F.d industrispår söder om Hällefors (Bana)

av Markus Frisén, Friday, October 02, 2020, 16:18 (1292 dagar sedan)

Jo.
Då jag har åkt runt en del i trakten av Hällefors den senaste tiden så har jag noterat en gammal banvall som går paralellt med linjen mot Daglösen och som idag är en väl skött grusväg.

Att det är en banvall vet jag då den finns med på gamla häradsekonomiska kartan, men det jag undrar är hur länge den var i drift? Jag antar att den också var smalspårig?

Så, huru härmed?

F.d industrispår söder om Hällefors

av Sune Nylén, Friday, October 02, 2020, 16:27 (1292 dagar sedan) @ Markus Frisén

Ja. Det är väl den som går till Hammarns lastplats. Här var förr en stor brädgård HFJ hade spår hit också vill jag minnas. Om du tittar på filmen med rälsbuss som startar i Nykroppa och ändar i Ludvika så åker du förbi här. Det var väl Bosc som lade ut den förra veckan.

Det gick ett spår mot norr från Hällefors

av Sune Nylén, Friday, October 02, 2020, 17:14 (1292 dagar sedan) @ Sune Nylén

också. En smalspårig bana till Sikfors en gång i tiden. Den hade en gång korsat BJ, men sedermera blivit omlagd.

Det gick ett spår mot norr från Hällefors

av Sune Nylén, Friday, October 02, 2020, 17:31 (1292 dagar sedan) @ Sune Nylén

också. En smalspårig bana till Sikfors en gång i tiden. Den hade en gång korsat BJ, men sedermera blivit omlagd.

Jag kollade i BJ 22 om mitt minne svikit mig och det hade det delvis gjort, för det var TVÅ gånger BJ från början korsade smalspårsbanan. Det avhjälptes 1892 då sistnämnda bana omlades att gå väster om BJ.

Det gick ett spår mot norr från Hällefors

av Markus Frisén, Friday, October 02, 2020, 17:41 (1292 dagar sedan) @ Sune Nylén

Intressant! Var första korsningen möjligen strax bredvid ålderdomshemmet i Hällefors och den andra strax öster om Gäddtjärn?
Och efter ombyggnaden gick den istället paralellet med BJ tills den nådde f.d korsningen vid gäddtjärn?

Det gick ett spår mot norr från Hällefors

av Christer Fredriksson, Friday, October 02, 2020, 18:32 (1292 dagar sedan) @ Markus Frisén

Om vi skall vara riktigt noga så ingick spåret till Hammarn samt banorna till Hällefors bruk samt timmerupptagningsplatsen och Gäddsjön - Sikfors samt banorna kring Sikfors ej i HFJ och de trafikerades ej heller av HFJ. Det var Hällefors Bruk som ägde och trafikerade dessa spår med egen personal, egna lok och vagnar även om naturligtvis HFJ vagnar även användes då så behövdes.

Jag cyklade dressin några gånger Hällefors Bruk - Fredriksberg och åter samt besökte Hällefors Bruk många gånger under 1950-60-talen då mon moders kusin förestod Hällefors Brukshandel som låg granne med HFJ station i Hällefors, på andra sidan HFJ spåren. HFJ använde endast spåren ned till de stora omlastningsmagasinen för papper från Fredriksberg, resten av spåren användes för Hällefors Bruks eget behov. Det var ett omfattande spårsystem. Dock så användes det nya lokstallet och verkstaden norr om HFJ stationshus gemensamt.

Det gick ett spår mot norr från Hällefors

av Sune Nylén, Friday, October 02, 2020, 20:15 (1292 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om vi skall vara riktigt noga så ingick spåret till Hammarn samt banorna till Hällefors bruk samt timmerupptagningsplatsen och Gäddsjön - Sikfors samt banorna kring Sikfors ej i HFJ och de trafikerades ej heller av HFJ. Det var Hällefors Bruk som ägde och trafikerade dessa spår med egen personal, egna lok och vagnar även om naturligtvis HFJ vagnar även användes då så behövdes.

