När var jag i Västervik? (Järnväg allmänt)

av Olle Sundstrom @, lördag, oktober 17, 2020, 14:55 (9 dagar sedan)

En vårdag(?) nå'n gång sent sjuttiotal åkte jag brandbevakare i ett museitåg som utgick från Västervik.

Jag minns att jag kom till Västervik kvällen före resan och bodde på ett enkelt hotell alldeles intill järnvägsstationen. (Mina på den tiden ytterst lapidariska dagboksanteckningar ger tyvärr inga upplysningar om denna resa.)

Och nu undrar jag: Vilken resa kan det ha varit? Och viktigast: Finns det ännu idag ett hotell vid Västervik Hbf?

Olle S

När var jag i Västervik?

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, oktober 17, 2020, 15:14 (9 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

En vårdag(?) nå'n gång sent sjuttiotal åkte jag brandbevakare i ett museitåg som utgick från Västervik.

Jag minns att jag kom till Västervik kvällen före resan och bodde på ett enkelt hotell alldeles intill järnvägsstationen. (Mina på den tiden ytterst lapidariska dagboksanteckningar ger tyvärr inga upplysningar om denna resa.)

Och nu undrar jag: Vilken resa kan det ha varit? Och viktigast: Finns det ännu idag ett hotell vid Västervik Hbf?

Olle S

Det låter som SJK:s 20-årsjubileumsresa i maj 1978. Reseprogrammet finns här. Det finns också en mängd bilder från dessa dagar på Smalspårsarkivet.

Skulle kunna ha varit Park hotell. Det finns fortarande kvar, liksom Centralhotellet. Hotell Fängelset har tillkommit. Det var en annan sorts hotell 1978...;-)

/Ola

När var jag i Västervik?

av Christer Fredriksson @, lördag, oktober 17, 2020, 15:56 (9 dagar sedan) @ Ola Almquist
Redigerad av Christer Fredriksson, lördag, oktober 17, 2020, 16:34

Det var en härlig resa!

Var det inte Palle som körde branddressinen?

Jag åkte med Ba brandsläckningsdressin från Växjö till Västervik och höll radiokontakt med Kurt Möller som åkte på sista vagnens plattform i tåget så att vi låg på rätt avstånd efter tåget, ca 20 minuter, så vi inte missade någon antändning.

Under dessa försök att erhålla kontakt med tåget, så var det plötsligt dålig förbindelse, så jag satt mig i dressinens dörrfönster och höll mig i tyfonen, då naturligtvis vi skulle passera en obevakad vägövergång och föraren signalerade med mitt högra öra 1 dm från tyfonen, jag var snabbt inne i dressinen igen med ett värkande öra, värken satt i flera månader och jag har än i dag nedsatt hörsel på höger öra. Öronläkarna säger att trumhinnan ser ut som en disktrasa!

Några få antändningar mellan Växjö och Hultsfred fick vi släcka, men desto flera och stora antändningar därefter. På ett ställe så spolade föraren asklådan, och där brann det rejält. Denne förare körde som man körde när det var ordinarie ångdrift. Han hade tidigare varit stationerad i Västervik men förflyttad till Hagalund och var nu nedkommenderad till att köra detta extratåg. Det var ju gott om tort gräs på banan och utmed banvallarna.

I Västervik fick vi tömma vattentunnorna och vända Ba-dressinen samt fylla tunnorna inför nästa dags tjänst. Efter en välbehövlig natts sömn på hotell så tog jag tåget hem, andra fick ta över tjänsten.

Det var en väl organiserad och genomförd resa under ledning av Lars Olov Lind!

