Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)

av Rickard95, Thursday, October 15, 2020, 21:22 (1283 dagar sedan)

Hej:-)
En av de mest svårbesvarade frågorna jag stött på är frågan om vilken färgkod T.G.O.J grön har.
Och då talar vi om den gröna från 60-talet.
Jag bifogar en länk till 2 BT lok. I mina ögon en av de vackraste färgsättningarna jag sett.
Min fråga till denna bild är om dessa lok har/om detta är den efterfrågade T.G.O.J gröna färgen.

Mvh Rickard
https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/49798136831/in/album-72157715212735182/?fbclid=I...

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Thursday, October 15, 2020, 21:51 (1283 dagar sedan) @ Rickard95

Kan denna bild hjälpa?

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Hans Broman, Friday, October 16, 2020, 20:58 (1282 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kan denna bild hjälpa?

[image]

I mina ögon stämmer Christers ovanstående bild bra med mina minnesbilder av Bt-lok under större delen av 1960-talet, alltså de år som gick innan TGOJ övergav det färgschemat. Samma kulörer fanns ju på elmotorvagnarna. Jag växte upp i Eskilstuna och hade många tillfällen att se Bt och motorvagnar på den tiden, även om jag inte kan garantera att samma kulörer gällde när loken var fabriksnya.

Flera decennier senare har jag blivit förvånad över att det övre färgfältet på det gamla Bt-färgschemat har beskrivits som olivgrönt. Någon sorts gul har jag alltid velat beskriva kulören som. Din bild visar, som jag ser det, att det är samma gula kulör på Bt:s överdel, Bt:s fordonssiffror och lokomotorns gula rand. Men det sägs i och för sig att färgseende och därmed även färgupplevelse kan skifta mellan olika människor.

Rickard95 skickade med en bild av två Bt-lok. Jag tror att bilden har blivit lite missfärgad med åren. Jag såg sällan så pass blek gul kulör, och det gröna fältet undertill har blivit lite påverkat av brunt på något sätt, tycker jag.

Den övre (gula) kulören på Svantes modelloksfoto är i mitt tycke kanske lite väl långt åt det gröna hållet, men det inte känns alldeles totalt fel.

Däremot hoppar jag högt när jag ser SMJ:s färgkarta och kulör S201 som där påstås ha använts för övre delen på Bt-lok och elmotorvagnar. Den kulören har jag aldrig sett på ett TGOJ-fordon!

Visst kan färger blekna med tiden, på lok likaväl som på foton. Men att bleknandet skulle ha skett från en antingen blekgrön eller olivgrön kulör år 1953 till en fylligare gul kulör på 1960-talet verkar inte rimligt.

Tyvärr tog jag aldrig någon färgbild av Bt eller elmotorvagnar före ommålningen. Däremot kan jag visa några färgbilder av TGOJ Ub, Hg och Ma från den tiden det begav sig (1966-67 i dessa fall):

[image]

[image]

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Hans Broman, Friday, October 16, 2020, 21:35 (1282 dagar sedan) @ Hans Broman

Nu hittade jag ännu en Bt-färgbild som jag ärvt efter min morbror. Den är tagen på Västerås C, troligen av någon bekant till morbror, och det bör ha varit 1966 eller 1967:

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Friday, October 16, 2020, 22:45 (1282 dagar sedan) @ Hans Broman

Så bleka var ofta Bt-loken strax före Stor revision då de skulle målas. Målning kunde även ske vid Mindre revision om färgerna var alltför slitna eller för mycket bättringsmålning.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Kjell Friberg, Friday, October 16, 2020, 21:44 (1282 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag uplevde inte färgen hos det övre fältet på Bt-loken som rent gul utan mera som grönaktigt gul. Detta stämmer mera med den beskrivning jag såg i en Teknik för Alla där färgerna hos Bt-loken angavs till olivgult och olivgrönt om jag minns rätt. För övrigt åkte jag med TGOJ elmotorvagnar när de var alldeles nya och de hade då samma färgschema som Bt-loken.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Hans Broman, Saturday, October 17, 2020, 12:53 (1281 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag uplevde inte färgen hos det övre fältet på Bt-loken som rent gul utan mera som grönaktigt gul. Detta stämmer mera med den beskrivning jag såg i en Teknik för Alla där färgerna hos Bt-loken angavs till olivgult och olivgrönt om jag minns rätt. För övrigt åkte jag med TGOJ elmotorvagnar när de var alldeles nya och de hade då samma färgschema som Bt-loken.

Jag kan nog acceptera benämningen olivgul.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Svante Andersson, Friday, October 16, 2020, 02:34 (1282 dagar sedan) @ Rickard95

För det första... TGOJ grönt är inte en sextiotalsfärg. Det är däremot den orange målningen med vita linjer.

För det andra... under den tidsperiod TGOJ var i den klassiska gröna färgen fanns inte de färgkodsystem vi idag ser som självklart över huvud taget. Järnvägsförvaltningar och fordonstillverkare användee färglikare, målade plåtbitar som tillsändes färgtillverkaren för att visa vilken färg man ville ha.

För det tredje... varken de bilder du länkar till eller den bild som Hr Frediksson visar upp är i sådant skick att de funkar som färgreferens för någon av färgerna på Bt-lok. Om du ska vara smart... och det ska du väl? Då bör du fundera på att hålla de färger som Jeco hade på sina DJH-tillverkade vitmetallklossar. Och... inte för att de färgerna är 100%-iga utan bara för de redan finns därute. Precis som du resonerade med dina 80-talare och Rocos originalutgåvor av A7/B7.

[image]

SA

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Friday, October 16, 2020, 15:21 (1282 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej Svante:-)
Jag vill först vara tydlig med att jag inte har för avsikt att tillverka Bt loket. Just den bilden jag länkar till på Bt lok är den enda färgbild på helt nytillverkade T.G.O.J lok med grön färg jag lyckats uppbringa. Avsikten är att hitta rätt grön färg till Ma loken. Vet man om Bt och Ma målades med samma grön? Jag har inte för avsikt att följa de färger som Jeco eller NMJ tidigare använt såvida inte dessa stämmer med min uppfattning utifrån det tekniska materiel eller information jag tagit del av vid tillverkningsdagen. (Och just nu känns det väldigt långt bort att använda dessa färger.)

När det gäller den T.G.O.J gröna är det mer troligt att jag utgår ifrån de färger Lima och Heljan har på sina modeller. Avsikten är att hitta den gröna färgen som matchar både lok och personvagnar hos T.G.O.J.

Det blir ju lite knepigt att hitta rätt färgkod då färgkodsystemet inte har använts eller då det inte finns en översättare utifrån några färgprover/färgliknare.
Har man inget sådant hos G.B.B.J?
Det hade varit kul att få till sig någon form av färgkod som är nära eller beskrivning av den Gröna färgen. Olivgrön är återkommande i text. Hoppas på svar.
Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Friday, October 16, 2020, 16:11 (1282 dagar sedan) @ Rickard95

Vad jag kommer ihåg från alla mina praktikantår i under 1960-talet på driftsverkstäderna i Eskilstuna och Kopparberg så användes samma gröna färg till alla el- samt diesellok och lokomotorer samt motorvagnar. Jag fick ofta göra förbättringsmålning efter skaderep, mm antingen med spruta eller pensel beroende på ytornas storlek.

När det gäller färgerna på fordonen, så blev det tämligen fort en stor skillnad i glansen/lystern i färgerna på linjefordonen kontra växlingsfordonen samt fordon som ofta stod längre tider. De senare mattades tämligen fort. Detta märktes tydligt på litt V, V1, Z3 och Z4 samt de Ub-lok som fanns i Kopparberg och Grängesberg.
Att tvätta ett linjelok eller motorvagn var en fröjd för ögat att se när vi tog ut dem ur tvätten, då sken de i all sin färgglada fröjd, utan lort och insekter!

GBBJ har en Ub och en Hg grönmålade samt en Bt i originalfärger. När dessa målades så skrapades originalfärgerna fram på flera ställen på fordonen sedan beställdes färger därefter. Färgen på Bt-loket har ifrågasatts av många, även av mig, men enligt Dan Thunberg som ansvarade för fordonen så var det originalet som hade framtagits. Kanske även i detta fall tidens tand gjort sig gällande från början.

Flera funderingar >>>

av Wk, Sunday, October 18, 2020, 01:25 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har inte riktigt kunnet släppa denna frågeställning:

Lite sökningar på nätet leder fram till en del bilder på GBBJs renoverade Bt 305, och avhängight av ljusförhållandena dyker det upp en del del olika tolkningsmöjligheter.

Dock, dessa två bilder på GBBJ's hemsida ser ut att vara tagna i ett 'bra' ljus:
http://www.gbbj.nu/images/stories/foton/kommunal-1.jpg
http://www.gbbj.nu/images/stories/foton/kommunal-2.jpg

Denna nyans stämmer ganska bra överns med vad jag med lite redigerande i ett bildbehandlingsprogram kom fram till efter försök att rensa en av 60-talsbilderna på nätet.
Så dyker också en 60-talsbild upp i en tråd från 2017:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=202355
Den ser ut att vara an aning mera gulaktig än som det framgår av de nytagna bilderna i starkt solljus - men inte speciellt mycket.

Vad som dock är iögonfallande är, att både på 50-talsbilden som startade tråden, och Christer's frontvy, så ser numret på bufferbalken ut att ha samma gul/gröna nyans som övre delen av korgen. Det reser så den intressanta frågeställningen huruvida det kan tänkas att det kan ha skett nyansförändringar efter det att färsättningen introducerats (t.ex. om man vid någon tidpunkt bytt färgleverantör)?!
I så fall finns det knappast något enkelt svar - tills det att det eventuellt dyker upp orginal färgprov... och då får man hoppas att dessa inte påverkats av pigmentförändringar (blekts eller mörknat 'naturligt') med tiden.

Flera funderingar >>>

av Hans Broman, Sunday, October 18, 2020, 11:32 (1280 dagar sedan) @ Wk

Jag har inte riktigt kunnet släppa denna frågeställning:

Lite sökningar på nätet leder fram till en del bilder på GBBJs renoverade Bt 305, och avhängight av ljusförhållandena dyker det upp en del del olika tolkningsmöjligheter.

Dock, dessa två bilder på GBBJ's hemsida ser ut att vara tagna i ett 'bra' ljus:
http://www.gbbj.nu/images/stories/foton/kommunal-1.jpg
http://www.gbbj.nu/images/stories/foton/kommunal-2.jpg

Denna nyans stämmer ganska bra överns med vad jag med lite redigerande i ett bildbehandlingsprogram kom fram till efter försök att rensa en av 60-talsbilderna på nätet.
Så dyker också en 60-talsbild upp i en tråd från 2017:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=202355
Den ser ut att vara an aning mera gulaktig än som det framgår av de nytagna bilderna i starkt solljus - men inte speciellt mycket.

Vad som dock är iögonfallande är, att både på 50-talsbilden som startade tråden, och Christer's frontvy, så ser numret på bufferbalken ut att ha samma gul/gröna nyans som övre delen av korgen. Det reser så den intressanta frågeställningen huruvida det kan tänkas att det kan ha skett nyansförändringar efter det att färsättningen introducerats (t.ex. om man vid någon tidpunkt bytt färgleverantör)?!
I så fall finns det knappast något enkelt svar - tills det att det eventuellt dyker upp orginal färgprov... och då får man hoppas att dessa inte påverkats av pigmentförändringar (blekts eller mörknat 'naturligt') med tiden.

Utifrån egna minnen kan jag tycka att såväl de båda GBBJ-bilderna och den länkade 60-talsbilden motsvarar min känsla av hur Bt-loken kunde se ut i olika blekningsstadier och/eller dagsljustemperaturer.

Flera funderingar >>>

av Christer Fredriksson, Sunday, October 18, 2020, 11:49 (1280 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag instämmer helt i denna uppfattning!

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Friday, October 16, 2020, 18:18 (1282 dagar sedan) @ Rickard95

Ännu en tidig bild från Valskog:

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Svante Andersson, Saturday, October 17, 2020, 14:04 (1281 dagar sedan) @ Rickard95

Bilden ifråga är från ett gammalt ASEA reklamblad och var antagligen inte ens när det var nytt något att lite på i färgväg. Jag har ett sådant original ASEA-bild och kan bara konstaterat att både pappers och tryckkvalitet inte höjer sig märkbart över det som förekom i den kolorerade veckopressen.

Vidare...
Och som vanligt diskuteras färger utifrån mer än femtio år gamla minnen, lika gamla bilder och deras visning på olika digital plattformar med i alla lägen overifierade sätt att både producera,överföra och vissa dessa bilder. Så det är bara att konstatera... vi kommer aldrig att bli överens om hur dessa färger såg ut irl och i avsaknaden av oblekta färgprover (och färgkodsystem) från den aktuella tidsperioden kommer inget att bevisas.