Jag cyklade dressin några gånger Hällefors Bruk - Fredriksberg och åter samt besökte Hällefors Bruk många gånger under 1950-60-talen då mon moders kusin förestod Hällefors Brukshandel som låg granne med HFJ station i Hällefors, på andra sidan HFJ spåren. HFJ använde endast spåren ned till de stora omlastningsmagasinen för papper från Fredriksberg, resten av spåren användes för Hällefors Bruks eget behov. Det var ett omfattande spårsystem. Dock så användes det nya lokstallet och verkstaden norr om HFJ stationshus gemensamt.

Ja, Kanske var det så. Jag har ett blad i en pärm om järnvägen Hällefors Fredriksberg Neva. Det kom nog ut i samband med SJKs HFJ resa i maj 1959. Skall se om jag
kan plocka fram det någon dag och lägga ut det här. Det är ju sådana där saker som jag ögnar igenom ibland , men inte har alla detaljer i minnet. Minns att vi bodde på Brukshotellet i Fredriksberg, och jag blev utelåst - sen ankomst - och fick väcka upp Stig (Nyberg Vi delade rum.) medelst stenkastning:-D Det hände en del trevliga saker förutom tåg. UPPTÅG t. ex.:-) :-D ;-) Stig var lite förtreten, vilket gladde mig

F.d industrispår söder om Hällefors

av John T, Friday, October 02, 2020, 17:18 (1292 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja. Det är väl den som går till Hammarns lastplats. Här var förr en stor brädgård HFJ hade spår hit också vill jag minnas. Om du tittar på filmen med rälsbuss som startar i Nykroppa och ändar i Ludvika så åker du förbi här. Det var väl Bosc som lade ut den förra veckan.

Enligt kartor i boken "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" av Erik Sundström och Hans Eriksson, ska det mellan 1924 och 1970 ha gått ett spår från Hällefors parallellt med normalspåret söderut mot Grythyttan, först med 742 mm spårvidd och sedan ombyggt till 802 mm. Det gick mycket riktigt till Hammarn.

Det gick (eller går?) också ett kortare normalspårigt industrispår in dit, men det grenade av rätt nära Hammarn.

F.d industrispår söder om Hällefors

av Markus Frisén, Friday, October 02, 2020, 17:29 (1292 dagar sedan) @ John T

Ah, det var kvar såpass. Att jag undrade beror på att spåren passerar under en viadukt strax norr om hammarn och det var ordentligt med utrymme både för före detta BJ och den banvallen. Jag blev lite fundersam men var det kvar till 1970 så förstår jag. Och det förklarar ju lite varför det är så väl bevarat.

Hammarns lastplats, låg den ungefär där Grythyttans Norra lastplats är idag?

F.d industrispår söder om Hällefors

av John T, Friday, October 02, 2020, 17:37 (1292 dagar sedan) @ Markus Frisén

Ah, det var kvar såpass. Att jag undrade beror på att spåren passerar under en viadukt strax norr om hammarn och det var ordentligt med utrymme både för före detta BJ och den banvallen. Jag blev lite fundersam men var det kvar till 1970 så förstår jag. Och det förklarar ju lite varför det är så väl bevarat.

Hammarns lastplats, låg den ungefär där Grythyttans Norra lastplats är idag?

Jag är inte säker på om 802-spåret helt motsvarar det du observerat.
Det verkar som att det spåret vek av västerut en bit norr om viadukten och alltså inte gick under den, så frågan är vad som gick bredvid BJ där (om vi tänker på samma viadukt).

Ta en titt på Kartbild.com, på en flygbild från 1961, här.

F.d industrispår söder om Hällefors

av Markus Frisén, Friday, October 02, 2020, 17:45 (1292 dagar sedan) @ John T

Ah! Just så. Flygbilden tänkte jag inte på att kolla. Och det är exakt den viadukten jag tänkte på men jag missförstod isf kartan. Nåja, biten omdelbart söder om Hällefors är iaf banvall, men vid viadukten är det just bara en grusväg då. Nå, då är jag med.

F.d industrispår söder om Hällefors

av Måns Johannesson, Friday, October 02, 2020, 19:09 (1292 dagar sedan) @ Markus Frisén

Ah! Just så. Flygbilden tänkte jag inte på att kolla. Och det är exakt den viadukten jag tänkte på men jag missförstod isf kartan. Nåja, biten omdelbart söder om Hällefors är iaf banvall, men vid viadukten är det just bara en grusväg då. Nå, då är jag med.

