F i godståg (Järnväg allmänt)

av HJP, Monday, October 19, 2020, 10:19 (1284 dagar sedan)

****
Efter att sth (största tillåtna hastighet) sattes ned från 135, till 100 km/h, flyttades F-loken från Hagalund till Sävenäs. De tillhörde dock, formellt, Hagalund, där kunnandet fanns för dessa lok. Vid behov av service och översyn, sattes de in i godståg till Stockholm, för att komma till Hagalund.
Här står F 629 i Tomteboda, 7 september 1981, redo för att dra ett godståg till Göteborg.

[image]

[image]

[image]

Efter "Framåt" har tåget dragit fram till tågklarerarkuren.
Tkl kommer ut och visar "Klart" med armen, efter att ha lagt tågväg. F-loket är på väg till Göteborg.

F i godståg

av yngve nilsson, Monday, October 19, 2020, 10:31 (1284 dagar sedan) @ HJP

F-lok gick även planenligt i lokalgodståget Helsingborg-Ödåkra och detta i många år

F i godståg

av Gunnar D, Monday, October 19, 2020, 12:52 (1284 dagar sedan) @ HJP

Tack HJP, för dessa mycket fina bilder!
Körde du själv ett sådant tåg?

Mvh Gunnar

F i godståg

av HJP, Monday, October 19, 2020, 13:02 (1284 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack HJP, för dessa mycket fina bilder!
Körde du själv ett sådant tåg?

Mvh Gunnar

****
Tack Gunnar.
Nej, jag körde aldrig F-lok i godståg, endast i resandetåg.

F i godståg

av Alex, Monday, October 19, 2020, 16:43 (1284 dagar sedan) @ HJP

Lika fantastiska och kanske ännu mer unika bilder jämfört Ra-loket eftersom detta ändå var ett godståg hela vägen till Sävenäs. Även om jag vet att de fanns kan jag inte påminna mig att jag sett godståg med F-lok knappt ens på bild. Har en bild från KtK med Volvotåget i bakhuvudet.

F i godståg

av Lennart Fransson, Tuesday, October 20, 2020, 20:06 (1283 dagar sedan) @ Alex

Lika fantastiska och kanske ännu mer unika bilder jämfört Ra-loket eftersom detta ändå var ett godståg hela vägen till Sävenäs. Även om jag vet att de fanns kan jag inte påminna mig att jag sett godståg med F-lok knappt ens på bild. Har en bild från KtK med Volvotåget i bakhuvudet.

Ja, det förekom definitivt runt 1980.

Ännu ett F i godståg

av HKN, Monday, October 19, 2020, 17:13 (1284 dagar sedan) @ HJP

[img]images/uploaded/202010191512555f8dacf7d879c.jpg[/img]

F 698 med godståg i Hallsberg 1977-07-02.

Ännu ett F i godståg

av HJP, Monday, October 19, 2020, 17:55 (1284 dagar sedan) @ HKN

****
Tack för den bilden HKN. Alltid jul med lite udda bilder :-)

Ännu ett F i godståg

av Alex, Monday, October 19, 2020, 19:41 (1284 dagar sedan) @ HKN

Mycket fin bild! Plötsligt känns det ganska bekvämt med att se F-lok i godståg. Hellre det än med en koppel gamla B6 vagnar i en sunkig SL-miljö.

Bara täckta G-vagnar i tåget. Man får ändå känslan av ett "ilgodståg" :-)

Ännu ett F i godståg

av Per Ljungberg, Tuesday, October 20, 2020, 16:52 (1283 dagar sedan) @ HKN

På 1950-talet gick F-lok i ett ilgodståg från Göteborg och norrut. Tåget, som jag ofta tittade på i samband med tågdiggande, passerade Alingsås vid 22-tiden. Sth på tåget var 90 km/h. Jag har nog nämnt detta i något tidigare inlägg.

F i godståg

av Bertil Bengtsson, Monday, October 19, 2020, 19:11 (1284 dagar sedan) @ HJP

Jag visste inte att F-lokens sth sattes ned till 100 km/h. Jag har uppenbarligen missat något! När och varför skedde detta?
Berra

F i godståg

av Kari Korkala, Monday, October 19, 2020, 19:28 (1284 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Arbetsmiljöskäl plus något till som jag inte kommer ihåg just nu.

F i godståg

av Stig Lagergren, Monday, October 19, 2020, 19:38 (1284 dagar sedan) @ Kari Korkala

Arbetsmiljöskäl plus något till som jag inte kommer ihåg just nu.

