T21 nr 83 i Älvsjö den 17/4 1966, bild (Fordon: lok)
[img]images/uploaded/202010010448035f755f83ee26d.jpg[/img]
av Ulfe, Thursday, October 01, 2020, 06:49 (1274 dagar sedan)
[img]images/uploaded/202010010448035f755f83ee26d.jpg[/img]
av Thomas Tell, Thursday, October 01, 2020, 09:43 (1274 dagar sedan) @ Ulfe
[img]images/uploaded/202010010448035f755f83ee26d.jpg[/img]
Snyggt som vanligt. Tack för alla dina bilder.
Det ser ut som om talats grå färg dragits ner ända till huvar och fönstrens underkant.
/tell
av K Lemming, Thursday, October 01, 2020, 14:40 (1274 dagar sedan) @ Thomas Tell
[img]images/uploaded/202010010448035f755f83ee26d.jpg[/img]
Snyggt som vanligt. Tack för alla dina bilder.Det ser ut som om talats grå färg dragits ner ända till huvar och fönstrens underkant.
/tell
Taken var inte grå på T2/T21. Ser ut som damm/skit på bilden, möjligen i kombination med ljusförhållanden som ger den grå effekten. Ovansidan på huvarna ser ut att ha samma grå nyans.
av skogstoken, Thursday, October 01, 2020, 19:50 (1274 dagar sedan) @ K Lemming
Jag tror inte att det skulle vara en så rak och skarp om det var smuts...
Men vad vet jag, jag har ju aldrig sett ett sådant lok på riktigt.
av HJP, Friday, October 02, 2020, 10:41 (1273 dagar sedan) @ skogstoken
Jag tror inte att det skulle vara en så rak och skarp om det var smuts...
Men vad vet jag, jag har ju aldrig sett ett sådant lok på riktigt.
****
Om du spar bilden, och zoomar in hytten, så ser du att den röda färgen lyser igenom smutsen. Under sidofönstren syns det tydligt. Huvarnas ovansida är lika smutsgrå.
Man kan ju undra vad liket har råkat ut för, som är sååå smutsigt.
av Oskar F, Thursday, October 01, 2020, 21:14 (1274 dagar sedan) @ K Lemming
Det ser ut som om talats grå färg dragits ner ända till huvar och fönstrens underkant.
/tell
Taken var inte grå på T2/T21. Ser ut som damm/skit på bilden, möjligen i kombination med ljusförhållanden som ger den grå effekten. Ovansidan på huvarna ser ut att ha samma grå nyans.
Åtminstone de första T2 levererades med vad jag tolkar som aluminiumbronsfärg på taket, se bild [link=https://digitaltmuseum.se/021018191212/statens-jarnvagar-sj-t21-57/media?slide=0]på SJ T21 57[/link]. Men jag instämmer i att jag aldrig sett annan färg på hyttens överdel än SJ röd. Vi har ju också diskuterat tidigare att grov nedsmutsning drar åt grönt på äldre skannade bilder vilket förstärker det grå intrycket. Kanten skulle t.ex. kunna uppstå av att tvätten i Hagalund inte klarade (eller fick duscha) hyttens överdel. Någon som vet mer?
av Peter Flink, Thursday, October 01, 2020, 20:59 (1274 dagar sedan) @ Thomas Tell
[img]images/uploaded/202010010448035f755f83ee26d.jpg[/img]
Snyggt som vanligt. Tack för alla dina bilder.Det ser ut som om talats grå färg dragits ner ända till huvar och fönstrens underkant.
/tell
Bromsdamm från loket självt, en T21's liv bestod sv fullgas, fullbroms och långa tider på tomgång. Ett stort antal bromsblock ligger på alla horisontella ytor. En rengjord hytt var hemsk efter bara några timmar med tung växling i varmt väder med öppna fönster.
av Jan Frelin, Thursday, October 01, 2020, 19:22 (1274 dagar sedan) @ Ulfe
Det ser ut som ett ringverk framför hytten. Stämmer det?
av HP, Thursday, October 01, 2020, 21:09 (1274 dagar sedan) @ Jan Frelin
Det ser ut som ett ringverk framför hytten. Stämmer det?
Det stämmer. Vilka T21 fick detta?/HP
av Anders Svensson, Thursday, October 01, 2020, 22:27 (1274 dagar sedan) @ Jan Frelin
Stämmer och jag har varit med vid ett speciellt tillfälle när denna användes, på stickspåren i södra Hammarbyhamnen. En T21 kommer på stamstickspåret på väg mot bron över kanalen och över detta spår går en mängd anslutningsvägar. Ut på en av anslutningsvägarna kommer en bil och ställer sig att vänta framför loket för att svänga ut på vägen som går parallellt med spåret. Då kommer det kling, kling från loket - inget händer. På nytt kling, kling från loket - fortfarande händer inget. Då tröttnar lokföraren och så blir det TÖÖÖT, TÖÖÖT i stället - då försvinner bilen som en blixt från spåret! //Anders
av Leif B, Friday, October 02, 2020, 12:01 (1273 dagar sedan) @ Anders Svensson
Stämmer och jag har varit med vid ett speciellt tillfälle när denna användes, på stickspåren i södra Hammarbyhamnen. En T21 kommer på stamstickspåret på väg mot bron över kanalen och över detta spår går en mängd anslutningsvägar. Ut på en av anslutningsvägarna kommer en bil och ställer sig att vänta framför loket för att svänga ut på vägen som går parallellt med spåret. Då kommer det kling, kling från loket - inget händer. På nytt kling, kling från loket - fortfarande händer inget. Då tröttnar lokföraren och så blir det TÖÖÖT, TÖÖÖT i stället - då försvinner bilen som en blixt från spåret! //Anders
Kunde ett sånt där ringverk verkligen överrösta MaK-dieseln?
/funderar
Leif
av Överkörmästaren, Friday, October 02, 2020, 16:05 (1273 dagar sedan) @ Leif B
Stämmer och jag har varit med vid ett speciellt tillfälle när denna användes, på stickspåren i södra Hammarbyhamnen. En T21 kommer på stamstickspåret på väg mot bron över kanalen och över detta spår går en mängd anslutningsvägar. Ut på en av anslutningsvägarna kommer en bil och ställer sig att vänta framför loket för att svänga ut på vägen som går parallellt med spåret. Då kommer det kling, kling från loket - inget händer. På nytt kling, kling från loket - fortfarande händer inget. Då tröttnar lokföraren och så blir det TÖÖÖT, TÖÖÖT i stället - då försvinner bilen som en blixt från spåret! //Anders
Kunde ett sånt där ringverk verkligen överrösta MaK-dieseln?/funderar
Leif
Dum fråga kanske men behöver man ett ringverk om loket låter så mycket att ringverket inte hörs?
av Per Ljungberg, Sunday, October 04, 2020, 10:05 (1271 dagar sedan) @ Överkörmästaren
En MAK-motor på tomgång låter inte så mycket. Även T21/T23-loken som gick i den s.k. Huskvarnaväxlingen hade ringklocka modell större på ena huvens framsida. Det fanns flera obevakade övergångar utmed spåret till Husqvarna Vapenfabrik då. Nu finns inte spåret kvar.