Vännäs-Ånge 1975 (Järnväg allmänt)

av Arne Hällqvist, Friday, October 16, 2020, 09:03 (1260 dagar sedan)

[image]

Tåg 4511 lämnar Vännäs den 26 maj 1975 på sin väg mot Ånge.

Vännäs-Ånge 1975

av Alex, Friday, October 16, 2020, 11:35 (1260 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Tåget man aldrig fick resa med även om man hade chansen. :-(

Tåget hade detta utseende i många år. Undrar hur många som njöt av 1 klass komforten?

Tack för bilden!

Vännäs-Ånge 1975

av Besc, Friday, October 16, 2020, 12:04 (1260 dagar sedan) @ Alex

Tåget man aldrig fick resa med även om man hade chansen. :-(

Tåget hade detta utseende i många år. Undrar hur många som njöt av 1 klass komforten?

Tack för bilden!

Tack för fin bild Arne!
Jo jag hann åka med det här tåget ett flertal gånger. Mycket trevligt, c:a sex timmars resa på en vacker sträcka av stambanan i lugnt tempo dessutom. En gång fick jag möjlighet att resa 1:a klass från Ånge (med 2 klass biljett). Jag var enda resenären därifrån (avgång c:a 04.30) och när konduktören fick se min biljett med slutstation Narvik, sa han bara; "oj, du ska resa långt sätt dig i 1 klass istället"!
Från Långsele blev det hyttåkning på Hg:n till Vännäs istället, m a o en trevlig och minnesvärd resa!

Vännäs-Ånge 1975

av Alex, Friday, October 16, 2020, 12:51 (1260 dagar sedan) @ Besc

Fantastisk resa som Du gjorde! Kunde inte varit bättre. Då fick Du vagga över Forsmobron på morgonen i en Hg.

Vännäs-Ånge 1975

av Besc, Friday, October 16, 2020, 13:37 (1260 dagar sedan) @ Alex

Fantastisk resa som Du gjorde! Kunde inte varit bättre. Då fick Du vagga över Forsmobron på morgonen i en Hg.

Stämmer bra det..!

Vännäs-Ånge 1975

av Lars-Göran Eriksson, Friday, October 16, 2020, 14:03 (1260 dagar sedan) @ Alex

Jag tillhör en av dem som fick njuta av 1:a klassen i detta tåg, visserligen i form av passresa, men ändå.
Under tiden 1971-74 blev det 7 ggr till Långsele och 2 till Ånge.

Min bostad, under tiden 1979-2009, var belägen bakom björkdungen.

Vännäs-Ånge 1975

av Stig Lagergren, Friday, October 16, 2020, 15:54 (1259 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag tillhör en av dem som fick njuta av 1:a klassen i detta tåg, visserligen i form av passresa, men ändå.
Under tiden 1971-74 blev det 7 ggr till Långsele och 2 till Ånge.

Min bostad, under tiden 1979-2009, var belägen bakom björkdungen.

[image]
När jag åkte med tåget 8 mars 1973 (bilden är en repris) hade jag kostat på mig förstaklassbiljett. Hade då också varit i Narvik bl.a. Tåget bestod av Hg 782, AB4, FV1 och två G-vagnar. Vad jag kan minnas var jag ensam i första klass. Åkte till Långsele och bytte till 953 som hade sammansättningen: Du2 541, G, WL3, AB3, BF2, BF1, FV1 och DF28. Från Sundsvall blev sammansättningen: F 621, 3 WL3, AB3, BF2, BF1, FV1 och DF28.
Om någon är intresserad av resrutten så var den Linköping - Nässjö - Falköping - Göteborg - Mellerud - Årjäng - Arvika - Hallsberg - Katrineholm - Boden - Kiruna - Narvik - Vännäs - Långsele - Stockholm - Hallsberg - Mariestad - Vara - Herrljunga - Göteborg - Helsingborg - Billeberga - Landskrona - Kävlinge - Eslöv - Hässleholm - Karlskrona - Alvesta - Linköping. Resan tog sex dagar.