När var jag i Västervik?

av Herbert Paalberg @, lördag, oktober 17, 2020, 17:12 (9 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo jag var med och körde den flakförsedda motortrallan vid denna resa 1978 och jag minns att vi upptäckte en liten byggnad som det kom rök ur jämte banvallen så det blev en tvärnit för att försöka bemästra brasan innan det tog ordentlig fart, men då kom en person utrusande och hindrade oss i vår släckarroll, Det visade sig att det var en liten rökstuga där personen rökte korv som bisyssla så vi fick slokörade be om ursäkt och avlägsna oss på ett diskret sätt och jaga ifatt ångtåget. Det var några småbrasor utmed linjen men vi lyckades i alla fall släcka dom. Vill minnas att det var "Sanslös" från Hgl som tidigare varit placerad i Vk som förare som körde Gp maskinen och vi körde några senare ångtåg på smalan tillsammans när vi fick igång gamla 22:an. Ja åren går men minnena finns kvar men själv har jag för länge sedan lämnat föreningen sedan trafiken blev motoriserad, spårvagnar är jag totalt ointresserad av efter att ha tjänstgjort på dessa vehicklar under 45 års loktjänst.
Palle i Vika.;-)

När var jag i Västervik?

av David Sohlberg ⌂ @, Hallsberg bl.a., lördag, oktober 17, 2020, 17:17 (9 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jo jag var med och körde den flakförsedda motortrallan vid denna resa 1978 och jag minns att vi upptäckte en liten byggnad som det kom rök ur jämte banvallen så det blev en tvärnit för att försöka bemästra brasan innan det tog ordentlig fart [..]

Jo, en motortralla har alltid flak. Annars är det en motordressin.

Någon aning om vilken individ det var?

--
C64-nostalgiker | D810-ägare | F53 | Handledare | Kamratstödjare | PC-användare | Släktforskare | Superuser

http://www.davidsohlberg.se - Min webbplats

När var jag i Västervik?

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, oktober 17, 2020, 17:39 (9 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jo jag var med och körde den flakförsedda motortrallan vid denna resa 1978 och jag minns att vi upptäckte en liten byggnad som det kom rök ur jämte banvallen så det blev en tvärnit för att försöka bemästra brasan innan det tog ordentlig fart [..]


Jo, en motortralla har alltid flak. Annars är det en motordressin.

Någon aning om vilken individ det var?

MTR31p 3037

/Ola

När var jag i Västervik?

av Christer Fredriksson @, lördag, oktober 17, 2020, 20:02 (9 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Kommer du ihåg vem vi hade med oss som 3:e man som satt bakom oss? En ganska kraftigt bygd man med mycket humor!
Jag har för mig att han kom från Roslagsbanan och hade någon koppling till en Banvaktsstuga via fästmö/flickvän, vi stannade och han gick fram till stugan för att fotografera den och blev mycket glad. Den låg på höger sida av banan.

När var jag i Västervik?

av Lennart Petersen @, lördag, oktober 17, 2020, 20:20 (9 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kommer du ihåg vem vi hade med oss som 3:e man som satt bakom oss? En ganska kraftigt bygd man med mycket humor!
Jag har för mig att han kom från Roslagsbanan och hade någon koppling till en Banvaktsstuga via fästmö/flickvän, vi stannade och han gick fram till stugan för att fotografera den och blev mycket glad. Den låg på höger sida av banan.

Tycker mig minnas att Kurt Möller åkte med bevakningsdressinen åtminstone någon sträcka, men han kände du väl.

När var jag i Västervik?

av Peter Flink @, tisdag, oktober 20, 2020, 11:44 (6 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Kommer du ihåg vem vi hade med oss som 3:e man som satt bakom oss? En ganska kraftigt bygd man med mycket humor!
Jag har för mig att han kom från Roslagsbanan och hade någon koppling till en Banvaktsstuga via fästmö/flickvän, vi stannade och han gick fram till stugan för att fotografera den och blev mycket glad. Den låg på höger sida av banan.


Tycker mig minnas att Kurt Möller åkte med bevakningsdressinen åtminstone någon sträcka, men han kände du väl.

