Z49 och Du (Fordon: allmänt)

av Stefan J, Tuesday, October 20, 2020, 15:01 (1255 dagar sedan)

Dessa två veteraner, slopade för skrotning fanns i Hallsberg den 13/5-78.

[image]
Z49 100 och Du 382

Z49 och Du

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 20, 2020, 15:12 (1255 dagar sedan) @ Stefan J

Dessa två veteraner, slopade för skrotning fanns i Hallsberg den 13/5-78.

Z49 100 och Du 382

Z49 100 i Sävsjö januari 1963.
[image]

Z49 och Du

av Carl-Johan, Tuesday, October 20, 2020, 17:20 (1255 dagar sedan) @ thn

[image][image]

i Nora som väl är.

Z49 och Du

av Svempa, Wednesday, October 21, 2020, 16:06 (1254 dagar sedan) @ Carl-Johan

Vill minnas att den Z49 gick i internväxlingen på CV i Örebro i många år.

Z49 och Du

av tobbe, Friday, October 23, 2020, 21:19 (1252 dagar sedan) @ Svempa

Instämmer med detta. Såg denna många ggr därstädes dels i tjänst och senare avställd på bangården för slopade lok i väntan på vidare öden. Den hade vill jag minnas ett smeknamn som jag i nuläget "glömt ihåg". Kul att NBVJ har den i tjänst för det måste nog vara det sista fordonet av detta slag med ändhytt i lokomotorserien, eller finns det ytterligare nåt exemplar kvar??;-) ;-)
tobbe

Z49 och Du

av David Sohlberg, Saturday, October 24, 2020, 18:24 (1251 dagar sedan) @ tobbe

Instämmer med detta. Såg denna många ggr därstädes dels i tjänst och senare avställd på bangården för slopade lok i väntan på vidare öden. Den hade vill jag minnas ett smeknamn som jag i nuläget "glömt ihåg". Kul att NBVJ har den i tjänst för det måste nog vara det sista fordonet av detta slag med ändhytt i lokomotorserien, eller finns det ytterligare nåt exemplar kvar??;-) ;-)
tobbe

102 finns hos Värmlandståg.

Z49 och Du

av Stig Lagergren, Saturday, October 24, 2020, 18:51 (1251 dagar sedan) @ David Sohlberg

Instämmer med detta. Såg denna många ggr därstädes dels i tjänst och senare avställd på bangården för slopade lok i väntan på vidare öden. Den hade vill jag minnas ett smeknamn som jag i nuläget "glömt ihåg". Kul att NBVJ har den i tjänst för det måste nog vara det sista fordonet av detta slag med ändhytt i lokomotorserien, eller finns det ytterligare nåt exemplar kvar??;-) ;-)
tobbe


102 finns hos Värmlandståg.

[image]

Finns inte denna bevarad? F.d. Z49 95 i Gislaved 12 maj 1973.

Och instämmer i att Stefans bild är speciell. Mycket trevlig och lite sorglig.
Namnet Hulda (om den nu hette så på CV) fick den väl överta från ångackumulatorloket Hulda som gjorde tjänst på CV under lång tid.

Z49 i Hasslarp?

av K Lemming, Saturday, October 24, 2020, 19:24 (1251 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Instämmer med detta. Såg denna många ggr därstädes dels i tjänst och senare avställd på bangården för slopade lok i väntan på vidare öden. Den hade vill jag minnas ett smeknamn som jag i nuläget "glömt ihåg". Kul att NBVJ har den i tjänst för det måste nog vara det sista fordonet av detta slag med ändhytt i lokomotorserien, eller finns det ytterligare nåt exemplar kvar??;-) ;-)
tobbe


102 finns hos Värmlandståg.


[image]

Finns inte denna bevarad? F.d. Z49 95 i Gislaved 12 maj 1973.

Och instämmer i att Stefans bild är speciell. Mycket trevlig och lite sorglig.
Namnet Hulda (om den nu hette så på CV) fick den väl överta från ångackumulatorloket Hulda som gjorde tjänst på CV under lång tid.

Har för mig att det tidigare stog en "toffla" i Hasslarp som man såg när man passerade, detta efter att bruket var nedlagt. Har ett svagt minne av att ha hört att detta var fd SJ Z49 95, alltså den på din bild. Finns den kvar idag?

Fin bild f.ö Stig.

Z49 och Du

av HJP, Saturday, October 24, 2020, 14:58 (1251 dagar sedan) @ Stefan J

****
Snygg och ovanlig bild.