Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP @, torsdag, oktober 08, 2020, 21:18 (625 dagar sedan)

[image]

Idag har vi glädjen att meddela att ångloket B 1429 nu har en godkänd ATC-anläggning.

När loket blev museilok på 90-talet så hamnade det hos föreningen Ångeloket, som byggde en ATC-anläggning på det, samt satte in en D3 förarventil. Huruvida loket någonsin användes med ATC:n, eller om man i Ånge fick avstängningen på Flodinventilerna att fungera, har vi inte riktigt fått klarhet i, men när föreningen upplöstes, köptes loket tillbaka av JVM. Någon hade då plockat med sig ATC-grejorna hem, genom att klippa kablarna och ta vad man tyckte inte skulle med till Gävle, inte så roligt för oss.

Loket hamnade i Ängelholm, och våra frivilliga där lade ned en hel del jobb på att återuppbygga och anspassa, och det kom en bra bit på vägen. Vi lade också ned en del jobb på att få bromsen färdig, så att hela loket blev tryckluftsbromsat, och styrventilen ersattes av en KE-ventil.

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.

Linetest kördes den 24 och 26 september Nässjö-Stockaryd ToR och Tågkrafts tredjepartsgranskare var med. Förra helgen kördes som kanske känt loket hem till Gävle både med fram och backgång. Vi fick då mer km på "loggen" som tredjepartsgranskaren kunde tanka ut och Tågkraft kunde sedan skicka in pappren på alltihop till Transportstyrelsen. Idag kom godkännandet!

Del 2 följer.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, Järnvägsmuseet

Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1

av Martin Långström @, Överstbyn, torsdag, oktober 08, 2020, 22:16 (625 dagar sedan) @ HP

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.

NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).

Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1

av HP @, torsdag, oktober 08, 2020, 22:36 (625 dagar sedan) @ Martin Långström

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.


NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).

Aha,mittåt!/HP

Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1

av Peter Flink @, fredag, oktober 09, 2020, 11:30 (625 dagar sedan) @ HP

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.


NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).


Aha,mittåt!/HP

Med ett krånglande arrangemang inne i maskinrummet och den sämre typen av ATC ( Bombardier)

[image]

Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1

av Martin Långström @, Överstbyn, fredag, oktober 09, 2020, 11:47 (625 dagar sedan) @ Peter Flink

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.


NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).


Aha,mittåt!/HP


Med ett krånglande arrangemang inne i maskinrummet och den sämre typen av ATC ( Bombardier)

[image]

Ser ut att vara liknande arrangemang som i D 432, dock med modernare grejor i 432.

Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1

av daniel @, fredag, oktober 09, 2020, 12:01 (625 dagar sedan) @ Martin Långström

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.


NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).


Aha,mittåt!/HP


Med ett krånglande arrangemang inne i maskinrummet och den sämre typen av ATC ( Bombardier)

[image]


Ser ut att vara liknande arrangemang som i D 432, dock med modernare grejor i 432.

Vad är det vi ser och hur hade det förenklats av en D3-ventil?

Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1

av Peter Flink @, fredag, oktober 09, 2020, 15:11 (624 dagar sedan) @ daniel
Redigerad av Peter Flink, fredag, oktober 09, 2020, 15:19

Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.


NSB EL11 har ATC och förarventil K8, vilket är en spegelvänd K16 (egentligen tvärt om).


Aha,mittåt!/HP


Med ett krånglande arrangemang inne i maskinrummet och den sämre typen av ATC ( Bombardier)

[image]


Ser ut att vara liknande arrangemang som i D 432, dock med modernare grejor i 432.


Vad är det vi ser och hur hade det förenklats av en D3-ventil?

D-ventilerna kan fjärrstyras pneumatiskt vilket ATC utnyttjar genom RGV-ventilen som genom en elektrisk signal vid driftbroms (trycksäkning av huvudledning med 1 eller 1,5 Bar) får RGV-ventilen att omvandla signalen till ett pneumatiskt styrtryck som via slangar är kopplade direkt till D-ventilen som i sin tur kopierar styrtrycket till huvudledningen som vid en vanlig bromsmanöver men utan att själva bromshandtaget rör sig.
På fordon utan D-ventil och utan denna finess så måste huvudledningen manövreras på annat sätt, därför sitter det tryckgivare, manöverventiler, spärrventiler mm som utför D-ventilens jobb med driftbromsning, i ett sån läge kopplas K-ventilen helt enkelt bort tillfälligt. ATC systemnödbroms utförs på samma sätt som övriga fordon med en nödbromsventil som syns på bilden till vänster med ett smalt handtag på.

powered by my little forum