Vi bytte plats och funktion med varandra, jag själv åkte både dressin och bakre plattform med och utan ansvar för radion.
Vi kom från Roslagsbanan allihop och inte bara KV Björk

När var jag i Västervik?

av Thomas Tell @, Vallentuna, lördag, oktober 17, 2020, 20:29 (9 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Redigerad av Thomas Tell, lördag, oktober 17, 2020, 21:53

Kommer du ihåg vem vi hade med oss som 3:e man som satt bakom oss? En ganska kraftigt bygd man med mycket humor!
Jag har för mig att han kom från Roslagsbanan och hade någon koppling till en Banvaktsstuga via fästmö/flickvän, vi stannade och han gick fram till stugan för att fotografera den och blev mycket glad. Den låg på höger sida av banan.

Är det någon av dessa glada gossar? Två av alla mina bilder jag tog på resorna denna helg.

Många är/var skribenter här.

[image]
Kalle-Wille Björk, A Lindqvist och Kurt Möller

[image]
Kurt Möller, Peter Flink, KW Björk och Bo Lönnemyr.

Så har jag ett par diabilder också.

[image]
Motortrallan.

Jag tror du känner igen dig själv här nere.
[image]
Peter Flink, Christer Fredriksson, Ulf Pålsson och Håkan Gärdvall.

/tell

När var jag i Västervik?

av Sven A ⌂ @, Uppsala, lördag, oktober 17, 2020, 21:32 (9 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kommer du ihåg vem vi hade med oss som 3:e man som satt bakom oss? En ganska kraftigt bygd man med mycket humor!
Jag har för mig att han kom från Roslagsbanan och hade någon koppling till en Banvaktsstuga via fästmö/flickvän, vi stannade och han gick fram till stugan för att fotografera den och blev mycket glad. Den låg på höger sida av banan.


Är det någon av dessa glada gossar? Två av alla mina bilder jag tog på resorna denna helg.

[image]

Kalle-Ville Björk...

[image]

Så har jag ett par diabilder också.

[image]

Jag tror du känner igen dig själv här nere.
[image]

/tell

När var jag i Västervik?

av Granis @, lördag, oktober 17, 2020, 22:50 (9 dagar sedan) @ Sven A

Kalle-Ville Björk...

... med Anders Lindqvist och Kurt Möller

/ L G

När var jag i Västervik?

av Christer Fredriksson @, lördag, oktober 17, 2020, 22:18 (9 dagar sedan) @ Thomas Tell

Visst var det Kalle-Wille Björk!
Tack för dessa bilder!

Liten sidoskröna

av Markus Frisén @, söndag, oktober 18, 2020, 11:25 (8 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Då denna resa och även en lokförare nämnts så måste jag be att få berätta en historia som jag aldrig sett i skrift nån annanstans, men som jag hört vid några tillfällen från en person som var med på resan och sedan stått bredvid mig många gånger på VGJ 29. Eftersom historien inte är min och jag kan ha missat detaljer nämner jag inga namn. Men enligt min sagesman var det såhär:

Uppresan hade gått bra, den föraren hade fortfarande gått kom ihåg om hur man skulle köra ånglok. På nervägen hanterades loket av en man som hade en lite annan approach. Han hade med sig en pärm i vilket han hade noggranna anteckningar om hur han skulle köra, Vid kilometer x.x så mycket pådrag, kilometer n.n så mycket broms etc.
Gott så, alla har sina sätt.

Det var bara ett aber.

Anteckningarna avsåg tunga godståg. För 29an, som var en pigg maskin, var tre boggiepass och en finka ingenting.

Resultatet?

Helt plötsligt gick det fort. Mycket fort. Mycket fortare än de 45 km/h eller en kilometer på 1 minut och 28 sekunder som den prydliga mässingskylten i hytten upplyste alla intresserade om var lokets sth.

Min sagesman berättade att hytten skakade som i en jordbävning, och tendern (Loket gick backgång från Västervik) svängde fram och tillbaka i spåret som en vindrutetorkare.

Föraren hade varit helt vit i ansiktet och resan hade gått mycket lugnt efter det.

När var jag i Västervik? Identifiering av lokpersonal

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, oktober 17, 2020, 18:02 (9 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var en härlig resa!

