Gamla västerviksnoteringar (Järnväg allmänt)
Delvis repetition av tidigare inlägg:
1) 1958 var sista sommaren med reguljär ångdrift i Vk, lokalgodstågen 7798-7797 på Hultsfred.
(Alla andra tåg fått Tp). De drogs av Gp i äldre serien. Troligen komna från västgötanätet vid Tp-lokens insats där ca 1954. De drog ca 50 % mer än tidigare Lp-typer från f d NVHJ.
2) 7798-7797 var borta från Vk ca 12 timmar, vartill kommer för- och eftertjänst.
Personalen avlöstes därför i eller nära Hultsfred med passresor: Fyra man: Förare, eldare och två konduktörer. De senare dels för styckegodset, som här alltjämt tågfraktades. Dels för växlingen med överföringsvagnar, där den ene skulle koppla och den andre signalera till loket.
3) Tp insattes i även 7798/7797 kring årsskiftet 1958/59. Ändringen finns i ändringstryck 9 till tdtboken, daterat 1959-01-26. Ändringstryck 8 hade utkommit 1958-11-01.
4) Valborgsmässoafton 1961 fanns ett enda, kallt ånglok i Vk: N4p 3160. Alltså en f d NÖJ-maskin.
5) Vk stadstrafik hade kommunaliserats 1952. Enligt 1958 års tidtabell utövad av "Västerviks Kraft AB, busstrafiken". Elverksbolaget? Tids nog inköpte det även några landsortsföretag och
det samlade firmanamnet "Kraftbuss" antogs. Vid premiären för länstågsupphandling 1990 lade K. bud på Tjustbanans persontrafik. Uppdraget gick dock till SJ. Inom busstrafiken avstod K. från budgivning 1994 och rörelsen såldes till Swebus.