Hur fungerade det förr med tillverkningen av ånglok i Sverige? Många varianter tillverkades ju efter engelska och tyska "förebilder" av svenska tillverkare. Stal man av varandra, eller var detta reglerat på något sätt?/BoSC
Jag kan inte kommentera hur svenska tillverkare gjorde, men i Storbritannien fanns en lång tradition av att dela information, kunskaper och erfarenheter. Exempelvis så lånade LMS alla ritningar till de då nya Southern Railway Lord Nelson loken när dom skulle börja konstruera Royal Scot loken. Gresley bad Chapelon om hjälp när LNER byggde W1 loket. På samma sätt samarbetade järnvägsbolagen med de kommersiella loktillverkarna när det gällde utveckling.
Detta formaliserades när [i]Institution of Locomotive Engineers[/i] bildades 1911 och från 1915 gav man ut en tidning/journal. På länken nedan ser ni en förteckning över all utgåvor av tidningen och det finns många kända ingenjörer som skriver vetenskapliga bidrag, bland dom Gresley, Bullied, Caprotti, Garrat, Belfiore, Stanier, Da Costa, Porta m.fl. - och Erik Upmark!
[link=https://www.steamindex.com/jile/jile.htm]Transactions/Journal Institution of Locomotive Engineers[/link]
Ämnen som tas upp i tidningen/journalen täcker hela skalan, allt från nya typer av slidstyrningar, via val av stål för tillverkning till optimering av trafiken.