SA

Fråga: T.G.O.J Grön, recept ?

av el_vikingo, Saturday, October 17, 2020, 19:30 (1281 dagar sedan) @ Svante Andersson

Men borde inte färgrecepten finnas gömda i något arkiv?
// HH

Fråga: T.G.O.J Grön, recept ?

av Christer Fredriksson, Saturday, October 17, 2020, 20:05 (1281 dagar sedan) @ el_vikingo

Skulle i så fall finnas hos fordonstillverkarna!

Fråga: T.G.O.J Grön, recept ?

av Svante Andersson, Sunday, October 18, 2020, 00:15 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skulle i så fall finnas hos fordonstillverkarna!

Som ju väldigt många finns kvar av!

Blandningsrecepten var antagligen olika för olika färgtillverkare... Beckers, Nordsjö etc. Och det är inget som säger att ens fordonstillverkaren alltid köpte färg från samma tillverkare.

Och tyvärr är vi numera för långt bort i tiden för att hitta någon som arbetade med detta och kommer ihåg hur det förhöll sig. Med tanke på hur mycket spekulationer på synnerligen osäker grund om färger/kulörer det förekommer på div forum verkar det helt saknas skriftlig dokumentation som i detalj beskriver hela förfarandet. Förutom då förekomsten av färglikare.

SA

Fråga: T.G.O.J Grön, recept ?

av UTJ, Sunday, October 18, 2020, 08:15 (1280 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det vanliga är enligt färgprov.

Fråga: T.G.O.J Grön (en annan bild på DM)

av Wk, Friday, October 16, 2020, 22:56 (1282 dagar sedan) @ Rickard95

En snabb sökning på DM gav vid handen ytterligare två färgbilder på Bt loken.
Speciellt tycker jag att:
https://digitaltmuseum.se/021018194349/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...
verkar vara ganska färgneutral.

Problemet med färgfoto är dock, utöver åldringsprocessen, att det resultat som framkom också var beroende på hur pass bra labbets utrustning varit kalibrerad. Jag brukade ha många frustrerade diskussioner vid beställning av pappers-kopior av färgfoto i gamla dagar om detta. Ofta kalibrerades utrustningen enbart efter det att det blivet mycket uppenbart att detta behövdes.

Fråga: T.G.O.J Grön (en annan bild på DM)

av Rickard95, Sunday, October 18, 2020, 20:31 (1280 dagar sedan) @ Wk

Jag har mer eller mindre hittat allt som går att finna på nätet i färg och svartvitt på Ma loken.
Det cirkulerar ett gäng färgbilder från broschyrer där man kan arbeta med färgen och få fram ett trovärdigt intryck. Men man kan ju inte vara säker.
Ofta i diskussioner kring leveransmålning på Ma loken har man påstått att de linjer och text loket har på sidorna skall vara silver.
Hur jag än gör/manipulerar de bilder som finns så ser de till 100% ut att vara vita.
Finns det någon dokumentation på detta?
Likt denna bild kan man ändra kontrasten och få till en mörkare grön och klart vita färger på text och linjer.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=120096
[image]
På denna bild ser till och med strömavtagarna gröna ut.
Jag har flera bilder jag kunde visa men jag har inte upphovsrätten till dem.
Hoppas på mer underlag.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön (en annan bild på DM)

av Christer Fredriksson, Sunday, October 18, 2020, 21:13 (1280 dagar sedan) @ Rickard95

Denna gröna färg hade loken ej.

Fråga: T.G.O.J Grön (en annan bild på DM)

av Rickard95, Sunday, October 18, 2020, 23:18 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej.
Det instämmer jag till 100% med.
Även om jag inte sett loken så finns där många bilder som säger att loken är mycket mörkare grön. En blandning av militär och olivgrön om jag får försöka uttrycka min uppfattning.
Hur som helst var avsikten med dessa bilder att lösa frågan kring vitt eller silver i text och linjer. Vad säger ni om det?

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön (en annan bild på DM)

av Hans Broman, Monday, October 19, 2020, 08:30 (1279 dagar sedan) @ Rickard95

Hej.
Det instämmer jag till 100% med.
Även om jag inte sett loken så finns där många bilder som säger att loken är mycket mörkare grön. En blandning av militär och olivgrön om jag får försöka uttrycka min uppfattning.
Hur som helst var avsikten med dessa bilder att lösa frågan kring vitt eller silver i text och linjer. Vad säger ni om det?

Mvh Rickard

Menar du att Ma 401 vid leveransen hade en annan grön kulör än den som gällde senare för Ma-lok (liksom Hg och Ub)?

Fråga: T.G.O.J Grön (en annan bild på DM)

av Hans Broman, Monday, October 19, 2020, 08:20 (1279 dagar sedan) @ Rickard95

- - -
Jag har flera bilder jag kunde visa men jag har inte upphovsrätten till dem.
Hoppas på mer underlag.
Mvh Rickard

Jag har formulerat om det här inlägget radikalt:

Om bilderna du skulle vilja visa är tagna senast 1969 så är det upphovsrätt på dem endast om de har s k verkshöjd. Det beror på foton som inte är att anse som "verk" hör till en specialavdelning i upphovsrättslagen, och för dem löper skyddstiden ut femtio år efter slutet av det år då fotot togs.

För foton med verkshöjd löper, liksom för romaner m m, skyddstiden ut vid utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled.

Med verkshöjd brukar i juridiska handböcker menas "att alstret måste uppvisa ett mått av självständighet och originalitet". Någonstans har nämnts den tumregeln att frågan är om någon annan som haft tillgång till samma motiv skulle ha råkat kunna ta ett exakt likadant foto. Om svaret är nej, ligger det en prestation av skapande bakom fotot. Om svaret är ja, så är det fritt fram för andra att återge ett foto som tagits senast 1969.

Ytterst är det förstås domstol som avgör om ett foto har verkshöjd eller inte. Det är ytterst sällsynt att sådana frågor är uppe i domstol, så det finns inte mycket till rättspraxis att luta sig emot. Men det är tydligt att lagstiftaren på 1990-talet ansåg att de flesta foton som togs saknade verkshöjd.

Om bilderna du har inte är mycket kreativt och konstnärligt tagna, så har du nog rätt att visa dem för oss.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Urban Johansson, Monday, October 19, 2020, 12:13 (1279 dagar sedan) @ Rickard95

Hej!

Färgsättningen är som Christer visar på bilderna.
När jag hängde på verkstaden i Eskilstuna pratade gubbarna om

  • Olivgrön (den mörkt gröna)
  • Olivgul (den för Bt-lok samt motorvagnar)

Märkning på Ma och Bt var med gul text (se Christers bild)
Märkning på motorvagnarna var med vit text.
Taken var målade i aluminiumfärg.

@ Christer et al
Har du tillgång till styrelseprotokollet där man bestämde orange/vit färgsättning?

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Monday, October 19, 2020, 22:55 (1279 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej:-)
Merparten av de bilder jag har är från nätet. Den absolut bästa färgbilden på ett Grönt Ma har jag fått av en privatperson där jag lovat att inte sprida bilden.
Det får jag respektera. Jag kan dock höra mig för och se hur det ligger till.
Jag uppskattar era insatser i ett försök att reda ut färgerna.
Jag är dock förvånad över hur tankarna går kring bilden på de 2 nylevererade Bt loken.
Jag tycker bilden efter något justerande stämmer väl överens med övriga detaljer i omgivningen en frostig vinter/höstdag. SMJ´s färger eller GBBJ´s färg på Bt 305 känns tyvärr långt ifrån rätt. I vart fall när det gäller överdelen. Nu är det den gröna underdelen jag är på jakt efter och jag hoppas på fler bilder antingen här eller via mail.

Gällande det gröna Ma loket i leveransutförande på ASEA broschyren.
Är detta ett färgtryck eller är det ett rent foto? I de fall man sett svartvita bilder som leveransfoto förefaller den gröna vara mycket mörkare. Jag har därför mina tvivel kring denna bild.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Almquist, Monday, October 19, 2020, 23:26 (1278 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Merparten av de bilder jag har är från nätet. Den absolut bästa färgbilden på ett Grönt Ma har jag fått av en privatperson där jag lovat att inte sprida bilden.
Det får jag respektera. Jag kan dock höra mig för och se hur det ligger till.
Jag uppskattar era insatser i ett försök att reda ut färgerna.
Jag är dock förvånad över hur tankarna går kring bilden på de 2 nylevererade Bt loken.
Jag tycker bilden efter något justerande stämmer väl överens med övriga detaljer i omgivningen en frostig vinter/höstdag. SMJ´s färger eller GBBJ´s färg på Bt 305 känns tyvärr långt ifrån rätt. I vart fall när det gäller överdelen. Nu är det den gröna underdelen jag är på jakt efter och jag hoppas på fler bilder antingen här eller via mail.

Denna alltså. Med tanke på bildens ålder finns det nog stor risk för färgförändringar. Det beror naturligtvis också på filmtypen.


Gällande det gröna Ma loket i leveransutförande på ASEA broschyren.
Är detta ett färgtryck eller är det ett rent foto? I de fall man sett svartvita bilder som leveransfoto förefaller den gröna vara mycket mörkare. Jag har därför mina tvivel kring denna bild.

Det är mycket troligt att bilden är handkolorerad. Detta är inte exakt samma bild men den är tagen vid samma tillfälle.

/Ola

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Wednesday, October 21, 2020, 21:22 (1277 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej:-)
Jag tog tillfället i akt och köpte boken om T.G.O.J.
Där har de flesta frågetecken kommit till sin rätt.

Bilden på Bt loken i första inlägget får ses som ett mycket överensstämmande leveransfoto.
De bilder och information från boken ger ett klart intryck att så är fallet.

Det fanns många olika målningsalternativ på TGOJ´s fordon. Motorvagnarna är ett exempel där färger blandades friskt och det är nog där frågan om olivgrön (Ljusare grön) överdel på Bt loken kan lösas.
Det är inte helt omöjligt att Bt loken fick samma färger som användes på motorvagnarna vid revision. Men de färger som loken har i första inlägget är korrekta.

Gällande frågan om färg på Ma loken så är det troligtvis ett missförstånd byggt på de färglagda broschyrer som finns i omlopp. Ma loken var gröna med gula linjer vid leverans. Några vita eller silverfärgade linjer skall inte ha funnits.

Dock en annan fråga som kan vara aktuell är om alla TGOJ lok fick röda hjulringar.
Bt loken har dem klart och tydligt men hur var det på Ma loken och Hg loken?

(Skall väl tilläggas att i boken jag köpt finns där en bild på Bt 305 från 90-talet där man har en tydlig beige överdel)

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Svante Andersson, Wednesday, October 21, 2020, 22:03 (1277 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Jag tog tillfället i akt och köpte boken om T.G.O.J.
Där har de flesta frågetecken kommit till sin rätt.

Bilden på Bt loken i första inlägget får ses som ett mycket överensstämmande leveransfoto.
De bilder och information från boken ger ett klart intryck att så är fallet.

Det fanns många olika målningsalternativ på TGOJ´s fordon. Motorvagnarna är ett exempel där färger blandades friskt och det är nog där frågan om olivgrön (Ljusare grön) överdel på Bt loken kan lösas.
Det är inte helt omöjligt att Bt loken fick samma färger som användes på motorvagnarna vid revision. Men de färger som loken har i första inlägget är korrekta.

Gällande frågan om färg på Ma loken så är det troligtvis ett missförstånd byggt på de färglagda broschyrer som finns i omlopp. Ma loken var gröna med gula linjer vid leverans. Några vita eller silverfärgade linjer skall inte ha funnits.

Dock en annan fråga som kan vara aktuell är om alla TGOJ lok fick röda hjulringar.
Bt loken har dem klart och tydligt men hur var det på Ma loken och Hg loken?

(Skall väl tilläggas att i boken jag köpt finns där en bild på Bt 305 från 90-talet där man har en tydlig beige överdel)

Mvh Rickard

Hur kan du anse att de två bilderna i boken du talar om ger att så klart besked om hur loken såg ut.
Den ena är en bild på det av GBBJ bevarade loket där dess färgmatchning redan dissats i tråden. Den andra är en bild från Stockholm C med ett irriterande grönstick över hela bilden... alltså inte heller representativt för något klargörande.

Alltså... vi är inte en millimeter närmare att vetande om hur TGOJ:s färger verkligen såg ut.

SA

PS: Hur vet du att den smala linjeringen på den tidiga Ma-bilden skall vara gul?

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Wednesday, October 21, 2020, 23:38 (1276 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej Svante.:-)

Boken ger ett trovärdigt intryck och flera av de detaljer kring hur TGOJ´s fordon var färgsatta gör det möjligt att skapa ett resonemang kring hur det kan komma sig att färgerna uppfattas så olika. Helt säker kan man så klart inte vara om man inte sitter på förstahandsuppgifter.
I detta fall så skiljde sig färgsättningen mellan Bt loken och motorvagnarna vid den aktuella tidpunkten.

Så med bokens innehåll samt de källor som yttrat sig under många år bland annat på detta forum och som gett ett trovärdigt intryck gör att jag känner det som mer sannolikt att den slutsats jag drar är den som får gälla för mig till den är motbevisad.

Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.
Det har sagts att loken hade vita/silverfärgade linjer och att dessa blev gulmålade för att man tyckte loken syntes dåligt. Denna uppgift har endast figurerat i forum och källan kan inte garanteras. Jag skulle tro det är mer trovärdigt att man lade till gula linjer och gjorde dem tjockare för at öka synbarheten. Men jag är mottaglig för information där det finns en trovärdig källa.

Gällande färgsättningen på Bt loket i boken så skiljer den sig avsevärt mycket från dagens GBBJ Bt lok. Det är inte samma färg, inte ens i närheten. Loket har nog haft 2 olika färger där den senare får ses som samma färger som motorvagnarna hade.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Ahlström, Thursday, October 22, 2020, 09:42 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.

Jag skulle inte enbart lita på uppgiftera i boken du refererar till, det förekommer där en del felaktigheter som tidigare diskuterats och påvisats. Dock skall inte bokens värde ifrågasättas. Andra "trovärdiga" källor? Om du tittar i en annan bok från Stenvalls förlag, "Elloken vid Sveriges järnvägar" av Lars Olov Karlsson, kan du där hitta en uppgift om just den första färgsättningen på TGOJ Ma-lok, "Loken levererades mörkgröna med silverfärgad dekor som sedan byttes mot gul". En annan är den ASEA skrift från 1955, "Nya svenska enfaslokomotiv", där bilden du själv visar är återgiven. När jag tittar i skriften finns det inget där som får mig att tro att den bilden eller några av de andra bilderna inte är färgfoton.

Ola Ahlström
Malmö

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Thursday, October 22, 2020, 10:45 (1276 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Några små svartvita foto med dålig upplösning på de första el-loken i Kopparberg i december 1955 när de kom upp från Eskilstuna för utbildning inför starten av eldriften i januari 1956, nämligen Ma 405 (Ställdalsloket) samt Bt 308:

Kan dessa ge någon klarhet?:

[image]

Silverfärg verkar det ej vara på de ljusa banden samt texten!

[image]

[image]


Förstoringar:

[image]

[image]

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Thursday, October 22, 2020, 16:11 (1276 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hej Ola:-)
Om du har ASEA-skriften kanske du kan ta en ny mer högupplöst bild. Eller kan du berätta hur bilden i broschyren upplevs kontra den bild som visas här på forumet.
Som bilden ser ut idag och har presenterats på diverse forum så ser Ma loket ut att vara Ljusgrönt med vita linjer och bokstäver. På ASEA bilden ser strömavtagarens stomme ut att vara grå medans benen ser gröna ut. Finns det någon i livet som sett loket eller som har information som är säker kring Ma lokets färger vi leverans.
Finns där någon bild i boken Ellok vid Sveriges järnvägar på TGOJ Ma i leveransmålning

Jag kan inte se silver någonstans i de 3 bilder i färg som existerar på nätet.
[image]
[image]
[image]


Hittade igår denna bild på Motorvagn och Bt lok.
[image]

Sedan hittade jag en bild från sent 80-tal kanske tidigt 90 tal i mina föräldrars fotoalbum.
Också den bilden från GBBJ.
[image]

Om jag skall ge mig på en amatörmässig gissning så fick Bt loken den leveransfärg som ses i färgfotot i första inlägget. När loken sedan fräschades upp så målades de i samma färger som de motorvagnar fick som levererades några år senare.

Jag hade så klart blivit glad om jag hade kunnat bli överbevisad med hårdfakta som man kan ta på. Jag är inte ute efter att stämma i bäcken eller liknande. Jag vill bara få klart för mig hur det ligger till. En positiv diskussion som förhoppningsvis kan göra många lite visare och gladare.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Ahlström, Thursday, October 22, 2020, 18:22 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Om du har ASEA-skriften kanske du kan ta en ny mer högupplöst bild. Eller kan du berätta hur bilden i broschyren upplevs kontra den bild som visas här på forumet.

Saknar för närvarande möjlighet att skanna bilden men den som finns i "Nyare svenska enfaslokomotiv" är betydligt större än den bild du visar. Här syns mer av stationsbyggnaden och stadsbebyggelsen liksom spårområdet framför loket. Jag betvivlar att bilden skulle vara kollorerad liksom att bilden skulle vara förvanskad av ASEA. Tror knappast att beställaren, TGOJ, skulle acceptera en förvanskad bild och inte heller att "tillverkaren" skulle våga något sådant med tanke på kommande beställningar. Däremot var säkert inte färgfilm vid tidpunkten, 1955, särskilt exakta men en firma som ASEA hade säkert en fotoavdelning/marknadsavdelning av hög klass. För min del kan jag inte dra annat slutsats än att de fösta TGOJ Ma loken var gröna med silvertext/dekorlinje.

Ola Ahlström
Malmö

Fråga: T.G.O.J Grön - har någon letat efter originalbilder?

av Peter B, Thursday, October 22, 2020, 21:22 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Asea-skrifter är ofta intressanta. De har ofta ett bildnummer bredvid bilden. Då finns sannolikt originalbil/dia/negativ på Västmanlands läns museum. Då kan man få dem att skanna originalet på nytt. De har skannat andra fina negativ till mig.

Fråga: T.G.O.J Grön - har någon letat efter originalbilder?

av Svante Andersson, Thursday, October 22, 2020, 21:29 (1276 dagar sedan) @ Peter B

Asea-skrifter är ofta intressanta. De har ofta ett bildnummer bredvid bilden. Då finns sannolikt originalbil/dia/negativ på Västmanlands läns museum. Då kan man få dem att skanna originalet på nytt. De har skannat andra fina negativ till mig.

Varför skulle en bild från ASEA finnas på Västmanlands läns museum?
Om så är fallet så verkar du ju ha kontaktvägen... vad väntar du på? Fixa fram originalen till ASEA:s leveransbilder av lok och visa dem här på forumet. Du har en månad på dig, sen kommer Horn-Per och tar dig med till ett ställe där det är obekvämt varmt!:-D

SA

Fråga: T.G.O.J Grön - har någon letat efter originalbilder?

av Christer Fredriksson, Thursday, October 22, 2020, 21:45 (1276 dagar sedan) @ Svante Andersson

TGOJ Ma-lok levererades från Falun för egen maskin till Ställdalen, dragna av ånglok till Vanneboda, för egen maskin till Valskog och dragna av ånglok till Eskilstuna.

Bt-loken från NOHAB via Göteborg, Hallsberg och Flen, provkörda Trollhättan - Göteborg.

Hg-loken från Falun via Ställdalen.

Ub-loken också via Flen.

Fråga: T.G.O.J Grön - har någon letat efter originalbilder?

av Peter B, Thursday, October 22, 2020, 22:33 (1276 dagar sedan) @ Svante Andersson

Asea-skrifter är ofta intressanta. De har ofta ett bildnummer bredvid bilden. Då finns sannolikt originalbil/dia/negativ på Västmanlands läns museum. Då kan man få dem att skanna originalet på nytt. De har skannat andra fina negativ till mig.


Varför skulle en bild från ASEA finnas på Västmanlands läns museum?
Om så är fallet så verkar du ju ha kontaktvägen... vad väntar du på? Fixa fram originalen till ASEA:s leveransbilder av lok och visa dem här på forumet. Du har en månad på dig, sen kommer Horn-Per och tar dig med till ett ställe där det är obekvämt varmt!:-D

SA

Du har lika hög (=extremt låg) social kompetens som alltid i dina inlägg på olika grupper/forum...

Fråga: T.G.O.J Grön - har någon letat efter originalbilder?

av Svante Andersson, Friday, October 23, 2020, 11:06 (1275 dagar sedan) @ Peter B

Och att tala om att man vet något utan att utnyttja denna potential ger en "uber"-känsla som är svår att efterlikna. :-D

SA

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Thursday, October 22, 2020, 22:48 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Hej Ola:-)
Om du har ASEA-skriften kanske du kan ta en ny mer högupplöst bild. Eller kan du berätta hur bilden i broschyren upplevs kontra den bild som visas här på forumet.
Som bilden ser ut idag och har presenterats på diverse forum så ser Ma loket ut att vara Ljusgrönt med vita linjer och bokstäver. På ASEA bilden ser strömavtagarens stomme ut att vara grå medans benen ser gröna ut. Finns det någon i livet som sett loket eller som har information som är säker kring Ma lokets färger vi leverans.
Finns där någon bild i boken Ellok vid Sveriges järnvägar på TGOJ Ma i leveransmålning

Jag kan inte se silver någonstans i de 3 bilder i färg som existerar på nätet.
[image]

[image]

Olika färg på framändesskärmarna på dessa båda bilder apropå vad jag skrev i detta inlägget:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=241355

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Saturday, October 24, 2020, 13:10 (1274 dagar sedan) @ K Lemming

Hej Ola:-)
Om du har ASEA-skriften kanske du kan ta en ny mer högupplöst bild. Eller kan du berätta hur bilden i broschyren upplevs kontra den bild som visas här på forumet.
Som bilden ser ut idag och har presenterats på diverse forum så ser Ma loket ut att vara Ljusgrönt med vita linjer och bokstäver. På ASEA bilden ser strömavtagarens stomme ut att vara grå medans benen ser gröna ut. Finns det någon i livet som sett loket eller som har information som är säker kring Ma lokets färger vi leverans.
Finns där någon bild i boken Ellok vid Sveriges järnvägar på TGOJ Ma i leveransmålning

Jag kan inte se silver någonstans i de 3 bilder i färg som existerar på nätet.
[image]

[image]


Olika färg på framändesskärmarna på dessa båda bilder apropå vad jag skrev i detta inlägget:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=241355

Det är absolut helt klart att framändessärmar är röd / gula och inget annat.
Även ringen på bufferten är gul.
Det saknas lite gult i nedre färgbilden. Bör för den händiga med Photoshop gå att fixa till.

BJ

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Saturday, October 24, 2020, 14:25 (1274 dagar sedan) @ BJ

Hej Bo:-)
Det är absolut helt klart att framändessärmar är röd / gula och inget annat.
Även ringen på bufferten är gul.
Det saknas lite gult i nedre färgbilden. Bör för den händiga med Photoshop gå att fixa till.


Nu blir jag lite nyfiken kring vart du fått information om att ringen runt bufferten också skall vara gul. Denna bild visar något helt annat än det du säger.

Mvh Rickard

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Saturday, October 24, 2020, 16:51 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Den har jag fått från Ulf.
"En gul ring runt inre delen av bufferthylsans omkrets betydde att den hade dubbla fjädersystem (snäck- och ringfjädersystem)"
Det är en standard hos järnvägen liksom gula/röda framändesskärmar.
Håller med om att det ser mycket ljust ut på bilden.
BJ

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Saturday, October 24, 2020, 18:59 (1274 dagar sedan) @ BJ

Den har jag fått från Ulf.
"En gul ring runt inre delen av bufferthylsans omkrets betydde att den hade dubbla fjädersystem (snäck- och ringfjädersystem)"
Det är en standard hos järnvägen liksom gula/röda framändesskärmar.
Håller med om att det ser mycket ljust ut på bilden.
BJ

Tänkte också på detta att ringen är vit på bilden trots att det är en järnvägsstandard med gula ringar för att beteckna dubbla fjädersystem. Lite konstigt därför att det är tydligt gult i framändesskärmarna på broschyrbilden från ASEA. Kan den bilden möjligen vara kolorerad, tycker den har lite av det utseendet över sig, t.ex. färgen på rälerna är ju grå/blå/vita.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Hans Broman, Thursday, October 22, 2020, 12:37 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Hej Svante.:-)

Boken ger ett trovärdigt intryck och flera av de detaljer kring hur TGOJ´s fordon var färgsatta gör det möjligt att skapa ett resonemang kring hur det kan komma sig att färgerna uppfattas så olika. Helt säker kan man så klart inte vara om man inte sitter på förstahandsuppgifter.
I detta fall så skiljde sig färgsättningen mellan Bt loken och motorvagnarna vid den aktuella tidpunkten.

Så med bokens innehåll samt de källor som yttrat sig under många år bland annat på detta forum och som gett ett trovärdigt intryck gör att jag känner det som mer sannolikt att den slutsats jag drar är den som får gälla för mig till den är motbevisad.

Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.
Det har sagts att loken hade vita/silverfärgade linjer och att dessa blev gulmålade för att man tyckte loken syntes dåligt. Denna uppgift har endast figurerat i forum och källan kan inte garanteras. Jag skulle tro det är mer trovärdigt att man lade till gula linjer och gjorde dem tjockare för at öka synbarheten. Men jag är mottaglig för information där det finns en trovärdig källa.

Gällande färgsättningen på Bt loket i boken så skiljer den sig avsevärt mycket från dagens GBBJ Bt lok. Det är inte samma färg, inte ens i närheten. Loket har nog haft 2 olika färger där den senare får ses som samma färger som motorvagnarna hade.

