Rälsbussarnas öden efter VHVJ:s konkurs? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Ahlström, Friday, October 02, 2020, 21:52 (1274 dagar sedan)

Idag fick jag Västerviken nr 3 2020 i brevinkastet. Här fanns flera intressanta artiklar om YBo5p rälsbussarna i Småland. En av artiklarna listade rälsbussarna som fanns efter VHJF konkurs 1993 men med vissa kvarvarande frågetecken. Därför undrar jag;

Ett antal bussar anges som "avställda", hur är status och planer för dessa? De handlar om SRJmf nr 797, FSVV nr 881 och AGJ nr 886.

Tre bussars status anges som "okänt". Det handlar om FSVV nr 873, "Evald Hammarström" nr 877 och SH/FSVV nr 884.

Det skulle betyda att det finns sex avställda eller med "status okänd" smalspåriga YBo5p bussar. Vore intressant att veta hur berörda tänker.

Ola Ahlström
Malmö

Rälsbussarnas öden efter VHVJ:s konkurs?

av Granis, Friday, October 02, 2020, 22:06 (1274 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ett antal bussar anges som "avställda", hur är status och planer för dessa? De handlar om SRJmf nr 797, FSVV nr 881 och AGJ nr 886.

YBo5p 797 används/ har använts som reservdelar av ULJ. Så den lär nog kunna räknas som skrotad tämligen snart, d v s när den "tagit slut". Här en detaljstudie från Faringe i mars i år (2020)
[image]

Tre bussars status anges som "okänt". Det handlar om FSVV nr 873, "Evald Hammarström" nr 877 och SH/FSVV nr 884.

877 är elrevisionsrälsbussen "RB 60". Hamnade i Småland enligt nåt avtal mellan SL/ Roslagsbanan och Evald, och kom väl därmed aldrig formellt att ägas av FSVV. Men användes av dom, som här nedan i Virserum i augusti 2008 när undertecknad åkte med på en tur. Nu är väl den inte driftsklar?
[image]


/ L G

Rälsbussarnas öden efter VHVJ:s konkurs?

av Karlsson, Saturday, October 03, 2020, 11:21 (1273 dagar sedan) @ Granis

877 är elrevisionsrälsbussen "RB 60". Hamnade i Småland enligt nåt avtal mellan SL/ Roslagsbanan och Evald, och kom väl därmed aldrig formellt att ägas av FSVV. Men användes av dom, som här nedan i Virserum i augusti 2008 när undertecknad åkte med på en tur. Nu är väl den inte driftsklar?

FSVV har aldrig haft något trafiktillstånd så formellt sett har de heller inte använt 877.

Rälsbussarnas öden efter VHVJ:s konkurs?

av Granis, Saturday, October 03, 2020, 16:14 (1273 dagar sedan) @ Karlsson

Nu har jag väl inte full koll på alla smalspåriga sammanslutningar där och annorstädes, men nog användes 877/ RB60 av gänget/ gängen söder om Hultsfred. Så länge det/ den gick iallafall. Ty därom kan jag ge besked då jag var med. 2008 då.

/ L G

Rälsbussarnas öden efter VHVJ:s konkurs?

av Karlsson, Saturday, October 03, 2020, 16:29 (1273 dagar sedan) @ Granis

Nu har jag väl inte full koll på alla smalspåriga sammanslutningar där och annorstädes, men nog användes 877/ RB60 av gänget/ gängen söder om Hultsfred. Så länge det/ den gick iallafall. Ty därom kan jag ge besked då jag var med. 2008 då.

/ L G

Att hålla ordning på alla aktörer på fd VÅHJ genom åren är inte särskilt enkelt. Hur som helst, infrastrukturförvaltare och trafikutövare är formellt Smalspåret i Hultsfred AB (som håller till strax söder om fd stationsgränsen till Hultsfred och ner till Åseda).
Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik (som namnet till trots endast håller till på samma sträcka som ovan nämnda bolag) utgör någon sorts bemanningsföretag åt bolaget.

Rälsbussarnas öden efter VHVJ:s konkurs?

av Heller, Thursday, October 08, 2020, 08:24 (1268 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tre bussars status anges som "okänt". Det handlar om FSVV nr 873, "Evald Hammarström" nr 877 och SH/FSVV nr 884.

Det skulle betyda att det finns sex avställda eller med "status okänd" smalspåriga YBo5p bussar. Vore intressant att veta hur berörda tänker.

Svaren på dina funderingar har jag inte, men här kommer några bilder på fordonen. De är tagna i somras:

[image]
YP 873 i Virserum den 24 juni.

[image]
YP 873 i Virserum den 24 augusti.

[image]
F.d. YP 877 i Hultanäs den 24 juni.

[image]
YP 884 i Virserum den 24 juni.

[image]
YP 884 i Virserum den 24 augusti.