Gamla västerviksnoteringar (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, October 18, 2020, 15:25 (1279 dagar sedan)

Delvis repetition av tidigare inlägg:

1) 1958 var sista sommaren med reguljär ångdrift i Vk, lokalgodstågen 7798-7797 på Hultsfred.
(Alla andra tåg fått Tp). De drogs av Gp i äldre serien. Troligen komna från västgötanätet vid Tp-lokens insats där ca 1954. De drog ca 50 % mer än tidigare Lp-typer från f d NVHJ.

2) 7798-7797 var borta från Vk ca 12 timmar, vartill kommer för- och eftertjänst.
Personalen avlöstes därför i eller nära Hultsfred med passresor: Fyra man: Förare, eldare och två konduktörer. De senare dels för styckegodset, som här alltjämt tågfraktades. Dels för växlingen med överföringsvagnar, där den ene skulle koppla och den andre signalera till loket.

3) Tp insattes i även 7798/7797 kring årsskiftet 1958/59. Ändringen finns i ändringstryck 9 till tdtboken, daterat 1959-01-26. Ändringstryck 8 hade utkommit 1958-11-01.

4) Valborgsmässoafton 1961 fanns ett enda, kallt ånglok i Vk: N4p 3160. Alltså en f d NÖJ-maskin.

5) Vk stadstrafik hade kommunaliserats 1952. Enligt 1958 års tidtabell utövad av "Västerviks Kraft AB, busstrafiken". Elverksbolaget? Tids nog inköpte det även några landsortsföretag och
det samlade firmanamnet "Kraftbuss" antogs. Vid premiären för länstågsupphandling 1990 lade K. bud på Tjustbanans persontrafik. Uppdraget gick dock till SJ. Inom busstrafiken avstod K. från budgivning 1994 och rörelsen såldes till Swebus.

Gamla västerviksnoteringar

av Granis, Sunday, October 18, 2020, 17:04 (1279 dagar sedan) @ Kjell Aghult

4) Valborgsmässoafton 1961 fanns ett enda, kallt ånglok i Vk: N4p 3160. Alltså en f d NÖJ-maskin.

Kring denna tidpunkt användes väl denna maskin -tillsammans mes systerloken- för gruståg i samband med breddningsarbetena Kimstad- Finspång? Något efter det (typ) blev det samma uppdrag av samma skäl på "Kinnekullebanan" Lidköping- Mariestad- Gårdsjö för ett av dessa lok. Dock inte 3160/ NÖJ 18 då väl? Vi har berört detta tidigare på detta forum, men det är alltså inget jag har klart för mig nu....


/ L G :-|

Gamla västerviksnoteringar

av Ola Almquist, Sunday, October 18, 2020, 17:14 (1279 dagar sedan) @ Granis

4) Valborgsmässoafton 1961 fanns ett enda, kallt ånglok i Vk: N4p 3160. Alltså en f d NÖJ-maskin.


Kring denna tidpunkt användes väl denna maskin -tillsammans mes systerloken- för gruståg i samband med breddningsarbetena Kimstad- Finspång? Något efter det (typ) blev det samma uppdrag av samma skäl på "Kinnekullebanan" Lidköping- Mariestad- Gårdsjö för ett av dessa lok. Dock inte 3160/ NÖJ 18 då väl? Vi har berört detta tidigare på detta forum, men det är alltså inget jag har klart för mig nu....


/ L G :-|

Det har det skrivits om [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=139295]här[/link]. Se även Järnvägsminnen 7.

Till gruståg vid breddningsarbetena i Västergötland användes till en början främst Np 3178. Har inte kollat hur det var vid den senare etappen men något lok från Östergötland var inte inblandat. Tog man inte grus i Hova?

/Ola

Gamla västerviksnoteringar

av PeO, Sunday, October 18, 2020, 21:27 (1279 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har ett minne av att som småskolebarn fått stå vid "Möllers verkstad" och vänta, då ett Tp-draget gruståg växlade vid Karlstadlunde. Detta torde varit 1961.
Möllers verkstad? Tage Möller hade sin verkstad vid korsningen mellan VGJ och Loovägen, 1 km söder om Sollebrunn, några hundra meter norr om Karlstadlunde.

Gamla västerviksnoteringar

av Kjell Aghult, Sunday, October 18, 2020, 17:23 (1279 dagar sedan) @ Granis

4) Valborgsmässoafton 1961 fanns ett enda, kallt ånglok i Vk: N4p 3160. Alltså en f d NÖJ-maskin.


Kring denna tidpunkt användes väl denna maskin -tillsammans mes systerloken- för gruståg i samband med breddningsarbetena Kimstad- Finspång? Något efter det (typ) blev det samma uppdrag av samma skäl på "Kinnekullebanan" Lidköping- Mariestad- Gårdsjö för ett av dessa lok. Dock inte 3160/ NÖJ 18 då väl? Vi har berört detta tidigare på detta forum, men det är alltså inget jag har klart för mig nu....

Jag kan inte lokens detaljanvändning. Bara att jag vänligt fick titta in i Vk lokstall.
Valborg var 1961 en söndag. Så jag hann på 16 timmar Örebro-Västervik och åter. Fram över Kimstad, åter över Åtvidaberg-Linköping-Mjölby.