Mvh Rickard

Från det att Bt-ioken var nya, till dess att de successivt målades paprikatöda med vit rand, såg jag dem regelbundet i Eskilstuna. Jag har ingen känsla av att TGOJ under den epoken successivt bytte den övre delens kulör, men jag vill inte utesluta det. Den blekare kulören på bilderna du hänvisar till skulle kunna bero på blekning, på liknande sätt som t ex SJ:s dieselrälsbussar från 1950-talet blev allt blekare i den ljusgula kulören när tiden gick, innan de lackerades om.

Jag tror att Bt (i varje fall på 1960-talet) i princip hade samma färgsättning som elmotorvagnarna, se t ex sid 237 i boken "TGOJ lok och vagnar". När jag såg GBBJ:s Bt-målning hajade jag till, för jag tyckte inte att Bt-loken sett så blekgröna ut under sin aktiva tid. Men visst har väl GBBJ målat om Bt 305 sedan dess. Här kommer en länk till GBBJ:s webbplats (Fotogalleriet) som visar loket i en färgsättning som jag tycker stämmer utmärkt med mina minnen: http://www.gbbj.nu/images/phocagallery/Lok/thumbs/phoca_thumb_l_f-12.jpg

(Att jag inte länkar direkt genom forumet beror på att det verkar krävas https i bildadressen då.)

Sedan var det namnet på färgen. För min del uppfattar jag den som olivgul och inte alls olivgrön eller ljusgrön. Men färgsmaken är tydligen olika.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Anders Wejryd, Thursday, October 22, 2020, 15:50 (1276 dagar sedan) @ Hans Broman

Ja, den här gröna dragningen på Bt-lokens överdel stämmer inte med min minnesbild heller. Jag såg dem regelbundet från femtiotalet och noterade aldrig något färgbyte. Ska Bt-lokens överdel kallas olivgul så var det mera (ägg)gula än oliver!

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Thursday, October 22, 2020, 16:22 (1276 dagar sedan) @ Rickard95


Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.
Det har sagts att loken hade vita/silverfärgade linjer och att dessa blev gulmålade för att man tyckte loken syntes dåligt. Denna uppgift har endast figurerat i forum och källan kan inte garanteras. Jag skulle tro det är mer trovärdigt att man lade till gula linjer och gjorde dem tjockare för at öka synbarheten. Men jag är mottaglig för information där det finns en trovärdig källa.

Mvh Rickard

Rickard! Det du refererar till från forum stämmer ganska så bra är jag övertygad om.

TGOJ Ma 401-407 levererades 1954. Alla dessa var vid leverans Gröna med två relativt tunna silverlinjer runt korgen lok 401-403 hade en stor utdragen TGOJ text i silverfärg på sidorna. Lok 404-407 fick en något mindre och rundare text också målad i silverfärg på sidorna.

Finns en artikel i TFA från 1954. (hittar inte den nu) Där beskriver man att stora texten och linjer är samt tak som målade i silver.

Här en bild över 105 i färg. Kommer från tidigare inlägg i detta forum.
[image]

BJ

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Thursday, October 22, 2020, 16:37 (1276 dagar sedan) @ BJ

Hej Bo:-)
Just denna bild på Ma 405 sägs väl vara en svartvit bild som någon har lagt färg på/Photoshoppat. Allt runt omkring skimrar i grönt och det känns som väldigt mycket färg/liv saknas i bilden. Någon som vet mer eller kommer ihåg?

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Thursday, October 22, 2020, 16:53 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Jag tror inte på att bilden skulle vara colorerad.
Här är bilden som blev upplagd på forumet och visst är det en färgbild i grunden.
[image]

Och du tror inte på texten i Teknik för alla!
Då har vi en modell som Roger Lundberg visade på Stinsen för ett antal år sedan.
Modellen med okänt ursprung är enligt Roger från 50-60tal.
BJ

[image][image]

Sedan har vi en bild över 404 som också kommer från detta forum.
I två upplagor den senare färg korrigerad-

[image]
[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Thursday, October 22, 2020, 22:37 (1276 dagar sedan) @ BJ

Svarar mig själv.
Det finns en svartvit bild troligen tagen vid samma tillfälle på DM
https://digitaltmuseum.se/021018038730/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Men det är inte samma bild som i förra inlägget då fotovinkeln skiljer sig.
Se röret som skymmer hyttens sidofönster olika.
BJ

Att det finns en svartvit bild i nästan exakt samma fotovinkel får snarare mig att tro att även den andra bilden också är svartvit och blivit kolorerad. Troligen samma fotograf som tagit några bilder på loket och mellan bilderna tagit ett litet steg i sidled.

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Friday, October 23, 2020, 11:51 (1275 dagar sedan) @ K Lemming

Svarar mig själv.
Det finns en svartvit bild troligen tagen vid samma tillfälle på DM
https://digitaltmuseum.se/021018038730/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Men det är inte samma bild som i förra inlägget då fotovinkeln skiljer sig.
Se röret som skymmer hyttens sidofönster olika.
BJ


Att det finns en svartvit bild i nästan exakt samma fotovinkel får snarare mig att tro att även den andra bilden också är svartvit och blivit kolorerad. Troligen samma fotograf som tagit några bilder på loket och mellan bilderna tagit ett litet steg i sidled.

Varför skulle man ge sig på att kolorera bilder på 50 talet när det finns färgfilm??
Och i så fall varför så urblekt! Kolorering är väll ganska så ovanligt på 50talet?
BJ

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Friday, October 23, 2020, 14:35 (1275 dagar sedan) @ BJ

Hej:-)
Bilden vi talar om Bo blev färglagd på 2000 talet.
Just den bilden har varit på tal tidigare och om jag minns rätt så var det i samma sammanhang som denna tråd som en person provade att färglägga bilden. Bilden är alltså en svartvit bild som blivit behandlad med modern teknik/Dator.
Det kan bli svårt att hitta den tråden då många bilder har försvunnit med Tinypic och Photobucket.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Friday, October 23, 2020, 15:05 (1275 dagar sedan) @ Rickard95

Tror absolut du har fel i att bilden som original var svartvit. Det var en mycket urblekt färgbild som behandlades av Signaturen Jonny. Kommer mycket väl ihåg posten på forumet då jag själv deltog i debatten.
BJ

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Almquist, Friday, October 23, 2020, 15:24 (1275 dagar sedan) @ BJ

Tror absolut du har fel i att bilden som original var svartvit. Det var en mycket urblekt färgbild som behandlades av Signaturen Jonny. Kommer mycket väl ihåg posten på forumet då jag själv deltog i debatten.
BJ

Här är tråden.

/Ola

Fråga: T.G.O.J Grön

av Jonny Saljefeldt, Friday, October 23, 2020, 18:19 (1275 dagar sedan) @ BJ

Tror absolut du har fel i att bilden som original var svartvit. Det var en mycket urblekt färgbild som behandlades av Signaturen Jonny. Kommer mycket väl ihåg posten på forumet då jag själv deltog i debatten.
BJ

Helt rätt, det var inte en svartvit bild utan en färgbild.

"Signaturen Jonny" :-)

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Friday, October 23, 2020, 19:23 (1275 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tror absolut du har fel i att bilden som original var svartvit. Det var en mycket urblekt färgbild som behandlades av Signaturen Jonny. Kommer mycket väl ihåg posten på forumet då jag själv deltog i debatten.
BJ


Helt rätt, det var inte en svartvit bild utan en färgbild.

"Signaturen Jonny" :-)

Var det du som skannade in det fysiska orginalet? Isåfall är ju frågan löst.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Jonny Saljefeldt, Friday, October 23, 2020, 19:42 (1275 dagar sedan) @ K Lemming

Tror absolut du har fel i att bilden som original var svartvit. Det var en mycket urblekt färgbild som behandlades av Signaturen Jonny. Kommer mycket väl ihåg posten på forumet då jag själv deltog i debatten.
BJ


Helt rätt, det var inte en svartvit bild utan en färgbild.

"Signaturen Jonny" :-)


Var det du som skannade in det fysiska orginalet? Isåfall är ju frågan löst.

Nej, den publicerades av Christer Fredriksson i den här tråden:

[image]

Min konvertering:

[image]

Edit: Notera att sign mrwhans i samma tråd har konverterat (photoshoppat) samma bild till monokrom (svartvitt):

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Friday, October 23, 2020, 20:54 (1275 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tror absolut du har fel i att bilden som original var svartvit. Det var en mycket urblekt färgbild som behandlades av Signaturen Jonny. Kommer mycket väl ihåg posten på forumet då jag själv deltog i debatten.
BJ


Helt rätt, det var inte en svartvit bild utan en färgbild.

"Signaturen Jonny" :-)


Var det du som skannade in det fysiska orginalet? Isåfall är ju frågan löst.


Nej, den publicerades av Christer Fredriksson i den här tråden:

[image]

Min konvertering:

[image]

Ok, svaret på hur det ligger till bör ju den som höll i det fysiska orginalet och skannade det sitta inne med.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 21:07 (1275 dagar sedan) @ K Lemming

Det var ett antal papperskopior, 10x15 tror jag det var, jag skannade in, samma antal bilder som finnes i mitt orginalinlägg och bilderna hade samma utseende och färger som de skannade bilderna visar.

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Saturday, October 24, 2020, 18:58 (1274 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var ett antal papperskopior, 10x15 tror jag det var, jag skannade in, samma antal bilder som finnes i mitt orginalinlägg och bilderna hade samma utseende och färger som de skannade bilderna visar.

Ja då så, då är det ju ingen tvekan om att det var färgbilder som blivit rejält solblekta och missfärgade. Men en missfärgad färgbild har ju fått orginalfärgerna förstörda så ett tillfixande i Photoshop ger inte automatiskt korrekta nyanser av färger, förstörda färger är förstörda färger.

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Friday, October 23, 2020, 19:22 (1275 dagar sedan) @ BJ

Svarar mig själv.
Det finns en svartvit bild troligen tagen vid samma tillfälle på DM
https://digitaltmuseum.se/021018038730/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Men det är inte samma bild som i förra inlägget då fotovinkeln skiljer sig.
Se röret som skymmer hyttens sidofönster olika.
BJ


Att det finns en svartvit bild i nästan exakt samma fotovinkel får snarare mig att tro att även den andra bilden också är svartvit och blivit kolorerad. Troligen samma fotograf som tagit några bilder på loket och mellan bilderna tagit ett litet steg i sidled.


Varför skulle man ge sig på att kolorera bilder på 50 talet när det finns färgfilm??
Och i så fall varför så urblekt! Kolorering är väll ganska så ovanligt på 50talet?
BJ

Man kan vända på det, om man tog bilden med färgfilm varför skulle man då ta foto (den nästan identiska bilden)även med svartvit film?
Min tanke var att bilden isåfall blivit kolorerad digitalt, inte på 50-talet, och att rödsticket tillkommit när bilden av någon skannats med fel inställningar för typ av skanningsobjekt m.m på skannern. Men det kan absolut röra sig om en färgbild, den svartvita bilden som nästan är identisk skulle kunnat blivit svartvit digitalt. Jag bara spekulerar utifrån ledtrådar som finns i tråden.

Jag tycker den är lite väl dassig i färgerna för att ha varit en färgbild, men det hänger ju förvisso på filmtyp och förvaring av orginalet. Nu har ju Jonny S svarat på annan plats att det var en färgbild.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Ahlström, Friday, October 23, 2020, 19:48 (1275 dagar sedan) @ K Lemming

Man kan vända på det, om man tog bilden med färgfilm varför skulle man då ta foto (den nästan identiska bilden)även med svartvit film?

Kan det vara så att man från marknadsavdelningen var intresserad av ett fåtal färgbilder men ett flertal svartvita? Det var inte vanligt med att publicera färgbilder (tryckkostnad?) men däremot vanligare med just svartvita bilder i artiklar och instruktionsböcker. Att man sedan ville kunna visa sina paradobjekt i färg är ju förståligt. Just ASEA publikationen "Våra svenska enfaslokomotiv" från 1955 visar endast två bilder i färg, omslagsbilden med Dm 845 och så en separat onumrerad sida med TGOJ Ma 401, övrig illustration är bilder i svartvitt. Jag betvivlar att dessa övriga bilder skulle vara färgbilder som är återgivna i svartvitt.

Ola Ahlström
Malmö

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Thursday, October 22, 2020, 22:41 (1276 dagar sedan) @ BJ

Jag tror inte på att bilden skulle vara colorerad.
Här är bilden som blev upplagd på forumet och visst är det en färgbild i grunden.
[image]

Behöver inte tvunget vara en färgbild, färgstick kan uppstå om man skannar in en svartvit bild med fel inställningar på skannern.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Thursday, October 22, 2020, 20:24 (1276 dagar sedan) @ BJ

Jag har nu kontaktat en mycket gammal man som arbetade på TGOJ Huvudkontor i Eskilstuna nära både VD och Tc när färgerna på de nya elektroloken skulle bestämmas.
Som vanligt var det VD som hade sista ordet och att det var TGOJ som ägde loken skulle synas tydligt.
Han sade att Ma-loken var gröna med vita ränder och text. Jag frågade flera gånger om det var silverfärg/silvervitt, men han sade vit med tydlig röst.

