Elkraft på Tåg62 (Järnväg allmänt)

av Peter B, Tuesday, October 13, 2020, 18:17 (1290 dagar sedan)

Var det någon elkraft-del på utställningen Tåg62 i Göteborg? Det figurerar ju en del bilder, men jag har inte sett någon som anknyter de ritningar som bl a finns. Bl a finns ju dessa två på Q26 nr 57. Jag tror det finns några ritningar på planerade modeller också.

https://www.ekeving.se/r/MATN/OMF/Ebr_32001.jpg

https://www.ekeving.se/r/MATN/OMF/Ebr_32002.jpg

Q26 nr 57 ska stått i Stenbacken 1961-09-30--1962-11-07, och därefter flyttats till Tornehamn.

Tillägg:
Hittade översiktsritningen:
https://www.ekeving.se/r/MATN/OMF/Ebr_42628.jpg

Elkraft på Tåg62

av BD, Tuesday, October 13, 2020, 18:30 (1290 dagar sedan) @ Peter B

Inte vad jag kan erinra mig.

Elkraft på Tåg62

av Per Ljungberg, Wednesday, October 14, 2020, 19:52 (1289 dagar sedan) @ Peter B

Jag besökte Tåg 62 men har inget minne av att speciella elkraftapparater visades. Kanske visades någon modell av en omformarstation enligt skisserna ovan.
Det som var mest intressant var visningen av hur fjärrstyrningen av Tångaberg på Västkustbanan skulle ske. Man hade byggt upp en förkrympt mötesstation där en rälsbuss körde och markerade tåget. Man kunde se fjärrpanelen och hur man kunde lägga om växlar och visa signalbilder och tågvägar med en knappsats.
Det fanns ett antal utställda fordon bl.a. det uppskurna A-loket och ett Dm3-lok. Nässjös ångkran var uppställd lite avsides så att den vid behov kunde tas i bruk och köras iväg.
På en rundbana med klenaste trallräls körde Rustan Lange passagerare efter ånglok i skala 1:8.

Elkraft på Tåg62 Utan turbo

av BD, Wednesday, October 14, 2020, 20:04 (1289 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Rälsbussen som användes hade fått en motor utan turbo enär motorn endast gick på tomgång.

Elkraft på Tåg62

av M.Svenson, Wednesday, October 14, 2020, 21:52 (1289 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Minns Per eller någon annan om A 1001 vid uppställandet på Tåg 62 utställning i Göteborg hade A tender tillkopplad?

Mvh Martin :-)

Elkraft på Tåg62 ... handlar troligen om ånglok nu?

av Peter B, Wednesday, October 14, 2020, 22:07 (1289 dagar sedan) @ M.Svenson

Minns Per eller någon annan om A 1001 vid uppställandet på Tåg 62 utställning i Göteborg hade A tender tillkopplad?

Mvh Martin :-)

Det borde nog i alla fall inte stått på nån elkraftutställning? :-)

Elkraft på Tåg62

av Anders Sandgren, Wednesday, October 14, 2020, 23:36 (1289 dagar sedan) @ M.Svenson

Loket överlämnades till museet med tender A 1086 men när 1001 år 1942 blivit sektionerat i Vislanda är det bara loket som återstår i listan. Tendern A 1086 'försvinner' några år (står antagligen i Vislanda) men återtas i tjänst under 1945.
Ca 1970 letade man upp C/L 1001 för tillkoppling till loket.
Troligen hade loket ingen tender vid Tåg-62 men något bildbevis har jag inte hittat.

Elkraft på Tåg62

av LOK, Thursday, October 15, 2020, 10:09 (1288 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jodå, 1001 hade en fyraxlig tender tillkopplad på tÅG 62.

LOK

Elkraft på Tåg62

av Anders Sandgren, Thursday, October 15, 2020, 10:57 (1288 dagar sedan) @ LOK

Jodå, 1001 hade en fyraxlig tender tillkopplad på tÅG 62.

LOK

Tack. Det finns mängder av bilder på digitaltmuseum från Tåg-62 men jag hittade ingen på 1001.
Men det var nog inget problem att hitta en A-tender att koppla till inför utställningen, antingen i Tomteboda eller i Göteborg.
Tender A 1086 återtas i tjänst under 1945 men står inte listad med tillkopplat lok vad jag kan se i str77/420, men troligast användes den då och då men men inte 1/1. Den försvinner under 1957 (borta 1958) vad jag kan se. Fanns den någonsin i Tomteboda? 1939-41 finns den registrerad under museets fordon med placering i Vislanda tillsammans med loket. När loket transporteras till Tomteboda blir den tydligen kvar och återregistreras alltså 1945 men försvinner 1957-58.

Elkraft på Tåg62

av M.Svenson, Thursday, October 15, 2020, 23:02 (1288 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Beklagar Peter att tråden kapades av något så ointressant som ånglok ;-) :-D

Det finns en bild på samlingsportalen från Tåg 62 där man ser en A tender i utförandet för sammakoppling med lok med öppen hytt. Bilden visar egentligen Prins Bertils ankomst till utställningen med ett tåg draget av Prins August (loket alltså :-D ) och på spåret framför Prins August står tendern. Jag har länge lurat på vilket lok som stått på spåret framför Prins August, det fanns ju inte så många att välja på A 1008 och B loken 1083 och 1150 var för mig troliga kandidater men nu förstår jag att det troligt vis var A 1001.

Å Peter, nästa gång jag blir exalterad så skall jag pröva att lägga band på mig :-D

Mvh Martin ☺!

Elkraft på Tåg62

av BD, Thursday, October 15, 2020, 11:07 (1288 dagar sedan) @ LOK

Jodå, 1001 hade en fyraxlig tender tillkopplad på tÅG 62.

LOK

Med vilken typ av påbyggnad av kolrummet om det nu hade någon?

Elkraft på Tåg62

av LOK, Friday, October 16, 2020, 10:41 (1287 dagar sedan) @ BD

Tendern har påbyggnad på kolboxen

LOK

Elkraft på Tåg62

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 01, 2020, 00:43 (1272 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det var nog endast modeller och inga fullskaleobjekt när det gäller eldriften.

I utställningskatalogen kan man på sidan 80 läsa att det fanns en modell "från vattenfallet till elloket".

Det jag mest fascinerades av på utställningen var det tillsynes moderna och bekväma Yoa2 (först senare skulle jag upptäcka att detta var tåg med mediokra gångegenskaper och låg driftsäkerhet) samt den fjärrstyrda rälsbussen. Denna fjärrstyrning använde nog samma system som då införts för överföring av signaler till tryckarlok på Malmö godsbangård (?) så det var förstås ingen fjärrstyrning som var tänkt att tillämpas i reguljär drift.