Mössmärken, mm (Historiskt material)

av bosc, Wednesday, September 30, 2020, 00:07 (1298 dagar sedan)

Jag städar och hittar material jag inte tänker spara längre. Innan jag gör mig av med det, vill jag gärna få forumets hjälp med identifiering, mm. Det rör sig om ett antal uniformsdetaljer och jag bifogar bilder med frågor. Beklagar att bildkvaliteten inte blev bättre.
Tacksam för era synpunkter och kommentarer. Några verkar vara riktigt antika, men som sagt, jag behöver er hjälp.
/BoSC
[image]
1. DOJ=Dala-Ockelbo Järnväg. Vem bar detta mössmärke?
[image]
2. SGGJ=Sala-Gysinge-Gävle Jvg. Vilken befattning?
[image]
3. Vem på SJ bar detta mössmärke?
[image]
4. Vem på SJs banavdelning bar detta?
[image]
5. Banmästare på SJ, eller hur?
[image]
6. SJs banavdelning, med vinterbakgrund. Befattning?
[image]
7. Vem bar detta och när?
[image]
8. Till vilkas uniformer hörde dessa?
[image]
9. Stationskarl, mm vid SJ.
[image]
10. UEJ=Uppsala-Enköping Jvg, banvakt nr 2. Var fanns bvstugan?
[image]
11. BJ = Bergslagernas Järnvägar. Är detta ett allmänt märke, som bars av all personal?
[image]
12. Stationspersonal vid SJ?
[image]
13. Gammal uniformsknapp, loket kör åt vänster. Sporrong.
[image]
14. Gammal uniformsknapp, loket kör åt höger. Märkt "Petersc...??"
[image]
15. Gulmetall. Sporrong. Ålder?
[image]
16. En silver och två gulmetall. 1921?
[image]
17. Ca 1,5 cm. Ingen stämpel. Vem var detta och var på uniformen? Mössmärke? Ålder?

Mössmärken, mm

av Bjarnulf, Wednesday, September 30, 2020, 06:26 (1298 dagar sedan) @ bosc

3 - 6 är EJ

Mössmärken, mm

av Sune Nylén, Wednesday, September 30, 2020, 07:56 (1298 dagar sedan) @ bosc

! Stk 2 Stm sista bars i mössan vid EJ.

Mössmärken, mm

av Christer Fredriksson, Wednesday, September 30, 2020, 09:27 (1297 dagar sedan) @ bosc

Nr 7 Stins, bl.a. i min faders skärmmössa vid TGOJ! Har den kvar ännu!

Utdrag ur 1921 års reglemente

av Sune Nylén, Wednesday, September 30, 2020, 10:46 (1297 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Lätt som en plätt. Flygaren med spetsig form togs fram för GBAJ och Växjö banorna.
[image]
[image]
[image]

Utdrag ur 1921 års reglemente

av Ola Almquist, Wednesday, September 30, 2020, 12:06 (1297 dagar sedan) @ Sune Nylén

Finns i avskrift här.

/Ola

Mössmärken, mm

av Sven Bårström, Wednesday, September 30, 2020, 11:17 (1297 dagar sedan) @ bosc

Det var trevliga bilder!
Jag kan inte tänka mig att bilderna 4 - 6 skulle avse SJ banavdelning. Inte heller nr 3 bör vara från SJ. SJ som statligt verk hade väl alltid kungakronan ovanför vingehjulet. Dessutom ser vingehjulet ut att ha lite annan design än vad som - åtminstone senare - användes inom SJ. Vinklarna i märket torde avse vederbörandes tjänstegrad.
Nr 9 är ett SJ-märke som användes (från omkring 1950) både vid ba, ma och ta för personal i begynnelsepositioner, alltså banvakter, maskinbiträden (tror jag de kallades) och stationskarlar. Vid befordran fick de 1 - 3 vinklar ovanför vingehjulet.
Nr 12 måste vara ett tågklarerarband, möjligen från SJ, men möjligen från EJ. Det sattes runt mössan då vederbörande gick i tkl-tjänst. Motsvarande blått band användes av tågbefälhavare.
Sven B

Mössmärken, mm

av Kjell Aghult, Wednesday, September 30, 2020, 12:22 (1297 dagar sedan) @ Sven Bårström

Nr 9 är ett SJ-märke som användes (från omkring 1950) både vid ba, ma och ta för personal i begynnelsepositioner, alltså banvakter, maskinbiträden (tror jag de kallades) och stationskarlar. Vid befordran fick de 1 - 3 vinklar ovanför vingehjulet.

Begynnelsegraden hette i nyare tid stationskarl även vid maskinavdelningen (I äldre tid vagn- och stallkarl, vslk). EN vinkel var banbiträde/maskinbiträde/trafikbiträde. Mb/tb-märkena sågs ibland på dåtida rälsbussresor, då de var vikariegraderna för rälsbuss/motorvagnsförare.
Rbsf hade två vinklar, motvf (liksom lokf) tre.
De nya märkena (i st f ringar runt mössan) infördes 1952.

Mössmärken, mm

av bosc, Thursday, October 01, 2020, 00:04 (1297 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Stort tack till alla för klargörande svar - som alltid lär jag något nytt. Kvarstår emellertid kommentarer kring emblemen från DOJ och SGGT, alltså nummer 1 och 2.
Kan EJ-emblemen 3-6 komma från SWB? Jag fick dem nämligen från en av mina farbröder som arbetade på Broavdelningen på Järnvägsstyrelsen på Vasagatan i Stockholm. Han skänkte också en bunt SWB-ritningar. Naturligtvis omöjligt att svara på med säkerhet, men i alla fall ..../BoSC

Mössmärken, mm

av Sune Nylén, Thursday, October 01, 2020, 08:17 (1296 dagar sedan) @ bosc

Stort tack till alla för klargörande svar - som alltid lär jag något nytt. Kvarstår emellertid kommentarer kring emblemen från DOJ och SGGT, alltså nummer 1 och 2.
Kan EJ-emblemen 3-6 komma från SWB? Jag fick dem nämligen från en av mina farbröder som arbetade på Broavdelningen på Järnvägsstyrelsen på Vasagatan i Stockholm. Han skänkte också en bunt SWB-ritningar. Naturligtvis omöjligt att svara på med säkerhet, men i alla fall ..../BoSC

Ja, men jag skrev ju att det var stk vid Dala Ockelbo och stationsmästare vid Sala Gysinge. SWB Ja möjligt, Men de gick inte, av kostnadsskäl, över till 1921 års reglemente förrän i mitten av
30 talet. Så det kan ju vara från vilken EJ som helst.
Saltsjöbanan lär fö.anammat Tfv Göteborg Småland Karlskronas spetsiga flygare från 1927.

Mössmärken, mm

av bosc, Thursday, October 01, 2020, 22:52 (1296 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för klargörandet Sune. Jag missade det i ditt första inlägg./BoSC