Några ordagranna noteringar från TGOJ lokkort, revisionskort, motorkort, mm för åren 1953 - 1967 där färger anges, vilket endast förekommit på 2 st lok:

Ma 406: 1955 4/10 En gul rand påmålad, övriga breddade.

Hg 204: 1955 4/10 Gul rand påmålad.

Skickar med ett foto på Ma 405 på verkstaden i Kopparberg efter Ställdalen 1956 01 13:

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Thursday, October 22, 2020, 22:49 (1276 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej:-)
Stort tack för att du tagit dig tid att hitta ett svar på frågan om färgerna.

Framgick det om taket vid leverans tillsammans med de vita linjerna också var vitt eller om det var silverfärgat. De bilder som finns på nätet på förebilden ser ut att vara av en solid färg.
Strömavtagaren är grå medans taket ser betydligt ljusare ut. Jag har mina tvivel.
Vita tak skulle med största sannolikhet uppfattas som grå redan efter en kort tids användning. När väl slitage och matthet slår in får den vita färgen en mer grå/smutsig ton.
Hur som helst så är en solid färg kanske mer rätt att beskriva som ljusgrå. Silver förknippas ofta med metallicfärger vilket tydligt syns att så inte är fallet med takfärgen i detta fall.

Med hänsyn till den information som framkommit nyss och de bilder som finns tillgängliga så är det nog så att Ma loken var mörkgröna med vitt tak, vita ränder och text vi leverans.
Jag har bara hittat bilder på 401-405 i leveransmålning. 406 och 407 saknas. Är det någon som har bilder eller med säkerhet kan visa på hur dessa lok såg ut. 408 och 409 kom ju såpass mycket senare och där har man fastställt att dessa fick den slutgiltiga gröna målningen.

Mvh Rickard
[image]
[image]
[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Thursday, October 22, 2020, 23:07 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Vilka Ma-lok hade TGOJ långt utdraget som på 401?

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Thursday, October 22, 2020, 23:59 (1275 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej:-)

401, 402 och 403 hade långt utdragen text på sidorna.
401,402,403 och 404 hade från början samma utförande på plogen som SJ´s modell.
Först på 405 kom den annorlunda TGOJ plogen. När plogarna byttes ut på 401-404 vet jag ej men det var gjort inom den gröna tidsperioden.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 09:27 (1275 dagar sedan) @ Rickard95

Se fortsättning och svar i ny tråd!

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Friday, October 23, 2020, 12:18 (1275 dagar sedan) @ Rickard95

lok 407 här i första steget med gula linjer.
Saknad av linje ovan fönster och smala sidolinjer skvallrar om att loket såg ut som 405 vid leverans.
BJ
[image]

Fråga: T.G.O.J färgsättning Bt

av Hans Broman, Friday, October 23, 2020, 08:19 (1275 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har nu kontaktat en mycket gammal man som arbetade på TGOJ Huvudkontor i Eskilstuna nära både VD och Tc när färgerna på de nya elektroloken skulle bestämmas.
Som vanligt var det VD som hade sista ordet och att det var TGOJ som ägde loken skulle synas tydligt.
Han sade att Ma-loken var gröna med vita ränder och text. Jag frågade flera gånger om det var silverfärg/silvervitt, men han sade vit med tydlig röst.

Några ordagranna noteringar från TGOJ lokkort, revisionskort, motorkort, mm för åren 1953 - 1967 där färger anges, vilket endast förekommit på 2 st lok:

Ma 406: 1955 4/10 En gul rand påmålad, övriga breddade.

Hg 204: 1955 4/10 Gul rand påmålad.

- - - [/img]

Mycket intressant. Har du möjligen frågat den gamle mannen om han minns ifall TGOJ ändrade färgen på Bt-lokens övre färgfält (olivgul/blekgrön)? Fick elmotorvagnarna från början samma kulör som Bt redan hade?

Jag ser förresten i Ernst Wannedals bok om TGOJ 1927-90 den här bildtexten under ett svartvitt foto: "Det första Bt-loket, nr 301. Färgsättningen olivgrönt och brandbult."

Fråga: T.G.O.J färgsättning Bt

av Hans Broman, Saturday, October 24, 2020, 15:39 (1274 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag har nu kontaktat en mycket gammal man som arbetade på TGOJ Huvudkontor i Eskilstuna nära både VD och Tc när färgerna på de nya elektroloken skulle bestämmas.
Som vanligt var det VD som hade sista ordet och att det var TGOJ som ägde loken skulle synas tydligt.
Han sade att Ma-loken var gröna med vita ränder och text. Jag frågade flera gånger om det var silverfärg/silvervitt, men han sade vit med tydlig röst.

Några ordagranna noteringar från TGOJ lokkort, revisionskort, motorkort, mm för åren 1953 - 1967 där färger anges, vilket endast förekommit på 2 st lok:

Ma 406: 1955 4/10 En gul rand påmålad, övriga breddade.

Hg 204: 1955 4/10 Gul rand påmålad.

- - - [/img]


Mycket intressant. Har du möjligen frågat den gamle mannen om han minns ifall TGOJ ändrade färgen på Bt-lokens övre färgfält (olivgul/blekgrön)? Fick elmotorvagnarna från början samma kulör som Bt redan hade?

Jag ser förresten i Ernst Wannedals bok om TGOJ 1927-90 den här bildtexten under ett svartvitt foto: "Det första Bt-loket, nr 301. Färgsättningen olivgrönt och brandbult."

Brandbult ska förstås vara brandgult.

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Thursday, October 22, 2020, 22:39 (1276 dagar sedan) @ BJ


Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.
Det har sagts att loken hade vita/silverfärgade linjer och att dessa blev gulmålade för att man tyckte loken syntes dåligt. Denna uppgift har endast figurerat i forum och källan kan inte garanteras. Jag skulle tro det är mer trovärdigt att man lade till gula linjer och gjorde dem tjockare för at öka synbarheten. Men jag är mottaglig för information där det finns en trovärdig källa.

Mvh Rickard


Rickard! Det du refererar till från forum stämmer ganska så bra är jag övertygad om.

TGOJ Ma 401-407 levererades 1954. Alla dessa var vid leverans Gröna med två relativt tunna silverlinjer runt korgen lok 401-403 hade en stor utdragen TGOJ text i silverfärg på sidorna. Lok 404-407 fick en något mindre och rundare text också målad i silverfärg på sidorna.

Finns en artikel i TFA från 1954. (hittar inte den nu) Där beskriver man att stora texten och linjer är samt tak som målade i silver.

Här en bild över 105 i färg. Kommer från tidigare inlägg i detta forum.
[image]

BJ

Hade TGOJ rödvita framändesskärmar? Om inte så misstänker jag att bilden är kolorerad.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Kjell Edvardsson, Friday, October 23, 2020, 09:51 (1275 dagar sedan) @ BJ

[image]
Här en bild med tillhörande text ur TfA 15/1 1954. BJ, det är väl denna artikel du refererar till?

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Friday, October 23, 2020, 12:01 (1275 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

[image]
Här en bild med tillhörande text ur TfA 15/1 1954. BJ, det är väl denna artikel du refererar till?

Tack Kjell
Just den artikeln.
Så nu anser jag att saken är totalt klar eller hur Rikard!
BJ

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Friday, October 23, 2020, 14:45 (1275 dagar sedan) @ BJ

Hej Bo:-)
Jag skulle absolut önska att saken var uppklarad. Men som så många gånger tidigare så finns det inget som säger att just denna text är korrekt då färgfoto saknas.
Det finns ju ett gäng färgfoton om än smått svårtolkade i den gröna färgen men vitt är ändå vitt. Kan man ha målat i en extremt ljusgrå färg? Hur ser silver utan metallflingor ut i förhållande till vit? Det hade varit kul med en leveransbild på Ma 408 och 409 i svartvitt.
Jag känner spontant att jag inte kan ta något parti i frågan om färgen. Men när man tittar på de färgbilder som finns är det vitt så långt ögat kan se.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av BJ, Friday, October 23, 2020, 15:12 (1275 dagar sedan) @ Rickard95

Hej Bo:-)
Jag skulle absolut önska att saken var uppklarad. Men som så många gånger tidigare så finns det inget som säger att just denna text är korrekt då färgfoto saknas.

Mvh Rickard

Först påstår du att linjer och texten är gula. Sedan ändrar du till vitt.
Du tror väll ändå inte på fullt alvar, att man målade taken i vitt!
Vid tiden var det mycket vanligt att måla tak i silver (aluminiumbrons)

Du menar på fullt alvar att TFA presenterar i tidningen ett nytt lok i helt nya färger och hittar på att tak, linjer och texten är i silverfärg. De som fotograferade loket i svartvitt var väll inte helt färgblinda.
BJ

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Saturday, October 24, 2020, 14:13 (1274 dagar sedan) @ BJ

Hej Bo:-)

För något halvår sedan fick jag ett tips av en bekant:
Om du vill veta något (Oavsett forum) så skriv/påstå något som inte är sant så kommer någon väldigt snart att rätta dig.

Min avsikt i denna tråd har inte varit att påstå felaktigheter. Det jag sagt utgår jag ifrån det jag läst. Jag skrev också tidigare att det jag tror på är det som gäller tills jag blir motbevisad. Och blir man motbevisad så får man väl ändra sin åsikt/uppfattning.
Ju mer vi argumenterar emot varandra desto mer information kommer fram.

Jag varken tror eller vet hur man målade dessa lok. Jag är för ung. (45år)
Jag påstod att linjerna var gula för det stod i boken jag precis köpt. Någon hävdade motsatsen och till slut fick vi fram text och bild från artikeln i TFA som flera hänvisat till.

Jag kunde dock inte förlita mig till att silver var rätt färg och hävdade att den måste varit vit då det ser vitt ut. Jag frågade om det var så att silver på 50-talet skiljde sig från silver idag. Jag fick bra svar även om de är svåra att sätta färg på.
Mitt val att fortsätta argumentera emot det flera av er skriver att loken var målade i silver har upplyst mig om att silver på 50-talet troligtvis har en helt annan färg än den vi känner till idag.

Jag hoppas det finns information som kan hjälpa mig hitta rätt typ av färgkod som motsvarar den form av silver som Ma loken hade på taken och på text och linjer på.
Jag uppfattar färgen som en solid färg. Jag uppfattar inga metallflingor i färgen och inte heller någon struktur som får till ett metallisk skimmer likt metalliclackade bilar idag.
Hoppas verkligen vi kan hitta ett bra svar på denna fråga.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Friday, October 23, 2020, 15:14 (1275 dagar sedan) @ Rickard95

Hej igen:-)
Jag gör ett tillägg. Kan ju inte släppa detta.
Kikade på lite bilder jag har i Datorn och såg följande.

Denna bild borde vara ett leveransfoto på Ma 408 och här ser man hur ljust taket är.
[image]
Det kan vara så att silver på 50-talet var något helt annat än vad det är idag.
Fanns metallic på 50-talet? Vad var silver på 50-talet. Kan det ha varit en ljus, ljus grå färg. Det är inte omöjligt att det är en färg som ligger väldigt nära vitt i färgskalan.

En annan bild som jag jobbat lite med visar på att taket är väldigt ljust men har en gråskala i sig. Kanske detta som benämns som silver i text.
[image]

Jag är nu lite mer inne på att det kan vara så att färgen vi söker var väldigt ljus grå och benämndes silver i 50-talets mått mätt.

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av PeO, Friday, October 23, 2020, 15:20 (1275 dagar sedan) @ Rickard95

"Silver" var på 50-talet förmodligen aluminiumtinktur, ett tunt blask som gav intryck av silver. Tunnflytande som sagt, men värmetåligt, många traktorers avgasrör målade min farbror med den "färgen"

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 15:35 (1275 dagar sedan) @ PeO

Silverfärg är väl det vi i dagligt tal kallar för "brutet vitt" med dragning åt det grå hållet, och ej metallglans, utan den vita/ljusa nyans man ser då man bryter av en silvermetallstav i brottytan.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Kjell Edvardsson, Friday, October 23, 2020, 18:21 (1275 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]
Loket och vagnen på bilden har en färg på taken som jag vill kalla "silvergrå". Var det inte så att Ma-loken vid leverans hade denna kulör på taket, dekorränderna och TGOJ-texten?