Var det inte Palle som körde branddressinen?

Jag åkte med Ba brandsläckningsdressin från Växjö till Västervik och höll radiokontakt med Kurt Möller som åkte på sista vagnens plattform i tåget så att vi låg på rätt avstånd efter tåget, ca 20 minuter, så vi inte missade någon antändning.

Under dessa försök att erhålla kontakt med tåget, så var det plötsligt dålig förbindelse, så jag satt mig i dressinens dörrfönster och höll mig i tyfonen, då naturligtvis vi skulle passera en obevakad vägövergång och föraren signalerade med mitt högra öra 1 dm från tyfonen, jag var snabbt inne i dressinen igen med ett värkande öra, värken satt i flera månader och jag har än i dag nedsatt hörsel på höger öra. Öronläkarna säger att trumhinnan ser ut som en disktrasa!

Några få antändningar mellan Växjö och Hultsfred fick vi släcka, men desto flera och stora antändningar därefter. På ett ställe så spolade föraren asklådan, och där brann det rejält. Denne förare körde som man körde när det var ordinarie ångdrift. Han hade tidigare varit stationerad i Västervik men förflyttad till Hagalund och var nu nedkommenderad till att köra detta extratåg. Det var ju gott om tort gräs på banan och utmed banvallarna.

I Västervik fick vi tömma vattentunnorna och vända Ba-dressinen samt fylla tunnorna inför nästa dags tjänst. Efter en välbehövlig natts sömn på hotell så tog jag tåget hem, andra fick ta över tjänsten.

Det var en väl organiserad och genomförd resa under ledning av Lars Olov Lind!

Med risk för att kapa tråden men det hör i alla fall till ämnet.

Känner du eller någon annan igen Erikssons kollega (med båtmössan) på denna bild?

/Ola

När var jag i Västervik?

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, söndag, oktober 18, 2020, 12:06 (8 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var en härlig resa!

Det var en väl organiserad och genomförd resa under ledning av Lars Olov Lind!

Vi var många som var involverade i detta arrangemang men SJK Skåne fick i uppdrag att planera resan och jag var en av flera som deltog i detta. Bland annat genomförde jag och Tom Persson (då klubbmästare i SJK Skåne) en rekognosering av lämpliga fotokörningsplatser i förväg under ganska vintriga förhållanden. Vi hyrde en VW Golf i Växjö och tog oss med den fram till Västervik och åter (med en övernattning). Det var en omfattande planering och stora insatser som behövdes, bland annat transport av lok och vagnar på överföringsvagnar. Vagnarna kördes även i ett Tp-loksdraget tåg på del av sträckan några dagar senare. Tidtabellsupplägget gjordes av mig.

När var jag i Västervik?

av Christer Fredriksson @, söndag, oktober 18, 2020, 12:17 (8 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ja det stämmer i allt du säger, ni gjorde grovjobbet inför resan!
Det skall ni alla som på ett eller annat sätt deltog ha all heder av!

När var jag i Västervik?

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, söndag, oktober 18, 2020, 17:28 (8 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ja det stämmer i allt du säger, ni gjorde grovjobbet inför resan!
Det skall ni alla som på ett eller annat sätt deltog ha all heder av!

Det kan också nämnas att SJK gav ut ett särskilt 40-sidigt häfte om jubileumsresan (förutom de handlingar som delades ut till resedeltagarna). Förutom resan 4-5 maj (och som avslutades med jubileumsmiddag på Stadshotellet i Växjö) kördes samma upplägg 13-14 maj. Dessutom kördes tåg för allmänheten 7 och 15 maj Växjö-Åseda tor efter VGJ 29 och 6 maj Växjö-Åseda tor efter Tp-lok. Allt enligt jubileumshäftet.

När var jag i Västervik?

av Ola Almquist @, Göteborg, söndag, oktober 18, 2020, 18:23 (8 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ja det stämmer i allt du säger, ni gjorde grovjobbet inför resan!
Det skall ni alla som på ett eller annat sätt deltog ha all heder av!


