När fick YF1 1325 luftfilter på sidorna? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Olof W, Sunday, September 27, 2020, 21:51 (1300 dagar sedan)

Det har kommit en ny modell av SJ littera YF1 i leveransutförande; alltså utan luftfilter burkar på sidorna.

Därför undrar jag hur länge hon gick i det utförandet. Altså hur länge det dröjde innan 1325 byggdes om och fick burkar på sidorna?

Tack på förhand
Olof

När fick YF1 1325 luftfilter på sidorna?

av Calle Wickberg, Wednesday, September 30, 2020, 00:12 (1298 dagar sedan) @ Olof W

Det har kommit en ny modell av SJ littera YF1 i leveransutförande; alltså utan luftfilter burkar på sidorna.

Därför undrar jag hur länge hon gick i det utförandet. Altså hur länge det dröjde innan 1325 byggdes om och fick burkar på sidorna?

Tack på förhand
Olof

Ett lite svävande svar tills jag eller någon annan hunnit forska lite mer om just 1325:

De påbyggda luftintagen på Y1 började komma smygande ungefär 1984. Vid utgången av 1987 var det nog inget fordon kvar som inte hade fått dem.

Observera dock att det inte var alla YF1 som fick påbyggda luftintag i den ände där godsdörren sitter. 1325 var dock en av de som faktiskt fick det!

Ska det vara riktigt ursprungsutförande ska förresten tyfonen sitta mellan toppstrålkastarna, riktad nedåt. Jag tror att NJM har tyfonen placerad på taket ovanför biträdesplatsen på sina modeller? Har inte fått min än.

Tyfonen började nog flyttas något tidigare än luftintagen byggdes på, men det tog lite tid, och före senare delen av 1983 var det nog ingen Y1/YF1 som fått den flyttad ännu...

När fick YF1 1325 luftfilter på sidorna?

av Olof W, Thursday, October 01, 2020, 21:09 (1296 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Tack Calle!