Fråga: T.G.O.J Grön

av Thomas Tell, Friday, October 23, 2020, 17:52 (1275 dagar sedan) @ PeO

I kontraktet till BCo7b 4445-4462 1952 sår det att "taket aluminiumbronseras". Även godsvagnarna Grfs tak målades med aluminiumfärg.
/tell

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Ahlström, Thursday, October 22, 2020, 17:28 (1276 dagar sedan) @ Rickard95

Boken "TGOJ lok och vagnar" har många fördelar dock är uppgifterna om färgsättning på ellok och elmotorvagnar inte en sådan. Just färguppgifterna diskuterades här på Järnvägshistoriskt forum strax efter att boken kom ut. Tråden kan vara intressant att läsa;
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=181884

Ola Ahlström
Malmö

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Thursday, October 22, 2020, 21:30 (1276 dagar sedan) @ BJ

Ritningen gjord av Olle Häll på TGOJ verkstad i Eskilstuna.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Ahlström, Thursday, October 22, 2020, 21:36 (1276 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Men daterad 11/1-56 och med tillägget "för målning av gula linjer". Datumet är efter leveransen av de första sju Ma-loken och därmed troligen inför ommålningen med gul linjering och text. Däremot är uppgiften om silverfärgat tak intressant.

Ola Ahlström
Malmö

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Thursday, October 22, 2020, 21:48 (1276 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Datumet är 1956 11 01!

Fråga: T.G.O.J Grön Ggm Bild

av Christer Fredriksson, Thursday, October 22, 2020, 21:55 (1276 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ännu en bild från 1967 ännu i gammal målning:

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Ola Ahlström, Thursday, October 22, 2020, 21:58 (1276 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Datumet är 1956 11 01!

Rätt! Vilket gör det än mer rimligt att det handlar om en ommålning av loken.

Ola Ahlström
Malmö

Fråga: T.G.O.J Grön

av wen, Saturday, October 24, 2020, 10:00 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Jens Dahlström skrev så här i historiken till de Ma-lokdetaljer i H0 han sålde på 90-talet. Vet inte vilka källor han hade men att han forskade en hel del då och att han brukar ha god koll vet jag med säkerhet.
Mvh
Stefan Vendelsten

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Saturday, October 24, 2020, 12:55 (1274 dagar sedan) @ wen

Hej:-)
Tack för dessa uppgifter.

Dock får man inse att denna skrift är 20-30 år gammal och skriven med den information som fanns då. Man kan också se att den är motsägelsefull i sig själv i vissa avseenden. I början nämns att allt var grönt, så även plogarna och sedan några stycken längre ned skriva att hjulringar och plogar var röda. Att plogar var röda från leverans kan man se på de foton som idag finns.

Man kan också med dagens information/bilder få en mer korrekt bild hur loken var målade vid leverans. Att Ma 403 skulle ha haft annorlunda målning kan uteslutas då leveransbilder idag finns på Ma 403. Det är inte heller troligt att Ma 404 och Ma 405 har haft gula linjer vid leverans. Alla loken i första serien levererades inom 6 månaders tidsspann enligt detta dokument.
[image]

Även informationen om målning på Ma 408 och Ma 409 är med sannolikhet fel då dessa levererades så mycket senare att det nya färgschemat med tjockare gula linjer redan var på plats samt att det finns en bild på Ma 408 som ser ut att vara ett leveransfoto. (Väldigt rent och ljust tak)
[image]

Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Saturday, October 24, 2020, 13:05 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Nog har 403 helt nysvarvade hjulringar och ej rödmålade!

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Saturday, October 24, 2020, 15:12 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Tack för dessa uppgifter.

Dock får man inse att denna skrift är 20-30 år gammal och skriven med den information som fanns då. Man kan också se att den är motsägelsefull i sig själv i vissa avseenden. I början nämns att allt var grönt, så även plogarna och sedan några stycken längre ned skriva att hjulringar och plogar var röda. Att plogar var röda från leverans kan man se på de foton som idag finns.

Man kan också med dagens information/bilder få en mer korrekt bild hur loken var målade vid leverans. Att Ma 403 skulle ha haft annorlunda målning kan uteslutas då leveransbilder idag finns på Ma 403. Det är inte heller troligt att Ma 404 och Ma 405 har haft gula linjer vid leverans. Alla loken i första serien levererades inom 6 månaders tidsspann enligt detta dokument.
[image]

På denna bilden ser 403 ut att ha en mörkare nyans nederst på korgen under den understa ljusa linjen.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Rickard95, Saturday, October 24, 2020, 16:23 (1274 dagar sedan) @ K Lemming

Hej:-)
Det kan bero på att solen/ljuset träffar denna del annorlunda.
Korgen är lätt lutad inåt i nederkant.
[image]
Mvh Rickard

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Saturday, October 24, 2020, 19:10 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Det kan bero på att solen/ljuset träffar denna del annorlunda.
Korgen är lätt lutad inåt i nederkant.
Mvh Rickard

Jodå, jag känner mycket väl till att korgen är lätt insvängd nertill och längst ner helt rundad. Mycket möjligt en synvilla, tycker dessutom att det är mindre skillnad nu när jag tittar i datorn mot tidigare när jag kollade via mobilen. Men mot korgändarna är där fortfarande nyansskillnad även när jag tittar i datorn men mot mitten av korgen är det näst intill identisk nyans så troligtvis är det en synvilla som beror på korgens form, solljus/skuggor.

Fråga: T.G.O.J Grön

av Christer Fredriksson, Saturday, October 24, 2020, 19:38 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Några foton från Dan Tunberg med TGOJ loks färger:

TGOJ Bt 303 mult Ggm 1959 i väntan på att få gå runt och koppla till nästa malmtåg mot Oxelösund:

[image]


TGOJ Ub 502 och 504 Ggm den ena Ub-n skall gå till Silverhöjden och växla och den andra har avslutat dagens plogning 1965 en Ma står på Stall 3-an:

[image]


TGOJ Hg 201 i Ställdalen med malmtåg från Ställberg till Kopparberg fvb i malmtåg till Oxelösund 1962:

[image]

Fråga: T.G.O.J Grön

av K Lemming, Saturday, October 24, 2020, 22:01 (1274 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Underbara bilder, snygga färgbilder från TGOJ är alltid trevligt att se.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Wk, Saturday, October 24, 2020, 21:29 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Skam den som ger sig. Jag fick efter lite stök installerat ett gammalt bildredigeringsprogram som jag alltid funnit användbart för att kompensera färgbilder tagna i underligt ljus.

Jag gick tillbaka till den bild som startade hela tråden:
https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/49798136831/in/album-72157715212735182/?fbclid=I...

Därefter noterade jag mig:
a) bilden ger ett 'blekt' intryck, d.v.s. färgmättnaden är ganska låg.
b) Kontaktledningsbryggan - den borde vara grön
c) Det skymtar ett hustak i bakgrunden ovanför träden längst till höger - det skulle kunna vara 'tegelrött'.
d) Det ser ut att vara ett gult skimmer över bilden.

Jag har enbart utfört redigering av mättnad och färgbalans mot hela bilden. Ingen manuell kolorering eller del-selektion har gjorts. Efter ett antal försök tycker jag fortsatt att dessa två ser ut att ha lyckats bäst med avseende på balans mot neutrala objekt på bilden.

[image]
[image]

Egentligen är nog den sista en aning för hårt färgad i varje fall i de grön/blå, men nu kan man tydligt se att delar av kontaktledningsbryggan är grön.

Min personliga kommentar till hela historien... Färger är svårt, minnesbilder kan vara en utmaning när de skall omsättas till något konkret, men jag har svårt att göra en annan bedömning, än att den av GBBJ rekonstruerade färgsättningen förefaller att inte vara helt i överensstämmelse med något försök att korrigera gamla färgbilder.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Hans Broman, Saturday, October 24, 2020, 21:49 (1274 dagar sedan) @ Wk

- - -
Min personliga kommentar till hela historien... Färger är svårt, minnesbilder kan vara en utmaning när de skall omsättas till något konkret, men jag har svårt att göra en annan bedömning, än att den av GBBJ rekonstruerade färgsättningen förefaller att inte vara helt i överensstämmelse med något försök att korrigera gamla färgbilder.

Men var det inte så att GBBJ först målade Bt 305 med en viss färgsättning, åt det blekgröna hållet i korgsidans överdel, och sedan efter synpunkter målade om loket med en färg som kanske kan kallas olivgul? Vilken av dessa är det som du inte uppskattar? (Eller har jag fattat helt fel om GBBJ:s Bt-lok?)

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Wk, Saturday, October 24, 2020, 22:26 (1274 dagar sedan) @ Hans Broman

- - -
Min personliga kommentar till hela historien... Färger är svårt, minnesbilder kan vara en utmaning när de skall omsättas till något konkret, men jag har svårt att göra en annan bedömning, än att den av GBBJ rekonstruerade färgsättningen förefaller att inte vara helt i överensstämmelse med något försök att korrigera gamla färgbilder.


Men var det inte så att GBBJ först målade Bt 305 med en viss färgsättning, åt det blekgröna hållet i korgsidans överdel, och sedan efter synpunkter målade om loket med en färg som kanske kan kallas olivgul? Vilken av dessa är det som du inte uppskattar? (Eller har jag fattat helt fel om GBBJ:s Bt-lok?)

De färbilder jag sett av GBBJs Bt lok i rekonstruerad målning skiftar alla i olika ganska grönaktiga nyanser, och de bilder från historisk tid som vi sett här i tråden stämmer inte helt överens därmed.
Den bild jag pekat på i en tidigare post:
http://www.gbbj.nu/images/stories/foton/kommunal-2.jpg
framstår dock som ganska nära, men det förefaller som den trots allt är en aning mera åt det gröna.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Christer Fredriksson, Saturday, October 24, 2020, 23:15 (1274 dagar sedan) @ Wk

Vad sägs om dessa färger?
Jag tror de är mycket nära verkligheten.
Man kan även se att ränderna på buffertarna är gula.

TGOJ Bt 303 mult Ggm 1959 i väntan på att få gå runt och koppla till nästa malmtåg mot Oxelösund:

[image]

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Rickard95, Saturday, October 24, 2020, 23:10 (1274 dagar sedan) @ Wk

Hej:-)
Kontaktledningsstolpar och bryggor var grå från början. Jag har massor av färgbilder där man ser att kontaktledningsstolpar är grå. Grönt hör inte hemma på denna bild.
Det originalbilden saknar är lite lite värme.
[image]

Det är svårt att hitta information om Bt lokens leveransmålning. Bilden i första inlägget är färgfoto som man med hjälp av omgivningen får säga är väldigt bra.

De motorvagnar som levererades efter Bt loken till TGOJ hade ett annat färgschema om man skall tolka informationen på nätet och i boken.
Enligt boken levererades motorvagnarna mörkgröna nedtill, ljusgröna upptill och olivgröna i fronten. Där finns en bild på sidan 237 om än lite blek men man ser klart och tydligt de olika färgnyanserna.

Jag hittar ingen information om att man bytt färgschema på Bt loken och tagit efter motorvagnarna. Merparten av de bilder som finns upplevs som bleka efterliknelser av bilden i första inlägget. Merparten av de bilder som visar på GBBJ senare färgval är just på GBBJ (Bt 305) lok och ommålningar. Här är dock ytterligare en bild i en mer Beige/gul färgsättning från GBBJ.
[image]

Denna bild visar ett troligt försök att efterlikna originalfärgen.
https://www.jarnvag.net/images/bild/vagnguide/extYoa225-226Gavle2003.jpg

Dessa 2 bilder vet jag inte exakt när dom är tagna men visar på försök med nya färger.
[image]
[image]

Mvh Rickard

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Christer Fredriksson, Saturday, October 24, 2020, 23:18 (1274 dagar sedan) @ Rickard95

Alla bilder tagna på Ggm sedan GBBJ målat fordonen!

Den ljusare färgen på Bt och elmotorvagnar

av Hans Broman, Sunday, October 25, 2020, 11:58 (1273 dagar sedan) @ Rickard95

- - - Det är svårt att hitta information om Bt lokens leveransmålning. Bilden i första inlägget är färgfoto som man med hjälp av omgivningen får säga är väldigt bra.

De motorvagnar som levererades efter Bt loken till TGOJ hade ett annat färgschema om man skall tolka informationen på nätet och i boken.
Enligt boken levererades motorvagnarna mörkgröna nedtill, ljusgröna upptill och olivgröna i fronten. Där finns en bild på sidan 237 om än lite blek men man ser klart och tydligt de olika färgnyanserna.

Jag hittar ingen information om att man bytt färgschema på Bt loken och tagit efter motorvagnarna. Merparten av de bilder som finns upplevs som bleka efterliknelser av bilden i första inlägget. Merparten av de bilder som visar på GBBJ senare färgval är just på GBBJ (Bt 305) lok och ommålningar. - - -

Bra att du envist återkommer och försöker skapa klarhet på osäkra punkter, och stället olika uppfattningar mot varann.