Vännäs-Ånge 1975

av Alex, Saturday, October 17, 2020, 10:43 (1259 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Mycket fin bild även om jag tror mig sett den tidigare!
Tack för intressanta tågsammansättningar. Noterar att S953 hade F-lok från Sundsvall.
Det var en fantastisk resa du gjorde 1973!! Man kan väl säga att det var en mycket avancerad omväg för att resa från Linköping till Linköping utan att passera Linköping.:-)

Vännäs-Ånge 1975

av K Lemming, Saturday, October 17, 2020, 12:46 (1259 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Underbar bild, liksom Arnes. Om det är en reprisbild har jag isf missat den tidigare. Det var en rejäl rundresa du gjorde, har du visat fler bilder från den resan? Isf har jag troligtvis missat även de bilderna.

Vännäs-Ånge 1975

av Stig Lagergren, Saturday, October 17, 2020, 17:10 (1258 dagar sedan) @ K Lemming

Underbar bild, liksom Arnes. Om det är en reprisbild har jag isf missat den tidigare. Det var en rejäl rundresa du gjorde, har du visat fler bilder från den resan? Isf har jag troligtvis missat även de bilderna.

Tack. Jag har visat ett par stycken tidigare men jag var otroligt snål med film på den resan. Kan kanske lägga ut ytterligare någon repris om några dagar.

Vännäs-Ånge 1975

av K Lemming, Saturday, October 17, 2020, 17:32 (1258 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Underbar bild, liksom Arnes. Om det är en reprisbild har jag isf missat den tidigare. Det var en rejäl rundresa du gjorde, har du visat fler bilder från den resan? Isf har jag troligtvis missat även de bilderna.


Tack. Jag har visat ett par stycken tidigare men jag var otroligt snål med film på den resan. Kan kanske lägga ut ytterligare någon repris om några dagar.

Ja man fick tyvärr vara snål med bilder när man fotade med film. Men det var en härlig rundresa med en del intressanta stationer du nämner i resrutten. Är stationerna som står med i resrutten stationer du gjorde uppehåll vid så var där några intressanta jag inte sett många foton av från den tiden.

Försökte hitta dom bilder du tidigare lagt ut genom sökfunktionen här men det var för många träffar för att gå igenom. Så jag tar tacksamt emot reprisbilder från resan om du skulle känna för att lägga upp några.

Vännäs-Ånge 1975

av Stig Lagergren, Saturday, October 17, 2020, 17:44 (1258 dagar sedan) @ K Lemming

Underbar bild, liksom Arnes. Om det är en reprisbild har jag isf missat den tidigare. Det var en rejäl rundresa du gjorde, har du visat fler bilder från den resan? Isf har jag troligtvis missat även de bilderna.


Tack. Jag har visat ett par stycken tidigare men jag var otroligt snål med film på den resan. Kan kanske lägga ut ytterligare någon repris om några dagar.


Ja man fick tyvärr vara snål med bilder när man fotade med film. Men det var en härlig rundresa med en del intressanta stationer du nämner i resrutten. Är stationerna som står med i resrutten stationer du gjorde uppehåll vid så var där några intressanta jag inte sett många foton av från den tiden.

Försökte hitta dom bilder du tidigare lagt ut genom sökfunktionen här men det var för många träffar för att gå igenom. Så jag tar tacksamt emot reprisbilder från resan om du skulle känna för att lägga upp några.

Ha inga stora förhoppningar. Men jag kollar när jag kommer hem.

Vännäs-Ånge 1975

av Stig Lagergren, Saturday, October 17, 2020, 17:35 (1258 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Underbar bild, liksom Arnes. Om det är en reprisbild har jag isf missat den tidigare. Det var en rejäl rundresa du gjorde, har du visat fler bilder från den resan? Isf har jag troligtvis missat även de bilderna.


Tack. Jag har visat ett par stycken tidigare men jag var otroligt snål med film på den resan. Kan kanske lägga ut ytterligare någon repris om några dagar.

Just nu tittar jag på denna f.d. station från 14:e våningen på hotell Elite Plaza[image]