A-lokståg (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, February 17, 2009, 23:14 (5550 dagar sedan)

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Svsj1930.jpg[/img]
Klockan på Sävsjös stationshus är 13.12 och året är runt 1930.
1929 skulle Pt 807 lämna Sävsjö klockan 13.07 med A-lok som dragkraft. Tåget skulle bestå av 54 axlar väga 143 ton och ha en grundhastighet på 70 km/tim sth 90.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/SvsjTget.jpg[/img]
Etfter loket rullar en Gsh, en DC1b, en Grh eller eventuellt en Gi men dörr saknas på sidodörren och en F1. Men sammansättningen enligt normalplanen 1929 skulle vara DFo5, BCo5 och Co.
Detta gör att bilden kanske är något år tidigare. Tåget gjorde 1927 uppehåll i Sävsjö 13.08-10 vilket stämmer bättre (om tåget är i tid).
Loket har en elvarningsskylt på tendern men inga åskviggar.
/tell

A-lokståg

av Ola Almquist, Tuesday, February 17, 2009, 23:23 (5550 dagar sedan) @ Thomas Tell

Apropå Sävsjö, vad hände med det ursprungliga stationshuset? Någon som har en bild på detta?

M.v.h.
Ola

A-lokståg

av Urban Åkesson, Wednesday, February 18, 2009, 14:01 (5549 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ungefär såhär ser det väl ut idag i alla fall
[link=http://www.sjk.se/stnbild/stn_s/savsjo_2003_jpg.htm]Sävsjö i SJK:s banföråd[/link]

A-lokståg

av Jöran Johansson, Wednesday, February 18, 2009, 17:48 (5549 dagar sedan) @ Ola Almquist

Så här såg det gamla stationshuset ut på gatusidan. Det nya stationshuset byggdes och det gamla bör ha rivits i samband med dubbelspårsarbetena i början av 1920-talet. Någon som vet mer exakt besked?

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Svsjgamlastngatusidan.jpg[/IMG]

Jöran

A-lokståg - Sävsjö station

av Ola Almquist, Sunday, February 22, 2009, 16:22 (5545 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Så här såg det gamla stationshuset ut på gatusidan. Det nya stationshuset byggdes och det gamla bör ha rivits i samband med dubbelspårsarbetena i början av 1920-talet. Någon som vet mer exakt besked?

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Svsjgamlastngatusidan.jpg[/IMG]

Jöran

Tack för denna bild! I "Sveriges statsbanors stationshus i bilder" från 1925 är Sävsjö representerat av en teckning på det nya stationshuset, inget fotografi. Dubbelspåret Bodafors - Sävsjö öppnades 1923-08-13 enligt Järnvägsdata.

M.v.h.
Ola

A-lokståg

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 18, 2009, 15:54 (5549 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/Svsj1930.jpg[/img]
Klockan på Sävsjös stationshus är 13.12 och året är runt 1930.
1929 skulle Pt 807 lämna Sävsjö klockan 13.07 med A-lok som dragkraft. Tåget skulle bestå av 54 axlar väga 143 ton och ha en grundhastighet på 70 km/tim sth 90.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/SvsjTget.jpg[/img]
Etfter loket rullar en Gsh, en DC1b, en Grh eller eventuellt en Gi men dörr saknas på sidodörren och en F1. Men sammansättningen enligt normalplanen 1929 skulle vara DFo5, BCo5 och Co.
Detta gör att bilden kanske är något år tidigare. Tåget gjorde 1927 uppehåll i Sävsjö 13.08-10 vilket stämmer bättre (om tåget är i tid).
Loket har en elvarningsskylt på tendern men inga åskviggar.
/tell

Stationshuset är kvar. Så lite likheter har det i alla fall med hur det ser ut idag. Även detta foto verkar vara taget innan de hade påbörjat förberedelser inför elektrifieringen. Jag kan inte se något tecken här som visar att man skulle påbörja detta. Ändå borde bilden vara tagen när det var bestämt att det skulle elektrifieras där

Grh / Gi

av Bertil Bengtsson, Wednesday, February 18, 2009, 17:43 (5549 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

När började man bygga om Grh till Gi?
Berra

Grh / Gi

av Thomas Tell, Wednesday, February 18, 2009, 19:27 (5549 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

När började man bygga om Grh till Gi?
Berra

Gi byggdes i 10 exemplar 1929 och 10 1930. Ombyggnad av Grh till Gi gjordes inte förrän 1943 och 1945 då 10 stycken per år byggdes om.
/tell