Boken som du talar om är förstås "TGOJ lok och vagnar", med Christer Fredriksson som medförfattare. Christer har förut i detta forum berättat att förlaget hade bråttom med att få trycka boken, och inte väntade på att Christer skulle få tid att göra en rejäl faktagranskning av manuskriptet. Det är uppenbart att en faktagranskning skulle ha behövts här och där, inte minst på sidan 237. Det som någon där har skrivit om motorvagnarnas färgsättning 1962 och 1966 är helt uppåt väggarna. Eller vad tycks om följande: "1962 hade de som de äldre rälsbussarna grått tak, blå nedtill, gulvita upptill och 1966 hade de silvergrått tak, mörkgrön överdel, vit mellanrand och ljusgrön överdel." Det kan Christer omöjligt ha skrivit.

I samma stycke stod också: "Enligt foto levererades de med silverfärgat tak och målade mörkgrönt nertill, ljusgrönt upptill och olivgrönt på fronterna." Detta leveransfoto från 1956 återges också i boken. Jag har alltid upplevt att elmotorvagnarna hade samma olivgröna färg på fronterna som på vagnssidornas nedre del. Sedan skulle jag, och många med mig, hellre kalla den övre delens färg för olivgul än ljusgrön.

Det verkar inte finnas skilda meningar om den olivgula färgen på elmotorvagnarnas korgsidor. Jag kan inte ta gift på att Bt-loken hade samma olivgula övre färg som elmotorvagnarna, men det är den känsla som jag hade under min uppväxt i Eskilstuna på 50- och 60-talen. Jag ser fyra alternativa möjligheter:
1) Jag minns fel, och Bt var hela tiden mer blekgul än elmotorvagnarna.
2) Bt hade en blekare gulbeige kulör de första åren och fick sedan successivt samma olivgula kulör som elmotorvagnarna hade redan från leverans.
3) Bt levererades med den olivgula kulör som elmotorvagnarna sedan fick, men den ursprungliga färgkvaliteten blektes snabbt, vilket fastnade på några foton innan man fick på en mindre känslig färgkvalitet.
4) För ögat har Bt-loken sett ungefär likadana ut hela tiden. Alla färgskillnader hänger samman med det fotografiska materialet.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av BJ, Sunday, October 25, 2020, 14:57 (1273 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Kontaktledningsstolpar och bryggor var grå från början. Jag har massor av färgbilder där man ser att kontaktledningsstolpar är grå. Grönt hör inte hemma på denna bild.

Mvh Rickard

Här trampar du på med påståenden som är uppseendeväckande!

Jag tror att bryggorna är grönmålade mycket tidigt.
Har för mig detta har med rostskydd att göra.
Att betongstolpar på övre delen av bergslagsbanan var grå (omålade) stämmer nog.

Kanske denna bild kan säga något.
https://digitaltmuseum.se/021027855526/kontaktledningsstolpe
BJ

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Överkörmästaren, Sunday, October 25, 2020, 15:10 (1273 dagar sedan) @ BJ

Hej:-)
Kontaktledningsstolpar och bryggor var grå från början. Jag har massor av färgbilder där man ser att kontaktledningsstolpar är grå. Grönt hör inte hemma på denna bild.

Mvh Rickard


Här trampar du på med påståenden som är uppseendeväckande!

Jag tror att bryggorna är grönmålade mycket tidigt.
Har för mig detta har med rostskydd att göra.
Att betongstolpar på övre delen av bergslagsbanan var grå (omålade) stämmer nog.

Kanske denna bild kan säga något.
https://digitaltmuseum.se/021027855526/kontaktledningsstolpe
BJ

Men nu gäller det väl TGOJ och där var stolpar och bryggor omålade (galvade) redan från början.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av BJ, Sunday, October 25, 2020, 15:28 (1273 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hej:-)
Kontaktledningsstolpar och bryggor var grå från början. Jag har massor av färgbilder där man ser att kontaktledningsstolpar är grå. Grönt hör inte hemma på denna bild.

Mvh Rickard


Här trampar du på med påståenden som är uppseendeväckande!

Jag tror att bryggorna är grönmålade mycket tidigt.
Har för mig detta har med rostskydd att göra.
Att betongstolpar på övre delen av bergslagsbanan var grå (omålade) stämmer nog.

Kanske denna bild kan säga något.
https://digitaltmuseum.se/021027855526/kontaktledningsstolpe
BJ


Men nu gäller det väl TGOJ och där var stolpar och bryggor omålade (galvade) redan från början.

OK. TGOJ valde galvaniserat redan 1952. Då bör färgen på stolpar och bryggor gå mot gråsilver.
BJ

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Ola Almquist, Sunday, October 25, 2020, 15:43 (1273 dagar sedan) @ BJ

Hej:-)
Kontaktledningsstolpar och bryggor var grå från början. Jag har massor av färgbilder där man ser att kontaktledningsstolpar är grå. Grönt hör inte hemma på denna bild.

Mvh Rickard


Här trampar du på med påståenden som är uppseendeväckande!

Jag tror att bryggorna är grönmålade mycket tidigt.
Har för mig detta har med rostskydd att göra.
Att betongstolpar på övre delen av bergslagsbanan var grå (omålade) stämmer nog.

Kanske denna bild kan säga något.
https://digitaltmuseum.se/021027855526/kontaktledningsstolpe
BJ


Men nu gäller det väl TGOJ och där var stolpar och bryggor omålade (galvade) redan från början.


OK. TGOJ valde galvaniserat redan 1952. Då bör färgen på stolpar och bryggor gå mot gråsilver.
BJ

Just denna bild är dock med stor sannolikhet tagen i Trollhättan. Hur var det med stolpar och bryggor på södra delen av f.d. BJ?

/Ola

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av PeO, Sunday, October 25, 2020, 15:57 (1273 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stolpen är från västra stambanan, från 1925. De första åren var stolparna nitade, svetsningen var väl inte tillräckligt utvecklad förrän på 60-talet, (har inte tillräckligt i minnet om årtal och Oskar Kjellberg). Färgen, SJ grön 54, ser mer nymålad ut. Hade de denna kulör från början?
Längs västra stambanan kan man än idag se både nitade och svetsade stolpar, vid dubbelspårsbygget var de säkert svetsade från början.
Mina observationer är främst från A och Hr och är kanske inte helt dagsfärska.
Nu är vi långt från TGOJ.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av PeO, Sunday, October 25, 2020, 22:25 (1272 dagar sedan) @ PeO

Jag ser, när jag läser om efter att ha sett de nya inläggen, att Nickfelstrysse skämtat mig aprillo. Det skulle stått att svetsningen var utvecklad på 30-talet.
Min fars koloss till roterande svetsomformare var nog från den tiden. Den klarade 6mm elektroder, om man hade tillräcklig säkring på matningen. Min bror har den kvar.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Rickard95, Sunday, October 25, 2020, 19:07 (1273 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej:-)
Man kan med största sannolikhet säga att stolpar var grå.
Jag har under en stund suttit och tittat på Digitalmuseum och bilder från BJ och Trollhättan station, Lysekilsbanan m.m och allt är grått sånär som på blandade stolpar under en övergångsperiod.

Mvh Rickard

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Svante Andersson, Monday, October 26, 2020, 12:42 (1272 dagar sedan) @ BJ

I stora delar av Sverige var de stolpar som sattes upp vid elektrifieringen enbart galvade. Däremot fick särskilt utsatta områden, typ västkusten där salthaltiga vindar förkom, kontaktledningskonstruktionen i grönmålat utförande redan från början.

I Mälardalen, läs SWB, blev stolpar och bryggor målade när de var ca 25 år gamla. Alltså 70-tal. Skulle tro att detsamma gällde TGOJ.

SA

Grå eller gröna stolpar?

av Hans Broman, Monday, October 26, 2020, 14:10 (1272 dagar sedan) @ Svante Andersson

I stora delar av Sverige var de stolpar som sattes upp vid elektrifieringen enbart galvade. Däremot fick särskilt utsatta områden, typ västkusten där salthaltiga vindar förkom, kontaktledningskonstruktionen i grönmålat utförande redan från början.

I Mälardalen, läs SWB, blev stolpar och bryggor målade när de var ca 25 år gamla. Alltså 70-tal. Skulle tro att detsamma gällde TGOJ.

SA

De sträckor som TGOJ elektrifierade i början av 1950-talet har, såvitt jag vet, aldrig målats gröna utan var galvaniserade, dvs grå. Jag vet inte säkert hur det var med Köping - Frövi som elektrifierades 1947. Men det spelar mindre roll eftersom någon i tråden med bestämdhet har hävdat att bilden var tagen i Trollhättan. Därefter har någon hävdat att Trollhättans stolpar var grå.

Det kan vara knepigt ibland med vildvuxna trådar i ett diskussionsforum.

Grå eller gröna stolpar?

av Christer Fredriksson, Monday, October 26, 2020, 14:50 (1272 dagar sedan) @ Hans Broman

ÖKJ stolpar var galvade hela tiden!
Min fader var stf i Ullersäter under elektrifieringen och några år framåt och några foton tog min moder från vår lägenhet i stationshuset 1 trappa upp!

Min moder och jag gick ofta banan mot Vanneboda för att plocka bär och blommor och jag minns bara galvade stolpar och bryggor.

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=177984

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Urban Johansson, Monday, October 26, 2020, 14:20 (1272 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej Svante!

TGOJ var en privat järnväg, vilken gick mellan Ludvika och Oxelösund.

Förutom vissa delavsnitt som bl a SJ elektrifierade, var kontaktledningsstolparna normalt omålade under hela TGOJ-eran.

Som någon skrev "Det lönar sig inte att förklara för den som inte begriper".

Och för er andra som följer diskussionen om "olivgult" - så länge som inte provbiten (original från TGOJ lackverkstad Eskilstuna) med färg återfinns lär vi inte komma åt färgkoden och inte heller hur blank färgen var i nylackat skick.
Plåtbiten visades upp på en av modelljärnvägsdagarna som SWB hade på 90-talet? Men då var jag inte intresserad av den olivgula färgsättningen så jag lade inte på minnet om det var SWB eller någon privatperson vilken ägde plåtbiten.

Det finns färgprover (avskrap eller lackade plåtar) för TGOJ gul, röd, mörkgrön, orange samt svart och vit.
Det vi saknar är alltså
- olivgult (korg Bt och Yoa)
- silver/aluminium (fordonstak)


Sedan får man komma ihåg att man då kokade färgen "lite på gehör" och det blev nyanskillnader mellan respekte färgkok. Alla vi "mogna män" kommer ihåg hur petig man var på att färgburkarna skulle komma från samma kok när man skulle lacka någon större yta.

Själv slogs jag av hur stor blekningen var på TGOJ-orange när man bättringsmålade mindre skador.

Hälsningar
Urban

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Rickard95, Sunday, October 25, 2020, 19:15 (1273 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Hittade ytterligare en bild jag inte sett tidigare. Och det är på 305an. Den skall vara från 1969 och Norrköping.
Här ser man åter igen den ljusa överdelen och det verkar som att det gröna på taket finns med om än lite matt, men med största sannolikhet är det grått tak.

https://digitaltmuseum.se/021018121702/tfv-grangesberg-oxelosunds-jarnvagar-tgoj-bt-305...

Mvh Rickard

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>>

av Hans Broman, Sunday, October 25, 2020, 21:35 (1273 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Hittade ytterligare en bild jag inte sett tidigare. Och det är på 305an. Den skall vara från 1969 och Norrköping.
Här ser man åter igen den ljusa överdelen och det verkar som att det gröna på taket finns med om än lite matt, men med största sannolikhet är det grått tak.

https://digitaltmuseum.se/021018121702/tfv-grangesberg-oxelosunds-jarnvagar-tgoj-bt-305...

Mvh Rickard

Jag är medveten om olika slag av felkällor när det gäller att minnas vilken kulör man såg för många år sedan. Men nog tycker jag att den här bilden bekräftar mitt intryck att Bt (i varje fall på 1960-talet, och naturligtvis före övergången till paprikaröd och vit färgsättning) hade samma olivgula kulör som elmotorvagnarna.

Har trixat i bild-redigeringsprogram >>> Bild före 1969.

av S-O Johansson, Sunday, October 25, 2020, 22:41 (1272 dagar sedan) @ Rickard95

Har kanske inte någon betydelse i sammanhanget men bilden måste vara tagen före tidtabellskiftet sommaren 1968 eller möjligen 1967. Efter det gick det inga lokdragna persontåg med Bt till Norrköping.

Silverfärg på tak m.m

av K Lemming, Sunday, October 25, 2020, 23:49 (1272 dagar sedan) @ Rickard95

Angående silverfärgen som jag sett att du då och då benämner att du ser mer som en, som du uttrycker det, "en solid färg", och att du därför tolkar det som en vitgrå färg istället för silver. Menar du med solid att den inte har korn/flakes som ofta en modern silverfärg har och som då brukar räknas som metallic färg, du ser den alltså som jämn i nyansen? Som flera andra påpekat i tråden så är den tidens silverfärg inte att jämföra med en modern metallic silver, den tidens "silver" var ofta mer aluminiumfärgat och det var väl vad jag förstått ofta just aluminium som det var i dessa "silverfärger".

