Rallarna och deras arbetsgivare (Järnväg allmänt)

av Gawelholm, Tuesday, October 13, 2020, 12:50 (1290 dagar sedan)

Har tidigare frågat om någon på forumet visste mer om VEM/VILKA som byggde Lysekils järnväg. Fick bra svar och det var uppskattat. Om jag vill gå vidare och ta reda på VILKA som var anställda av t.ex. den som byggde Lysekils järnväg var ska jag leta info om detta? Är det någon på forumet som vet hur man nystar i detta? Har letat i kyrkböcker och där står min farfar som "järnarb" men inget mer.

Rallarna och deras arbetsgivare

av Stefan Isaksson, Tuesday, October 13, 2020, 18:31 (1289 dagar sedan) @ Gawelholm

Finns handlingar från byggentrepenören kvar så är det nog den bästa källan.

Annars kan det bli svårt, rallandet var ett korttidsarbete av daglönekaraktär som till råga på allt kontinuerligt flyttade på sig. Det gör att jag har svårt att se hur detta skulle slunkit in i kyrkoböckerna (arbetarna var nog bara undantagsvis kyrkobokförda i socknen där arbetet försiggick).

En möjlighet till delsvar är att det var ganska vanligt att en del av rallarna tog anställning som banvakter på den bana de just varit med om att bygga. Då kan kyrkoböckerna ge en del.

Rallarna och deras arbetsgivare

av BD, Tuesday, October 13, 2020, 19:08 (1289 dagar sedan) @ Gawelholm

Har letat i kyrkböcker och där står min farfar som "järnarb" men inget mer.

Titeln [b]Järnarbetare[/b] har nog inget med järnväg utan med verkstad att göra. T ex filare, svarvare m m.