Utlandsförbindelser 1 april 1944 (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Monday, October 19, 2020, 21:05 (1278 dagar sedan)

Då jag sällan läser anonyma inlägg vet jag inte om den som frågade om tågförbindelserna med Oslo under kriget fick något svar. Men jag är inte den som är den, och här kommer ett utdrag ur 1944 års kommunicka.
[image]

Utlandsförbindelser 1 april 1944

av Alex, Monday, October 19, 2020, 22:00 (1278 dagar sedan) @ Sune Nylén

Intressant!

Jag trodde faktiskt inte att det ändå var så pass välordnat för civila gränspassager under brinnande världskrig. Norge och Danmark var ockuperat av Tyskland och risken för en attack från de Allierade var överhängande

Utlandsförbindelser 1 april 1944

av Sune Nylén, Monday, October 19, 2020, 22:41 (1278 dagar sedan) @ Alex

Alla inblandade hade väl sina underrättelsekällor. Det var ju inte så långt till 6 juni och invasionen, men tidtabeller gjordes ju upp, eller i varje fall planer långt i förväg och kunde nog snabbt förändras. Det står ju också att Trelleborg Sassnitz var oberäknelig farled. det var väl ryska ubåtar som man räknade med som hot. Danska skådespelare spelade ju in filmer i Sverige, som Marguerite Viby, Max Hansen m. fl. och reste fram och tillbaka. Svenska orkestrar turnerade ju flitigt i Tyskland , i varje fall i början av40 talet o.s.v.

Utlandsförbindelser 1 april 1944

av Lennart Petersen, Monday, October 19, 2020, 23:35 (1278 dagar sedan) @ Sune Nylén

Alla inblandade hade väl sina underrättelsekällor. Det var ju inte så långt till 6 juni och invasionen, men tidtabeller gjordes ju upp, eller i varje fall planer långt i förväg och kunde nog snabbt förändras. Det står ju också att Trelleborg Sassnitz var oberäknelig farled. det var väl ryska ubåtar som man räknade med som hot. Danska skådespelare spelade ju in filmer i Sverige, som Marguerite Viby, Max Hansen m. fl. och reste fram och tillbaka. Svenska orkestrar turnerade ju flitigt i Tyskland , i varje fall i början av40 talet o.s.v.

Men det gick civil trafik i både Danmark och Tyskland i stort sett ända till krigsslutet, tågtrafiken var inslränkt till tre dagar i veckan men fram kom man. Trelleborg-Sassnitz hade hemlig tidtabell men gick, resenärerna fick samlas i förväg och avvakta avgång.
Även flyget fungerade och det allra sista reguljärflyget ut från Tempelhof gick till Stockholm bara några dagar före Berlins kapitulation.
Och man var inte alltid helt beredda på vad som skulle hända, i staden Küstrin (nu i Polen, vid gränsen) stod ett resandetåg berett för avgång till Berlin när ryssarna oväntat och överraskande dök upp. Stationschefen frågade den ryske befälhavaren vad han skulle göra med tåget och fick svar att trafiken fick betraktas som inställd men han tänkte göra sitt bästa för att det skulle vara så kort tid som möjligt.

Utlandsförbindelser 1 april 1944

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, October 20, 2020, 09:33 (1278 dagar sedan) @ Alex

Intressant!

Jag trodde faktiskt inte att det ändå var så pass välordnat för civila gränspassager under brinnande världskrig. Norge och Danmark var ockuperat av Tyskland och risken för en attack från de Allierade var överhängande

Jo, men det var krav på visering för att passera gränserna. Vem som helst kunde inte ta en semesterutflykt till grannländerna.