Denna hastighetsnedsättning var nog aldrig "officiełl". Togs aldrig in i linjeböcker. Det var väl ett påbud från skyddsombuden.

F i godståg

av Peter Flink, Monday, October 19, 2020, 20:13 (1284 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Arbetsmiljöskäl plus något till som jag inte kommer ihåg just nu.


Denna hastighetsnedsättning var nog aldrig "officiełl". Togs aldrig in i linjeböcker. Det var väl ett påbud från skyddsombuden.

Jo visst var den officiel men via SJM

F i godståg

av Stig Lagergren, Monday, October 19, 2020, 21:18 (1284 dagar sedan) @ Peter Flink

Arbetsmiljöskäl plus något till som jag inte kommer ihåg just nu.


Denna hastighetsnedsättning var nog aldrig "officiełl". Togs aldrig in i linjeböcker. Det var väl ett påbud från skyddsombuden.


Jo visst var den officiel men via SJM

Måste ha föträngt detta SJM. Ville väl inte acceptera det sorgliga i att detta ståtliga lok nedvärderades så till den milda grad.

F i godståg

av Peter Flink, Monday, October 19, 2020, 21:26 (1284 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Arbetsmiljöskäl plus något till som jag inte kommer ihåg just nu.


Denna hastighetsnedsättning var nog aldrig "officiełl". Togs aldrig in i linjeböcker. Det var väl ett påbud från skyddsombuden.


Jo visst var den officiel men via SJM


Måste ha föträngt detta SJM. Ville väl inte acceptera det sorgliga i att detta ståtliga lok nedvärderades så till den milda grad.

Jo, du får trösta dig med att SKÅJ's maskin går med full Sth och dessutom går oförskämt bra i spåret :-D

F i godståg

av HJP, Monday, October 19, 2020, 22:10 (1284 dagar sedan) @ Kari Korkala

Arbetsmiljöskäl plus något till som jag inte kommer ihåg just nu.

****
Jag vill minnas att orsaken var dragiga hytter och dåliga gångegenskaper.
Bakänden slängde nog i sidled, för båda stolarna låg omkullvälta, varje gång man bytte ände. Jag tyckte nog att den främre delen gick skapligt. I vart fall bättre än D-loken.

F i godståg

av Per Ljungberg, Tuesday, October 20, 2020, 17:00 (1283 dagar sedan) @ Kari Korkala

Jag har för mig att gångegenskaperna var dåliga i högre hastighet. Det sas att SJ inte ville kosta på loket erforderligt underhåll då de snart skulle slopas.

F i godståg

av Ulf Broman, Tuesday, October 20, 2020, 23:07 (1283 dagar sedan) @ HJP

****
Efter att sth (största tillåtna hastighet) sattes ned från 135, till 100 km/h, flyttades F-loken från Hagalund till Sävenäs. De tillhörde dock, formellt, Hagalund, där kunnandet fanns för dessa lok. Vid behov av service och översyn, sattes de in i godståg till Stockholm, för att komma till Hagalund.

Jag arbetade runt 1981-1982 i ett kontorslandskap i ett hus med utsikt mot Solna station, och jag minns det (vagt) som att jag en (?) gång per vecka (fredag eftermiddag?) kunde se ett F-lok passera förbi mot Hagalund (för att komma till översyn). Jag minns det som en ganska bestämd tid på dagen, så det kanske var med ett persontåg.

Kan jag minnas rätt, och att man i någon tidtabell gjorde ett fast omlopp så loken kom till Hagalund?
Det här var väl bland det sista de användes till, så därför försökte jag komma ihåg att smyga bort mot fönstren eller snegla ut så jag skulle se när det passerade.

F i godståg

av Hans Broman, Wednesday, October 21, 2020, 12:11 (1282 dagar sedan) @ HJP

****
Efter att sth (största tillåtna hastighet) sattes ned från 135, till 100 km/h, flyttades F-loken från Hagalund till Sävenäs. De tillhörde dock, formellt, Hagalund, där kunnandet fanns för dessa lok. Vid behov av service och översyn, sattes de in i godståg till Stockholm, för att komma till Hagalund.
(bilder)

Fina bilder! Jag letade fram gamla anteckningar om brunloksomlopp i början av 1980-talet.

