Sv/v 70-tal: Virserum (Bana)

av JöL @, söndag, februari 17, 2008, 19:57 (4526 dagar sedan)

[image]

Tkl lastar in gods och resande köar för biljettköp hos motorvagnsföraren.
I huvudrollen YP 900.

Foto i Virserum den 1 november 1974.

Sv/v 70-tal: Virserum

av sääf, söndag, februari 17, 2008, 20:10 (4526 dagar sedan) @ JöL

Fanns det en tkl på stationen så sålde nog den biljetterna. På 70 talet behövde nog förarna bara sälja på de ställen där det inte fanns personal. Idag är det ju lite annorlunda. Passagerarna väntar nog bara på att föraren sks sätta tången i pappersbiten.

Sv/v 70-tal: Virserum

av Kurt Möller, söndag, februari 17, 2008, 20:55 (4526 dagar sedan) @ sääf

SvKomm 1956: Vid föreningsstn Brittatorp, Åsheda och Gårdveda fanns lite extra stopptid angivet i SvKomm - däremot inte i ex.vis Virserum...

Sv/v 70-tal: Virserum

av Loke., söndag, februari 17, 2008, 22:41 (4526 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vad har sommaren 1956 med november 1974 att göra?
Kopplingen känns inte klockren. Tangentbordssvammel?

Loke

Sv/v 70-tal: Virserum

av Kurt Möller, måndag, februari 18, 2008, 10:10 (4525 dagar sedan) @ Loke.

Vad har sommaren 1956 med november 1974 att göra?
Kopplingen känns inte klockren.
Tangentbordssvammel?

Nej, bara pepåkandet att "mellantid" normalt bara lades till vid föreningsstn!

Fast det kunde ju hänga ihop med bemanningen på resp. stn också. Eller, rättare sagt, bemanningen på tåget. Många Y-tåg gick ju faktiskt med biljettgranskare ombord.

Sv/v 70-tal: Virserum

av sääf, måndag, februari 18, 2008, 10:23 (4525 dagar sedan) @ Kurt Möller

Den extra tiden finns väl fortfarande för att ge en chans åt övergängsresenärerna att hinna byta tåg . I Brittatorp bytte man ju aldrig tåg men där fanns det väl andra orsaker. I Åseda. och Gårdvada var det ju anslutningar.

Sv/v 70-tal: Virserum

av Mattias Jansson @, tisdag, februari 19, 2008, 17:28 (4524 dagar sedan) @ sääf

I Brittatorp bytte man ju aldrig tåg men där fanns det väl andra orsaker.

Förekom det någonsin efter förstatligandet 1941 att tåg på Oskarshamnsgrenen gick bara till/från Brittatorp eller var det genomgående till/från Växjö för hela slanten efter den tidpunkten?

Tågen Oskarshamn-Växjö

av yngve nilsson @, lördag, september 16, 2017, 13:19 (1027 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tågen Oskarshamn_Växjö gick hela tiden till o från Växjö men vissa tidtabeller kopplade i Hultsfredståg mellan Växjö o0ch Brittatorp. Vissa tidtabeller var det dessutom tågmöte i Brittatorp och då kunde det naturligtvis även finnas resande som bytte tåg där men det lär nog inte vara många.

Tågen Oskarshamn-Växjö

av Mattias Jansson @, lördag, september 16, 2017, 14:54 (1027 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tågen Oskarshamn_Växjö gick hela tiden till o från Växjö men vissa tidtabeller kopplade i Hultsfredståg mellan Växjö o0ch Brittatorp. Vissa tidtabeller var det dessutom tågmöte i Brittatorp och då kunde det naturligtvis även finnas resande som bytte tåg där men det lär nog inte vara många.

Ett svar på en fråga nio och ett halvt år efter att frågan ställdes, det måste vara rekord i detta forum. Men man får tacka i alla fall.

Tågen Oskarshamn-Växjö

av Gunnar Olson @, lördag, september 16, 2017, 18:44 (1027 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tågen Oskarshamn_Växjö gick hela tiden till o från Växjö men vissa tidtabeller kopplade i Hultsfredståg mellan Växjö o0ch Brittatorp. Vissa tidtabeller var det dessutom tågmöte i Brittatorp och då kunde det naturligtvis även finnas resande som bytte tåg där men det lär nog inte vara många.


Ett svar på en fråga nio och ett halvt år efter att frågan ställdes, det måste vara rekord i detta forum. Men man får tacka i alla fall.

I 1939/40 års tidtabell fanns en gång om dagen annonserad en anslutning mellan linjerna i Sevedstorp. Det var från såväl Äseda som Väcjö mot Älghulsby. Övriga förbindelser med Växjö innebar byte i Brittatorp. Några genomgående tåg fanns tydligen inte vid denna tid.

Sv/v 70-tal: Virserum

av sääf, måndag, februari 18, 2008, 10:31 (4525 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nu vet jag inte hur det var exakt mellan Hultsfred o Växjö men på NVHJ var det mycket sällan bara en vagn Nästan alltid fanns det ett manöversläp p.g.a. godset o då var det konduktör. De tågen som gick med bara Ybo5 p hade sällen någon sådan.

Sv/v 70-tal: Virserum

av Herbert Paalberg @, Västervik, måndag, februari 18, 2008, 10:51 (4525 dagar sedan) @ JöL

Tack för fina bilder Jöl, bilden från Vsm med Yp 900 får mig att minnas de fina åren då jag tjänstgjorde på smalspåret med placering i Vk 1979-1984.På bilden är 900 på väg till Vö, lokps i Vk körde morgonturena Vk-Vsm-Vk med avgång Vk 0500 och tillbaka i Vk 0850. I övrigt skötte Vö-personalen körningen på Vö-Hf. Just Yp 900 har jag många tusentals motorvagnskm-minnen med under den aktiva SJ-perioden fram till nedläggningen. Just 900 och 888 slutade sina dagar innan efter en trädkollission med hela ena sidan uppriven och de ställdes av från tjänstgöring. Jag var med i TJF:s styrelse om beslutet att inköpa YP 900 till föreningen och var även med om den stora renoveringen och återställandest av vagnen till trafikdugligt skick och TJF hyrde sedemera ut vagnen till SJ sista trafikåret 1984 då resandet blev rekordartat. Genom goda kontakter med Kalmar Verkstad erhöll vi ett antal sidoplåtar från deras tidiga produktion av normalspåriga Yc06. Vi fick överta resterande plåtar som kom till stor nytta till både 900 och 888 den sistnämnda blev reparerad på annan plats, någon som vet Vö eller Hagfors? Tack ialla fall Jöl och fortsätt med dina bilder.
Hälsningar Palle i Vika.:-)

Sv/v 70-tal: Virserum

av Johan v O, måndag, februari 18, 2008, 12:42 (4525 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Yp 888 blev reparerad i Hagfors där den användes några resor mellan Hagfors och Deje.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum