Gammalt vykort med urspårning (Fotografier/bildfrågor)

av Anders_W, Sunday, October 11, 2020, 12:30 (1291 dagar sedan)

Känner någon igen vilken olycka som visas på det här gamla vykortet?

Gammalt vykort med urspårning

av BD, Sunday, October 11, 2020, 12:59 (1291 dagar sedan) @ Anders_W

Känner någon igen vilken olycka som visas på det här gamla vykortet?

Det var i Skåne på stambanan. Kd-lok i koppling med Cc.

Gammalt vykort med urspårning

av Kent Hedqvist, Sunday, October 11, 2020, 18:49 (1291 dagar sedan) @ BD

Kan Du syfta på olyckan vid Älmhult 1903? Den beskrivs som analog med olyckan i Värmland; Kd-lok främst i koppling med Cc-lok i snälltåg.
Kent

Gammalt vykort med urspårning

av Ola Almquist, Sunday, October 11, 2020, 13:38 (1291 dagar sedan) @ Anders_W

Känner någon igen vilken olycka som visas på det här gamla vykortet?

Gammalt och gammalt... Utgivet av Carlaförlaget på 1970-talet?

Det är väl mellan Ottebol och Arvika 1916.

Bild 1
Bild 2
Bild 3

/Ola

Gammalt vykort med urspårning

av Christer Fredriksson, Sunday, October 11, 2020, 15:20 (1291 dagar sedan) @ Ola Almquist

Dalpilen 1916:

[image]

[image]

[image]

Gammalt vykort med urspårning

av Kent Hedqvist, Sunday, October 11, 2020, 17:29 (1291 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Olyckan finns utförligt analyserad i "Lokomotivmanna och Maskinist Tidning". Man fann att det var olämpligt att låta Kd-loket gå först i koppling med Cc-lok. Vid farter upp emot 60 km/h (sth för Kd) kunde Kd-loket komma i så kraftig svängning att loket pressades ur spår.
Kent

Gammalt vykort med urspårning

av Anders Sandgren, Monday, October 12, 2020, 14:12 (1290 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

En liknande olycka hade inträffat 1903 i Älmhult med samma typ av lokkoppling.
Man kan ju tycka det lite märkligt att koppla ett godstågslok till snälltåget men det fanns väl inget bättre alternativ och då Kd-loken inte hade genomgångsledning för vakuumbroms så var det väl bäst att koppla så här. Bortsett från gångegenskaperna då...