Grängesbergs Mbg Risbergsområdet efter gruvdriften (3 bild) (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson @, söndag, oktober 18, 2020, 09:40 (7 dagar sedan)

Gruvstugan, nu förfallen, användes bl.a. av en återvinningsfirma för plastavfall samt verkstadsföretag.

Det avröjda området används av VBU trafikskola för blivande lastbilschaufförer.

Laven står kvar som monument samt med ett antal sändarantenner, hiss saknas, trappor och god kondition gäller.

Grängesbergs Mbg Detaljplan Risbergsområdet 1989 1992:

[image]

Förstoringar:

[image]
[image]

Grängesbergs Mbg Centralområdet efter gruvdriften (7 bilder)

av Christer Fredriksson @, söndag, oktober 18, 2020, 09:47 (7 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det västra området användes av verkstadsföretag i fd Mekaniska verkstaden och överskottslagerförsäljning i fd Förrådet samt VBU trafikskola i fd Garaget samt fd Kontorsannexet.

Grängesbergs Mbg Detaljplan Centralområdet Västra delen 1989 1992:

[image]

Förstoringar:

[image]
[image]
[image]


På det östra området användes Fd Jacobina Js gruvstugas nedervåning av verkstadsföretag och övervåningen av arbetarrörelsens arkiv samt fan-arkiv, sedan länge flyttat till Rotebro.

Fd Cs gruvstuga användes av Filmarkivet och fd gruvrestaurangen, Mojsen, av gruvarkivet.

Fd Maskinhuset är nu utställningslokal.

Fd värmecentralen användes av en skrotfirma. Området mellan Maskinhuset och Jacobina lave har använts som marknadsplats, nu flyttats, samt som halkbana för bilisters träning.

Lavarna står kvar som monument utan hissar, bara trappor kvar.

Sättningar i de gamla gruvöppningarna förekommer trots att de är fyllda med gråberg.

Grängesbergs Mbg Detaljplan Centralområdet Östra delen 1989 1994:

[image]

Förstoringar:

[image]
[image]
[image]

Grängesbergs Mbg Lombergsområdet efter gruvdriften (4 bild)

av Christer Fredriksson @, söndag, oktober 18, 2020, 09:51 (7 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Härdfickan och utlastningsfickan med transportband revs, men Härdhallen och själva GP-verket behölls.

Härdhallen var först idrottshall, men blev senare lager för Spendrups. GP-verket användes för malning av slagg från OJA i Oxelösund för att bli gödning till lantbruket. Tidigare så hade slaggen transporterats i järnvägsvagnar från Oxelösund till Grängesberg där TGOJ personal lossade slaggen för att bli bindemedel för kulorna, GRANCOLD.

I och med den nya verksamheten så började man köra slaggen i långtradare dygnet runt i stället för att använda järnvägen. All utrustning fanns ju kvar i både Oxelösund och Grängesberg samt direkttågen Oxelösund – Domnarvet gick ju förbi Grängesberg där dessa slaggvagnar mycket väl hade kunnat avkopplas och växlats in på Malmbangården för att tömmas, samt hämtats på återvägen.

Men ack nej 6 st långtradare tog över transporterna. Numera har även denna verksamhet upphört och GP-verket har tystnat, man Spendrups lagret består.

De 4 st nya lodräta schakten är övergjutna med var sitt betonglock i likhet med det 1919-20 upptagna nya donlägiga schaktet som aldrig togs i drift. Övriga gruvöppningar har fyllts med gråberg, men sättningar förekommer ibland i dessa.

Grängesbergs Mbg Detaljplan Lombergsområdet 1989 1992:

[image]

Förstoringar:

[image]
[image]
[image]

RSS-feed av trådar
powered by my little forum