (1302 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Under någon period (runt 2000?) gick ett eget tåg sent på kvällen från Falkenberg. Transport med lastbil från bryggeriet till hamnen där omlast till tåg skedde. Senare gick väl transporterna i vanliga vagnslasttåg under en period innan de lades över på landsväg.

En kort period (omkring 2010?) gjorde Tågab ett försök att köra transporterna i direkt tåg, då med en Tmy som växellok i Falkenberg, men det försöket lades ned väldigt snabbt, jag tror att omloppet var så pressat att det inte höll.

Pilsnertåget - en skröna?

av Måns Johannesson, Saturday, September 26, 2020, 17:46 (1302 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har aldrig hört om något tåg som kallas pilsnertåget men det utesluter ju inte att någon kallat dem det.

Transporterna gick i jumbocontainers Falköping-Stockholm, de första åren till Älvsjö i Stockholmsändan. Sävenäs hade på den tiden eget Älvsjö-tåg men på återgången gick de via Hallsberg. Några år senare byggde Green Cargo en kombiterminal i Tomteboda och transporterna flyttades dit. Återgående vagnar kunde nu gå i Tomtebodas direktgodståg till Sävenäs (4452) men det är möjligt att vissa vagnar gick via Hallsberg (Hallsbergståget (4462) gick några timmar senare), minns inte längre.

Transporterna gick på tåg så länge Carlsberg hade kvar sin depå i Ulvsunda (dvs. runt 10 år), man gjorde sedan om sin logistik och gick över till crossdocking i Västerås. Initialt med tåg (inte Green Cargo) men jag tror det tog slut snabbt.
Gick vanligtvis 5 dagar vecka men då det var riktigt högt tryck gick det en sjätte dag, alltid med lossning i Älvsjö lördag. Returerna gick då i Älvsjös Malmötåg 4413 vilket på lördagarna gick vid lunch och annars normalt bara innehöll tomma IKEA-containers till Jönköping (Torsvik) och Älmhult.

Vet inte exakt vad du menar med egen vagngrupp men de gick inte som någon avskild vagngrupp med bokad kapacitet utan som vanlig vagnslast, däremot gick förstås vagnarna i praktiken som en egen grupp och utgjorde en rätt stor del av respektive tåg.

Angående industrispåret i Ulvsunda fanns det kvar så länge bryggeriet fanns, intransporter var så vitt jag minns till stor del tomburkar och tomglas. Periodvis (när det gjordes mycket läsk, tex. inför jul) gick det även vagnar med socker men övrig tid behövdes inte det.

/Måns

Pilsnertåget - en skröna?

av Hans Broman, Sunday, September 27, 2020, 15:06 (1301 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Har aldrig hört om något tåg som kallas pilsnertåget men det utesluter ju inte att någon kallat dem det.

Transporterna gick i jumbocontainers Falköping-Stockholm, de första åren till Älvsjö i Stockholmsändan. Sävenäs hade på den tiden eget Älvsjö-tåg men på återgången gick de via Hallsberg. Några år senare byggde Green Cargo en kombiterminal i Tomteboda och transporterna flyttades dit. Återgående vagnar kunde nu gå i Tomtebodas direktgodståg till Sävenäs (4452) men det är möjligt att vissa vagnar gick via Hallsberg (Hallsbergståget (4462) gick några timmar senare), minns inte längre.

Transporterna gick på tåg så länge Carlsberg hade kvar sin depå i Ulvsunda (dvs. runt 10 år), man gjorde sedan om sin logistik och gick över till crossdocking i Västerås. Initialt med tåg (inte Green Cargo) men jag tror det tog slut snabbt.
Gick vanligtvis 5 dagar vecka men då det var riktigt högt tryck gick det en sjätte dag, alltid med lossning i Älvsjö lördag. Returerna gick då i Älvsjös Malmötåg 4413 vilket på lördagarna gick vid lunch och annars normalt bara innehöll tomma IKEA-containers till Jönköping (Torsvik) och Älmhult.

Vet inte exakt vad du menar med egen vagngrupp men de gick inte som någon avskild vagngrupp med bokad kapacitet utan som vanlig vagnslast, däremot gick förstås vagnarna i praktiken som en egen grupp och utgjorde en rätt stor del av respektive tåg.

Angående industrispåret i Ulvsunda fanns det kvar så länge bryggeriet fanns, intransporter var så vitt jag minns till stor del tomburkar och tomglas. Periodvis (när det gjordes mycket läsk, tex. inför jul) gick det även vagnar med socker men övrig tid behövdes inte det.

/Måns

Den här bilden tog jag i Kungsbacka den 26 okt 2008, och när jag visade den i Postvagnen en tisdag i somras fick jag veta att detta godståg brukade gå från Carlbergs bryggeri i Falkenberg, säkerligen med Sävenäs som mål innan vagnarna växlades in i annat tåg:
[img]https://www.hansbroman.se/bilder/N044073.jpg[/img]

Pilsnertåget - en skröna?

av Micael Lindgren, Saturday, September 26, 2020, 19:45 (1302 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vi hade spritspåret i Örnsköldsvik när Systembolagets vagnar kom in på hamnen för att lossa sina goda varor och det är ingen myt.
Har tyvärr ingen bild men Pappa kanske har en?

[url=https://flic.kr/p/2awi3tD][img]https://live.staticflickr.com/65535/44318723571_ffc4783590_h.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/2awi3tD]Hamnkranar i Örnsköldsvik[/url] by [url=https://www.flickr.com/photos/14701616@N07/]Micael Lindgren[/url], on Flickr
Spåret gick där våra fina hamnkranar står nu, tillverkade på Järveds Mekaniska.

Pilsnertåget - en skröna?

av Robban, Saturday, September 26, 2020, 20:01 (1302 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Road Cargo som numera ligger i Jordbro får leveranser från Falcon på järnväg, om än inte hela tåg kanske.
Även när de delade lokaler med Vin&Sprit på Transportvägen i Årsta (~2-3 år sedan) kom det leveranser på järnväg, har någonstans en eller flera bilder på TMXY´n som drar ner vagnarna.
När Ulvsunda lades ner så drällde det av Carlsbärs bilar i Årsta.

Robban

Pilsnertåget - en skröna?

av Anders Olsson2, Wednesday, September 30, 2020, 18:23 (1298 dagar sedan) @ Robban

Carlsbergbilarna i Årsta var inte dä'r för att lämna öl utan för att hämta vin och sprit. Mellan ca 1905 och 2019 skötte nämligen Carlsberg Vin & Sprit ABs senare Altia Swedens leveranser till alla Systembolag och en del restauranger.