Ångloket B 1429 nu godkänt med ATC del 1 (Järnvägsmuseet informerar)
Idag har vi glädjen att meddela att ångloket B 1429 nu har en godkänd ATC-anläggning.
När loket blev museilok på 90-talet så hamnade det hos föreningen Ångeloket, som byggde en ATC-anläggning på det, samt satte in en D3 förarventil. Huruvida loket någonsin användes med ATC:n, eller om man i Ånge fick avstängningen på Flodinventilerna att fungera, har vi inte riktigt fått klarhet i, men när föreningen upplöstes, köptes loket tillbaka av JVM. Någon hade då plockat med sig ATC-grejorna hem, genom att klippa kablarna och ta vad man tyckte inte skulle med till Gävle, inte så roligt för oss.
Loket hamnade i Ängelholm, och våra frivilliga där lade ned en hel del jobb på att återuppbygga och anspassa, och det kom en bra bit på vägen. Vi lade också ned en del jobb på att få bromsen färdig, så att hela loket blev tryckluftsbromsat, och styrventilen ersattes av en KE-ventil.
Vi fick häromåret en bra möjlighet att med hjälp av Svensk Tågkraft i Nässjö, bygga färdigt ATC:n, få fram dokumentation, och få den godkänd. Vi hade goda erfarenheter av just Tågkraft efter byggnationen av ATC i D 432, som fick det med bibehållen K16, vilket torde vara första och hittills enda lok som har det.
Linetest kördes den 24 och 26 september Nässjö-Stockaryd ToR och Tågkrafts tredjepartsgranskare var med. Förra helgen kördes som kanske känt loket hem till Gävle både med fram och backgång. Vi fick då mer km på "loggen" som tredjepartsgranskaren kunde tanka ut och Tågkraft kunde sedan skicka in pappren på alltihop till Transportstyrelsen. Idag kom godkännandet!
Del 2 följer.
Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, Järnvägsmuseet