Det kan också nämnas att SJK gav ut ett särskilt 40-sidigt häfte om jubileumsresan (förutom de handlingar som delades ut till resedeltagarna). Förutom resan 4-5 maj (och som avslutades med jubileumsmiddag på Stadshotellet i Växjö) kördes samma upplägg 13-14 maj. Dessutom kördes tåg för allmänheten 7 och 15 maj Växjö-Åseda tor efter VGJ 29 och 6 maj Växjö-Åseda tor efter Tp-lok. Allt enligt jubileumshäftet.

Den 15 maj kördes inga extratåg. Det fick jag svar på här.
Det stämmer med reseprogrammet (se länk ovan).

/Ola

När var jag i Västervik?

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, tisdag, oktober 20, 2020, 15:21 (6 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja det stämmer i allt du säger, ni gjorde grovjobbet inför resan!
Det skall ni alla som på ett eller annat sätt deltog ha all heder av!


Det kan också nämnas att SJK gav ut ett särskilt 40-sidigt häfte om jubileumsresan (förutom de handlingar som delades ut till resedeltagarna). Förutom resan 4-5 maj (och som avslutades med jubileumsmiddag på Stadshotellet i Växjö) kördes samma upplägg 13-14 maj. Dessutom kördes tåg för allmänheten 7 och 15 maj Växjö-Åseda tor efter VGJ 29 och 6 maj Växjö-Åseda tor efter Tp-lok. Allt enligt jubileumshäftet.


Den 15 maj kördes inga extratåg. Det fick jag svar på här.
Det stämmer med reseprogrammet (se länk ovan).

/Ola

Jaha, där ser man. Jag utgick ifrån att uppgifterna i det 40-sidiga häftet stämde men uppenbarligen blev tågen den 15 maj inställda för de var i vart fall planerade att gå i samma tidtabell som tågen den 7 maj, dvs Växjö-Rottne och åter med VGJ 29 som dragkraft. Det är mer än 42 år sedan och minnet förbleknar....

När var jag i Västervik?

av Lennart Petersen @, söndag, oktober 18, 2020, 17:25 (8 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Redigerad av Lennart Petersen, söndag, oktober 18, 2020, 17:43

Det var en härlig resa!

Det var en väl organiserad och genomförd resa under ledning av Lars Olov Lind!


Vi var många som var involverade i detta arrangemang men SJK Skåne fick i uppdrag att planera resan och jag var en av flera som deltog i detta. Bland annat genomförde jag och Tom Persson (då klubbmästare i SJK Skåne) en rekognosering av lämpliga fotokörningsplatser i förväg under ganska vintriga förhållanden. Vi hyrde en VW Golf i Växjö och tog oss med den fram till Västervik och åter (med en övernattning). Det var en omfattande planering och stora insatser som behövdes, bland annat transport av lok och vagnar på överföringsvagnar. Vagnarna kördes även i ett Tp-loksdraget tåg på del av sträckan några dagar senare. Tidtabellsupplägget gjordes av mig.

Resan upprepades ju sedan en vecka senare då bl.a Dansk Jernbaneklub hade många platser.
Plus några resor för lokal allmänhet.
Det var en förutsättning för att få ekonomi i arrangemanget, det kostade ju rätt mycket att föra över vagnar från Västergötland.
För min del håller jag nog det här arrangemanget som det finaste genom tiderna bland SJK-resor så all heder åt de många som arbetade med det.
En liten historia: på tredje dagen var det ju en resa med Tp-lok, för många var även det rätt exotiskt och första gången man åkte med Tp.
Så kom vi till Åseda , traktens ungar hade varit nere dagarna innan och skådat ångtåget men nu kom en besviken kommentar från en grabb: ”det är ju det gamla vanliga loket ”

När var jag i Västervik?

av Olle Sundstrom @, söndag, oktober 18, 2020, 17:29 (8 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för Ditt precisa och relevanta svar!

Olle S

RSS-feed av trådar
powered by my little forum