Misstänker att infarten för smalspåret drogs om i samband med vägen (dagens väg 63) och viadukten byggdes. Tittar man på flygbilden från ~1960 pågår vägbygget och smalspåret går gamla vägen in, tittar man på flygbilden ~1975 är visserligen smalspåret rivet men den troligtvis nya banvallen under viadukten ser ut att vara i skapligt skick medan den gamla banvallen ser väldigt igenväxt ut, syns inte heller några spår efter en järnvägsövergång där den korsar nya vägen. Även korsningen mellan den nya troliga banvallen och den gamla vägen har väldigt spetsiga vinklar och det ser inte ut som en korsning mellan två vägar.

/Måns

F.d industrispår söder om Hällefors

av Sune Nylén, Friday, October 02, 2020, 18:14 (1292 dagar sedan) @ John T

Ja, där ser du alla brädstaplarna i Hammarn. På Google Maps ligger där nu Spendrups och Grythyttans vin. HFJ hade nog ett spår dit på baksidan så att säga

F.d industrispår söder om Hällefors

av Christer Fredriksson, Friday, October 02, 2020, 17:05 (1292 dagar sedan) @ Markus Frisén

Menar du söder om Hällefors?

Häradsekonomiska kartan 1864-67 inget spår angivet, men Norr om Hällefors så
finnes Hällefors - Sörelgens, Hällefors bruksbana för malm och tackjärn från sjön Sör Elgen!

F.d industrispår söder om Hällefors. Olika väderstreck

av Leif B, Friday, October 02, 2020, 22:51 (1291 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Menar du söder om Hällefors?

Häradsekonomiska kartan 1864-67 inget spår angivet, men Norr om Hällefors så
finnes Hällefors - Sörelgens, Hällefors bruksbana för malm och tackjärn från sjön Sör Elgen!

Det gick under olika epoker spår i flera olika riktningar från Hällefors.

  • Söderut till brädgården Hammaren 1924-1970 med först 742 mm och sedan 802 mm, som nämnts ovan.
  • Sydsydväst till sjön Saxen 1870-77 med 742 mm. På andra sidan Saxen gick godset vidare med Saxå Järnväg, över sjön Yngen, med Kroppa Järnväg (802 mm), över Östersjön och Mögsjön, med Storfors-Lillfors (802 mm), över Öjevettern - Bergsjön och med Kristinehamn - Sjöändans jvg (1101 mm) och därifrån över Vänern och genom Trollhätte kanal - Göta älv till Göteborg. Denna transportväg blev naturligtvis irrelevant när BJ.
  • Nordnordost till Lygna vid Norrälgen 1860-1953 först med 742 mm, senare breddat till 802 mm. Som Sune skrev korsade BJ två gånger, men 1893 lade man om banan så att den helt höll sig på västra sidan av BJ.
  • 1893 blev Gäddsjön knutpunkt när ett spår grenade av åt nordnordväst mot Jordbron, 1895 förlängt till Silververket och ersatte sjöfarten på Svartälven mellan Silververket och Hällefors. 1899 tillkom en gren norrut från Dyväxeln (mellan Gäddsjön och Jordbron) till Sävenfors som ersatte skeppningen på Norrälgen. 1908 förlängde man grenen till Lygna österut till Sikfors (vid Norrälgen) och året därpå därifrån vidare söderut till Sikfors bruk (vid Sörälgen). På Söräögen fanns f ö den enda motordrivna tågfärjan i hela sjöbanesystemet norr om Kristinehamn.
  • 1930 kom den stora förändringen då HFJ nådde Sävenfors norrifrån och ersatte 742 mm industrispåret mellan Sävenfors och Hällefors, delvis på samma banvall. Då breddades också industrispåren till Hammaren och Sikfors bruk till HFJ:s spårvidd 802 mm.
  • Därutöver fanns det lokala industrispår i Hällefors, mellan de olika verken

Om detta låter komplicerat och intressant, kan jag bara rekommendera boken som nämnts ovan:
https://www.stenvalls.com/stenvalls-egen-utgivning-1966/smalspar-och-sjofart-i-bergslag...