Tidtabellsperioden 1980/81 hade F-loken åtta turer, fördelade på ett tvådagarsomlopp och ett sexdagarsomlopp. Det korta omloppet gick Stockholm - Falun. Det långa omloppet skedde nästan helt på Göteborg - Kalmar/Karlskrona men knöts ihop med Hagalund genom att F-lok drog nattsnälltåget 404 Stockholm - Göteborg natt mot M-L och dagsnälltåget 127 M-L-dagar i motsatt riktning. Den 11 april 1981 såg jag F 631 i tåg 127.

I T81 (alltså 1981/82) var bara fyra turer kvar, och alla var förlagda till Göteborg - Kalmar/Karlskrona. Det var alltså då som SJ körde loken i godståg för att få dem till Hagalund ibland*.

Men den lösningen föll under tågplaneperioden. I början av mars 1982 gjorde F-loken entré i insatståg Stockholm - Södertälje, ett tågpar om jag minns rätt. Det är rimligt att tro att Du2 (eller möjligen Du) samtidigt fick ta över F-lokens uppgifter på Kust till kust. I insatståget giok ett lok i varje ände. Ibland var det Du2 och Du2, ibland Du2 och F, ibland F och Du2, ibland F och F.

SJ gjorde en omloppsplan för Du2 i SL-trafiken men använde ofta även F-lok i samma omlopp. Kanske kan det roa någon att se omloppsplanen för T82w (dvs tågplaneperioden 1982/83 så när som på sex veckor mitt i sommaren) (såvida planen inte blev ändrad):

Tur 1 (två lok): Sub 2952 Khä 2501 Cst 2921 Tu 2432 Cst 92432 Sub (uppställning) 92421 Cst 2421 Se
Tur 2 (två lok): Se 2420 Cst 2960 Khä 2509 Cst 2927 Tu (uppställning) 2920 Cst 2402 Mr
Tur 3 (södra loket): Mr 2401 Cst 92401 Hgl (uppställning) 2914 Upv 2915 Cst 2433 Tu 2924 Cst 2506 Khä 2959 Sub, därefter till dag 1
Tur 4 (norra loket): Mr 2401 Cst 92401 Hgl
Tur 5 (ett lok): Hgl 84105 Cst 2912 Upv (lämnas vid tågsättet) 2915 Cst 2433 Tu 2924 Cst 2506 Khä 2959 Sub, därefter till dag 1.
Med andra ord ett omlopp på tre dagar och ett på fyra. På papperet alltså.

Använda signaturer: Cst Stockholm C, Hgl Hagalund, Khä Kallhäll, Mr Märsta, Se Södertälje C, Sub Sundbyberg, Tu Tumba, Upv Upplands Väsby.

Sista gången jag fotograferade F í insatståg var i maj 1983. Vid månadsskiftet maj/juni lämnade F-loken SL-trafiken, trots att den omloppsplan som i mars 1983 gjordes upp för loktåg i SL-trafik T83 angavs omfatta såväl Du2 som F.

* Fotnot i efterhand: Men godstågsdragningen fanns inte med i den officiella omloppsplanen som jag fick.

F i godståg

av Stefan J, Wednesday, October 21, 2020, 13:36 (1282 dagar sedan) @ Hans Broman

Fina bilder av HJP, som alltid!
Påminner mej om tiden i Hagalund och F-loks körning, dock ej i godståg men väl i många resandetåg. Starka minnen av lokens något opåräknade sidokast som gjorde att man snabbt fick parera med att grabba tag i förarbordet så att inte den lösa förarstolen drog med en ner i golvet! Ett mycket roligt lok att köra, som inte minst ställde krav på god linjekännedom, för här pratar vi verkligen om att köra med framförhållning!

Nu när vi lämnat godstågen och hamnat i SL-trafiken vågar jag väl länka till denna tråd:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=entry&id=227001

F i godståg

av bengt24, Wednesday, October 21, 2020, 17:14 (1282 dagar sedan) @ Hans Broman

Intressant med dom olika omloppen. Minns mycket väl F-loken i 127 och 404 men även att vi hade dom i Uppsalapendeln, oftast i insatstågen med 48 axlar, rätt eller fel? Håller med om att det var roliga lok att köra då det som sagt ställde krav på såväl linjekännedom som bromsning.

F i godståg

av Anders.k., Wednesday, October 21, 2020, 12:54 (1282 dagar sedan) @ HJP

Väldigt trevlig bild, ovanlig.

Den väcker många frågor också, kan ju ta det lilla lugna på den fronten, som det var ett rätt kort tåg 22 axlar plus en något som ser ut som en banarbetsmaskin mitten, dock så gick väl tåget in i Älvsjö för mera vagnar ?

M.V.H Anders.k.