Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1 (Bana)

av Peter Bolin, Saturday, October 03, 2020, 22:37 (1299 dagar sedan)

I dag hade jag tänkt att återigen bjuda på en omgång av Björn Alnebos bilder från Eddavägslinjen, men det visade sig att jag tagit med mig fel bilder till det kontor jag befinner mig på. Det kan väl passa bra att sticka emellan med lite andra av Björns bilder, så här kommer tio bilder från andra järnvägar än Roslagsbanan.

Samtliga bilder ska vara tagna 1969. I några fall behöver jag lite hjälp av forumexpertisen.

[image]
Hälleforsnäs stn. Vad är det för littera på dieselloket?

[image]
Hälleforsnäs stn.

[image]
Hälleforsnäs stn.

[image]
Bälgviken stn. Så här såg det ut 2013: Bild på Wikipedia.

[image]
Bälgviken stn.

[image]
Gunnilse stn på Västgötabanan.

[image]
En spårvägsbild har smugit sig in bland järnvägsbilderna. Jag skulle tro att bilden är tagen på Angeredsbanan vid Hjällbo som var helt nyöppnad 1969. Vad säger forumexpertisen?

[image]
Gunnilse stn.

[image]
Ålberga stn. Stationshuset revs 1982.

[image]
Valla stn.

Nästa gång återgår jag till att visa bilder från Roslagsbanan och då i första hand Eddavägslinjen.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1

av Christer Fredriksson, Saturday, October 03, 2020, 22:54 (1299 dagar sedan) @ Peter Bolin

TGOJ lokomotor Litt Z4.

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1

av Johan, Saturday, October 03, 2020, 23:33 (1299 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
En spårvägsbild har smugit sig in bland järnvägsbilderna. Jag skulle tro att bilden är tagen på Angeredsbanan vid Hjällbo som var helt nyöppnad 1969. Vad säger forumexpertisen?

Jag får inte ihop det.
Rymdtorget vid L6/L7 stämmer bättre. Sträckan invigdes dock först 6 april 1970.
Spårvagnen är i så fall på väg mot ändhållplatsen Komettorget.

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1

av FD lokreparatör, Sunday, October 04, 2020, 07:20 (1299 dagar sedan) @ Johan

Japp, Rymdtorget.

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1. Bergsjölinjen

av Leif B, Sunday, October 04, 2020, 11:12 (1299 dagar sedan) @ FD lokreparatör

Japp, Rymdtorget.

Att det är Bergsjöbanan och inte Angeredsbanan syns också på det är en singelvagn. Det var först 1979 som Angeredsbanan hade vändslingor i båda ändar, innan dess bestod tågen alltid av minst två vagnar kopplade "rygg mot rygg".

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1

av Bengt H, Sunday, October 04, 2020, 18:10 (1299 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Gunnilse stn.

På bilderna från Gunnilse syns en liten Mercedesbuss. Det är troligen bussen som vi, tre medlemmar i Spårvägssällskapets Göteborgsavdelning, köpte. Det verkar vara en av ägarna, Claes Olofson, som syns vid väntkuren på den andra Gunnilsebilden. Såvitt jag kan se har bussen duktigt med skyltar "Svenska spårvägssällskapet". Förmodligen åkte Björn med denna buss. Med ledning av detta kan bilderna knappast vara äldre än 1971.

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1

av Peter Bolin, Sunday, October 04, 2020, 21:42 (1298 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla som har bidragit. Nu har jag insett att bilderna är tagna under perioden 1969–71, vilket förklarar varför jag hade svårt att placera bilden från Rymdtorget. Roligt att få reda på att det var en järnvägsarkeologisk utfärd i Spårvägssällskapets regi som var anledningen till bilderna från Gunnilse.

Jag var själv vid Rymdtorget och dokumenterade 2013, men då fanns det mer bebyggelse jämfört med när Björn var där. Här är två bilder som jag tog:

[image]
Hpl. Rymdtorget, augusti 2013.

[image]
M31 366 på linje 6 ankommer Rymdtorget, augusti 2013.

Jag ber att få återkomma med fler av Björns bilder.

/Peter Bolin

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1

av Bengt H, Sunday, October 04, 2020, 23:21 (1298 dagar sedan) @ Peter Bolin


Jag ber att få återkomma med fler av Björns bilder.

/Peter Bolin

Tack, det ser jag fram emot!