Timmertåget (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson, Sunday, October 04, 2020, 23:10 (1293 dagar sedan)

Det som drog intresset till sig i Jädraås den 20 september var förstås timmertåget som JTJ körde. Mallet-lok nr 12 och 22 vagnar lastade med timmer som Mellanskog avverkat i Tallåsområdet. Nästan på dagen 50 år sedan det sista timmertåget rullade på DONJ så det blev ett värdigt sätt att minnas en järnvägsepok i dala- och gästrikeskogarna.
Foto: Mellanskog
[image]

Timmertåget

av skogstoken, Sunday, October 04, 2020, 23:20 (1293 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Mycket bättre än så kan det inte bli, möjligen om det även var lite(läs mycket om du bor i söder) snö på marken!

Timmertåget

av Staffan Eriksson, Monday, October 05, 2020, 21:14 (1292 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Ni hade vad jag förstår 22 st timmervagnar att plocka fram, kolla och köra!

Timmertåget

av Rikard Johanson, Monday, October 05, 2020, 21:31 (1292 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Ni hade vad jag förstår 22 st timmervagnar att plocka fram, kolla och köra!

Exakt så, även om inte alla var ursprungliga timmervagnar utan även bland annat vanliga O-vagnar men dom duger också.

DONJ timmervagnar?

av K Lemming, Monday, October 05, 2020, 22:56 (1292 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Ni hade vad jag förstår 22 st timmervagnar att plocka fram, kolla och köra!


Exakt så, även om inte alla var ursprungliga timmervagnar utan även bland annat vanliga O-vagnar men dom duger också.

Fin bild och häftigt sätt att uppmärksamma 50-års jubileet av sista timmertåget på DONJ.

Hur många timmervagnar från DONJ har ni bevarade?