T.ex. minns jag att morfar hade en burk med färg när jag var barn som han kallade för silverbrons om jag inte minns helt fel, möjligen något annat än brons efter silver. Detta brukade han bättra på mormor och morfars cyklar med på ställen där det på moderna cyklar är krom, som t.ex. styren. Färgen var helt jämn i nyansen men med en svagt gråaktig silverton och lite matt. Så det fanns nog en hel del "blask" på den tiden som gick under namnet "silver".

Det slog mig att det fanns ju fler fordon som hade "silver" på taken, t.ex fanns det en period på SJ då man målade passvagnstak i "silver". Även HC träbussar hade silvertak från början. Här är ett exempel på "silver"-tak av den typ som med troligtvis TGOJ avsåg med "silver" på Ma loken.

https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=110276

http://www.veteranjarnvagen.se/images/msjyd1.png

Prova att göra om bilderna till svartvitt i ett bildprogram och jämför med svartvita Ma bilder. Jag gjorde om dom i Photoshop till svartvitt och jämförde men eftersom det inte är mina bilder vill jag inte lägga upp dom svartvita versionerna.

Silverfärg på tak m.m

av BJ, Monday, October 26, 2020, 10:08 (1272 dagar sedan) @ K Lemming

Aluminium brons var mycket vanligt som takfärg på 50talet.
På rälsbussar redan på 30talet.

Se denna modell som speglar rälsbussen på 30 talet då den har röd/vita framändesskärmar.
https://digitaltmuseum.se/021028445738/ralsbuss

Och denna modell av Xoa5
https://digitaltmuseum.se/021028445742/ralsbuss

Exempel på hur vitt silver kan se ut:
https://digitaltmuseum.se/021018117462/ralsbuss-statens-jarnvagar-sj-ybo4p

Denna bild kan möjligen tillföra något i debatten om TGOJ färger
https://digitaltmuseum.se/021018193985/ralsbusstag-pa-bangard-med-personal-och-kvinna-i...
BJ

Silverfärg på tak m.m. "Yoa103"?

av Leif B, Monday, October 26, 2020, 17:19 (1272 dagar sedan) @ BJ

----


Denna bild kan möjligen tillföra något i debatten om TGOJ färger
https://digitaltmuseum.se/021018193985/ralsbusstag-pa-bangard-med-personal-och-kvinna-i...
BJ

Kördes TGOJ Yoa104 med bara tre vagnar som på bilden?

Vill minnas att NKlJ Uddeholmaren första tiden gick med två vagnar tills mellanvagnarna hade levererats, men har inte hört motsvarande om TGOJ. (Jo, jag vet att det långt senare har körts trevagnarssätt både med littera X20 och X23 men jag syftar nu på tidigt i karriären, 1958 typ.)

Silverfärg på tak m.m. "Yoa103"?

av Christer Fredriksson, Monday, October 26, 2020, 18:00 (1272 dagar sedan) @ Leif B

Ja innan den saknade mellanvagnen levererades.

Silverfärg på tak m.m

av Christer Fredriksson, Monday, October 26, 2020, 19:37 (1272 dagar sedan) @ Rickard95

Dåliga färger!
Jfr Eskilstuna lokstations kontorsdels tegelfasad som ses bakom tåget!
Den väggen skall vara och är tegelfärgad!

Silverfärg på tak m.m

av Wk, Monday, October 26, 2020, 23:57 (1271 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Dåliga färger!
Jfr Eskilstuna lokstations kontorsdels tegelfasad som ses bakom tåget!
Den väggen skall vara och är tegelfärgad!

Ja, och det är svårt att redigera bilden - efter att ha 'filat' lite på den, ser det ut som den är ojämt blekt/färgförandrad.

Silverfärg på tak m.m

av Kjell Edvardsson, Monday, October 26, 2020, 12:58 (1272 dagar sedan) @ K Lemming

[image]
[image]

Jag har roat mig med att göra om en av mina egna bilder av Veteranjärnvägens i Klippan MSJ-rälsbuss till svartvitt. På färgbilden tycker jag helt klart att taket är silver-/aluminiumfärgat. Om den svartvita bilden kan jag inte säga att taket inte har silver-/aluminiumfärg.

Silverfärg på tak m.m

av K Lemming, Monday, October 26, 2020, 15:45 (1272 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Om den svartvita bilden kan jag inte säga att taket inte har silver-/aluminiumfärg.

Håller med, men nu vet man genom färgbilden hur det ser ut. Om man inte visst färgen på taket är det kanske lätt hänt att man tolkat takfärgen på den svartvita bilden som gråaktig.

Silverfärg på tak m.m

av Rickard95, Monday, October 26, 2020, 19:13 (1272 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Hej:-)
Tack för inlägg med fotoredigering svartvitt.
Jag håller till fullo med om det du skriver. Man ser tydligt att där ligger en silverfärg på taket. Tyvärr känns den långt ifrån den färg som sitter på taket på de svartvita fotonen på Ma loket. Silverfärgen är helt enkelt för mörk. Jag får ingen ro i kroppen. Skall eventuellt kika på en färgliknare från SJ färgen Z framöver. Vi får se hur den ser ut.

Mvh Rickard

Silverfärg på tak m.m

av K Lemming, Monday, October 26, 2020, 19:54 (1272 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Tack för inlägg med fotoredigering svartvitt.
Jag håller till fullo med om det du skriver. Man ser tydligt att där ligger en silverfärg på taket. Tyvärr känns den långt ifrån den färg som sitter på taket på de svartvita fotonen på Ma loket. Silverfärgen är helt enkelt för mörk. Jag får ingen ro i kroppen. Skall eventuellt kika på en färgliknare från SJ färgen Z framöver. Vi får se hur den ser ut.

Mvh Rickard

Eftersom bilderna inte är tagna vid samma tillfällen och under samma ljusförhållanden så blir där så klart skillnader mellan bilder, likaså pga kameratyp och hur ljusstark optiken är samt film kontra digitalt foto. Det jag ville påvisa var att det fanns fler fordon som hade "silver"-tak och det som räknades som "silver" då när man t.ex. målade tak på järnvägsfordon var typ så som på HC bussen. Jämför med andra fordon som hade "silver" tak, varför skulle TGOJ ha en helt annan typ av "silver" färg som ingen annan använde? Om det finns beskrivit i TGOJ dokument (kanske har sådana presenterats i tråden, jag har tappat kollen på vad som kommit fram i den) att taken målades silver så var det med största sannolikhet med en färg av typen som återfinns på HC bussens tak.

Silverfärg på tak m.m

av Rickard95, Monday, October 26, 2020, 20:20 (1272 dagar sedan) @ K Lemming

Hej:-)
Det finns många saker att beakta.
En tanke som slog mig nu var att det kan vara så att Ma loket var mer välbyggt med rakare plåt till skillnad från de tidigare motorvagnar som hänvisats till för jämförelse och kanske inte reflekterar på samma sätt.
Sitter och tittar på lite bilder på leveransfoton av X7 och där är färgen väldigt ljus.
Kanske är något på spåren här.

Bilden på den gröna Hildingbussen är nog missvisande. Känns som det är en modern silverfärg på det taket vilket gör den mörkare i svartvitt.

Mvh Rickard

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av K Lemming, Monday, October 26, 2020, 22:31 (1271 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Det finns många saker att beakta.
En tanke som slog mig nu var att det kan vara så att Ma loket var mer välbyggt med rakare plåt till skillnad från de tidigare motorvagnar som hänvisats till för jämförelse och kanske inte reflekterar på samma sätt.
Sitter och tittar på lite bilder på leveransfoton av X7 och där är färgen väldigt ljus.
Kanske är något på spåren här.

Bilden på den gröna Hildingbussen är nog missvisande. Känns som det är en modern silverfärg på det taket vilket gör den mörkare i svartvitt.

Mvh Rickard

Rakare plåt???? Du tror alltså att man monterade "bucklig" plåt på HC bussar och andra tidiga motorvagnar???? Nu måste du väl ändå skoja? :-|

Då jag haft med MSJ Yd 1 att göra några gånger kan jag säga att färgen på taket inte alls ser ut som nån modern silverfärg i verkligheten, iaf inte i mitt tycke och efter mina minnesbilder från andra äldre järnvägsfordon med "silver" tak.

Har vi tur så kanske någon från gänget som var med i Klippan och återbyggde bussen till MSJ Yd 1 kan svara på vilken färg som användes.

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av Rickard95, Tuesday, October 27, 2020, 18:51 (1271 dagar sedan) @ K Lemming

Hej:-)
Jag kanske var lite otydlig i hur jag menade med rakare plåt.
På Ma loket är ju vinklar och hörn inte lika synliga likt de motorvagnar vi pratat om.
Jag bifogar en bild på Ma loket och en bild på en X7 som exempel på hur taket ser olika utformat ut. Jag tänker att just silverfärg ser mer silver ut på ett X7 tak som har mer böjda hörn. Hoppas du är med på vad jag menar. På de 2 bilder jag bifogat så tycker jag färgerna har olika lyster. Vad tycker ni?
Mvh Rickard

[image]
[image]

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av K Lemming, Tuesday, October 27, 2020, 19:48 (1271 dagar sedan) @ Rickard95

Hej:-)
Jag kanske var lite otydlig i hur jag menade med rakare plåt.
På Ma loket är ju vinklar och hörn inte lika synliga likt de motorvagnar vi pratat om.
Jag bifogar en bild på Ma loket och en bild på en X7 som exempel på hur taket ser olika utformat ut. Jag tänker att just silverfärg ser mer silver ut på ett X7 tak som har mer böjda hörn. Hoppas du är med på vad jag menar. På de 2 bilder jag bifogat så tycker jag färgerna har olika lyster. Vad tycker ni?
Mvh Rickard

[image]
[image]

En inomhusbild med lysrörsbelysning jämförd med en utomhusbild med solbelysning, kanske inte det bästa att använda som jämförelsereferenser om du nu ska leta eventuella nyansskillnader i den tidens "silver" färger. ;-)

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av Svante Andersson, Wednesday, October 28, 2020, 20:59 (1270 dagar sedan) @ Rickard95

Ibland blir man trött...
Att jämföra bilder tagna på helt olika platser, inomhus och utomhus, med olika kameror och garanterat olika film. Och sedan överfört på olika obskyra vägar till digitalt medium, antagligen bildbehandlat (Photoshoppat för er bildamatörer) av olika personer med olika bildbehandlingsprogram tittande på olika typer av monitorer där säkerligen ingen är rätt justerad för att visa bilden på rätt sätt. Kan det bli mer fel!

SA

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av K Lemming, Thursday, October 29, 2020, 00:15 (1269 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ibland blir man trött...
Att jämföra bilder tagna på helt olika platser, inomhus och utomhus, med olika kameror och garanterat olika film. Och sedan överfört på olika obskyra vägar till digitalt medium, antagligen bildbehandlat (Photoshoppat för er bildamatörer) av olika personer med olika bildbehandlingsprogram tittande på olika typer av monitorer där säkerligen ingen är rätt justerad för att visa bilden på rätt sätt. Kan det bli mer fel!

SA

Instämmer till fullo. Men inte i att "photoshoppat" skulle vara för bildamatörer. Photoshop används av så gott som majoriteten av fotografer idag skulle jag vilja påstå, och då både amatörer och yrkesfotografer. Känner själv två yrkesfotografer som använder uttrycket "photoshoppat" varav den ena säger "fotoshoppat". Så varför uttrycket skulle vara för bildamatörer förstår jag inte, förklara gärna för oss som "int´ begrip".

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av Rickard95, Thursday, October 29, 2020, 18:11 (1269 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej Svante:-)
Nu tycker jag du är väldigt "Negativ".;-)

Mvh Rickard

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av K Lemming, Thursday, October 29, 2020, 22:06 (1269 dagar sedan) @ Rickard95

Hej Svante:-)
Nu tycker jag du är väldigt "Negativ".;-)

Mvh Rickard

Det kanske du tycker, men oavsett har han fullständigt rätt.

Sen får jag tillägga att jag är imponerad av din nogrannhet i att forska kring förebilden inför modellframtagande. Tänk om alla tillverkare av modelltåg varit lika noggranna.

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av Svante Andersson, Friday, October 30, 2020, 10:57 (1268 dagar sedan) @ Rickard95

Ja, i slutet av min användning av "analogt" fotograferande gick jag från diafilm till att använda negativ film. Den negativa hade bättre förmåga att få detaljrikedom i mörka partier. Och det är ju något som järnvägsfordoh råkar vara lidande av.

SA

MSJ Yd 1 - Silverfärg på tak?

av Uno P, Saturday, October 31, 2020, 22:37 (1266 dagar sedan) @ K Lemming

Har vi tur så kanske någon från gänget som var med i Klippan och återbyggde bussen till MSJ Yd 1 kan svara på vilken färg som användes.

Taket är inte målat på MSJ Yd 1. Vi använde en silvergrå kapellduk.